Fabia 50KW schakelt zwaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

EmTee

Lid
Is het normaal dat een Fabia van 11-2001 met 107.000 km op de teller vrij zwaar schakelt? Mijn vrouw heeft deze sinds een maand en zelf rij ik in een 74KW Combi van 4-2006 met ondertussen 55.000 km op de teller en deze schakelt vele malen lichter.

Zou het vervangen van de versnellingsbak olie misschien helpen?

Verder rijdt hij als een zonnetje trouwens, zelfs het verschil in vermogen valt best wel mee, je komt echt goed mee in het verkeer.

Esje

Lid
Ik heb wel met mijn fabia dat het schakelen naar zijn 3 moeizaam gaat maar verder gaat het heel soepeltjes.

Fabia

† In Memoriam
Zou toch niet mogen, misschien ff langs de Skodadealer en een monteur vragen wat íe er van vindt.

Gieliovd

Forumguru
Dat wordt éérst even naar de garage om de synchro schijven (ik geloof dat ze zo heten) te laten smeren. Die zitten direct onder het tapijt dus is zo klaar.

Dan kun je de verbinding tussen de pook en de hevel laten smeren, die zie je gemakkelijk zitten in je motorruimte.

Als dat allemaal niet helpt de olie wellicht vervangen in de bak ja.

Ontkoppeld je koppeling wel voldoende?

van_der_P

Senior Member
Is wel de juiste olie gebruikt in de versnellingsbak ? Als die zwaar schakelt kun je ook overwegen om dunner olie te gebruiken. Alvorens zelf iets te doen zou ik er toch een dealer na laten kijken.

Gieliovd

Forumguru
Is wel de juiste olie gebruikt in de versnellingsbak ? Als die zwaar schakelt kun je ook overwegen om dunner olie te gebruiken. Alvorens zelf iets te doen zou ik er toch een dealer na laten kijken.
Joah, het is versnellingsbakolie... dat is toch weer heel wat anders als gewone motorolie. Vreemd zeer hoog visceuze olie als ik mij niet vergis.

Daar heb je niet zoveel keuze voor volgens mij.

Ter informatie: mijn 5 bak schakelt ook zéér soepel. 2 vingertjes is genoeg.

cvegreen

Forumguru
aan den versnellingsbak komt toch normaal gezien niet snel iets? Ik zou er zelf niet aan prutsen , gewoon naar de garage gaan en zien wat ze zeggen. Of heb ik al al die jaren gewoon veel geluk gehad met mijn versnellingsbakken in mijn wagens. Mijn fabia schakelt ook heel soepel . Het zou ook kunnen met 2 vingers maar ik leg steeds mijn ganse hand op die pook om te schakelen (gewoon een gewoonte zeker .)

Michel

Forumguru
Mijn vroegere Fabia 50kW schakelde voor mijn gevoel ook altijd zwaarder dan mijn huidige. Bij die auto had ik bij strenge kou weleens moeite om de eerste versnelling bij koude motor in te schakelen. Ik meen ergens ooit gelezen te hebben (correct me if I am wrong) dat de versnellingsbak voor deze motor afkomstig van Skoda (dit in tegenstelling tot die in de 1.2, 1.4 55 en 74 kW en de 2.0 motoren, die van VW afkomstig zijn).
Mijn huidige Fabia schakelt ook aanmerkelijk lichter dan de Fabia 50 kW. Toen ik een testrit maakte vóór de aankoop van mijn huidige Fabia heb ik ook even in een 1.4 55kW uitvoering gereden en ook deze schakelde aanmerkelijk lichter.
Overigens heeft het zwaardere schakelen van mijn vroegere Fabia mij nooit gestoord.

Gieliovd

Forumguru
Ik heb gereden in de 55 KW versie uit 2006 of 2007 en in mijn eigen 2001 74 KW versie. Beide schakelden idem, alleen de 2007 koppeling was als een papiertje zo licht.

Btw. ik schakel ook met mijn volle hand hoor, maar voor de beeldvorming, het kan met 2 vingers. Doe ik ook wel eens.

Ted

Forumguru
Ik heb mijn versnellingbakolie ververst met Kroon 75W90 (gele fles) en het schakelen is enorm soepeler geworden. Het is gedaan nadat ik de olie checkte en sporen van water tegen kwam. Waarschijnlijk condens, overigens bleek het mee te vallen. KM-stand 135 dkm!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan