Fabia 2008 stuur slijtage en word lelijk

Patman

Nieuw lid
Ik heb sinds een paar uur een Fabia 2 classic uit 2008 voor mijn vrouw gekocht,
Leuke auto ! alleen is het stuur totaal versleten de auto heeft 94000 km gereden !!
Dit schijnt een kwaal te zijn.
Kan iemand mij vertellen of er lederen sturen bestaan en/of er een stuur van een ander type ingezet kan worden.
Ik hoor graag van jullie.

Cordoba

Forumguru
Lijkt mij eerlijk gezegd extreem snel, volgens mij zijn er twee logische verklaringen:
- de auto heeft veel meer km's gemaakt dan die 94000 km
- de auto heeft niet het originele stuur, maar bijvoorbeeld een ouder exemplaar uit een sloopauto (bijv. omdat airbag is afgegaan stuur compleet vervangen)

Pollewop

Forumguru
Hallo Patman

Als je een auto gaat kopen en het stuur is na 94000 km "totaal versleten", dan dient er ergens een belletje te gaan rinkelen, want dat is niet normaal. Het betekent volgens mij dat of A) de vorige eigenaar is als een beest tekeer gegaan, B) Er is veel meer gereden met de auto dan 94000 km, C) Er zit een stuur in dat ouder is dan de auto. Zoals cordoba al zei... Het laatste zou tevens op een ernstige schade kunnen duiden waarbij de originele stuur-airbag is afgegaan...
Succes... :xyxthumbs:

Patman

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties! En ja er ging bij mij ook een belletje rinkelen,maar op Marktplaats en youtube zag ik fabias staan met het zelfde probleem
kmstanden van een ton en sturen die versleten waren
Ik ging er van uit dat het om een kwaal ging.
Ik neem aandat iemand geen bv 250.000 km rijd met een 1.2classic drie cilinder.
Dit zou ook wel aan de bekleding te zien zijn.
Ik heb de auto ook nog niet op een ex schade kunnen betrappen.
vandaag eens verder met de speurtocht
Auto rijd en remt verder prima.

turboturbo

Forumguru
Heb je een foto? En zit er toevallig leer op? Ik weet van leren sturen, dat die vaak wel relatief snel glad worden.
ps: welkom bij de 3-pinter club! :tongue:

mikehotel

Actief lid
Slijtage van het stuurwiel KAN een indicatie zijn van een hoge kilometerstand, maar hoeft het niet te zijn. Veel mensen hebben huidvetten waar het leer op een stuurwiel snel van gaat slijten.

Cordoba

Forumguru
Airbag noemde ik maar als voorbeeld, en dan kun je er voor kiezen om stuur+airbag te vervangen. (bijvoorbeeld omdat je wel een iets ander stuur met iets andere airbag op de sloop vindt, maar niet het type dat jij hebt. Bij de Fabia I zijn er bijvoorbeeld ook verschillende sturen geleverd, afhankelijk van bouwjaar.

Reden voor vervanging kan bijvoorbeeld ook zijn dat een vorige eigenaar er een sportstuur zonder airbag in heeft gezet, en dat er later weer een stuur met airbag is teruggeplaatst. Overigens als de auto gebruikt is geïmporteerd zegt ook een NAP-registratie niets: de km-stand kan al bij invoer in Nederland zijn 'bijgewerkt'. Je had oorspronkelijk ook niets over de motorisering geplaatst, dus dat was ook raden, en in het buitenland kom je soms wel km-vreters tegen met auto's waar je het in NL niet van verwacht.

Overigens gaat het bij de topic-starter volgens mij niet om een leren stuurwiel: dan had ie niet gevraagd of er ook een leren stuurwiel voor de Fabia II bestaat.

Ben zelf ook al diverse basis faabs tegen gekomen met een lelijk stuur en weinig km op de klok. Lijkt mij door het gevruikte materiaal dat het zo snel lelijk word. heeft weinig met foute kilometers te maken

Cordoba

Forumguru
Misschien gebruikt door bouwvakkers, straatmakers of iets dergelijks? (zand aan de handen, waardoor overmatige slijtage ontstaat)

Bovenaan Onderaan