Fabia CL "kap trommelrem verwijderen"

tjeng

Lid
Beste fabia rijders. Ik wil graag de remschoenen van de trommelremmen (achter) schoonmaken en controleren, maar geen idee hoe ik de behuizing (kap) er af krijg! Wie kan mij dat vertellen, wellicht met instructie?

Dank alvast voor de medewerking!

Joske

Forumguru
Kan ik je vast wel een instructie voor bezorgen uit Elsawin. Tenzij iemand sneller is in tussentijd zal dit pas morgenavond ten vroegste zijn.

Maar ik vraag juist maar 1 wederdienst...

..

Stel jij je even voor op ons forum? :)
Wij hebben daar een speciale afdeling voor, genaamd: meet- en greet ;)

Alvast bedankt

en type, motorcode en bouwjaar heb ik uiteraard ook nodig, maar dat kan je evengoed in je meet- en greet vermelden ;)

DimiTator

Actief lid
Die kap is de remtrommel. Meestal moet daarvoor het wiellager gedemonteerd worden. Als je er geen ervaring mee hebt zou ik er niet aan beginnen. Remschoenen moeten normaal ook niet schoongemaakt worden, tenzij er een goede reden voor is.

Monteurtje

Forumguru
Wiel eraf halen. Dan zie je een Torx30 schroef. Die eruit draaien. Dan is de remtrommel los. Als je geluk hebt kun je die er nu afpakken. Als dat niet wil moeten de remschoenen even een tikje terug gesteld worden.
Dat doe je als volgt. Kijk door een gat van een wielbout. Draai de trommel zover dat je verticaal een gespannen veertje ziet. Aan de bovenkant zit die aan een soort wigje. Deze drukje met een schroevendraaier een stukje ophoog door dat gat van de wielbout. Dan komt de trommel vrij en pak je die eraf.
Komt de trommel niet los van de naaf, dan paar tikken met een hamer erop geven.
Aan het eind wanneer je alles weer dicht hebt, trap je paar keer op de rem en handrem aantrekken. De remschoenen stellen zich weer. En je bent klaar.

Laatst bewerkt:

van_der_P

Senior Member
De remtrommels er vanaf halen is helemaal niet zo ingewikkeld. Demonteer het wiel in de remtrommel zitten twee korte kruiskop schroeven die schroef je los. Vervolgens zou de trommel los moeten komen. Gebeurt dat niet dan kun je met een rubber, of kunststof hamer eventjes rond de de trommel slaan, dan is ze zo los.

Een voor de hand liggende tip, gebruik de handrem niet, die moet los zijn.

tjeng

Lid
Ik heb de torx30 inderdaad verwijderd. De trommel kan vrij draaien, handrem is er dus af, maar de trommel komt er niet af. Moeten de remschoenen alsnog een stukje terug gesteld worden zoals hierboven aangegeven?

Inderdaad als de remschoenen zijn ingesleten op de remtrommel moet je de remschoenen vaak terug-stellen om de remtrommel te kunnen verwijderen. Voor degene die daar geen ervaring in heeft kan dat even een "'gepiel zijn".

Ik schilder mijn remtrommels iedere zomer.
Daarvoor gaan de remtrommels er af. Dan slijp ik tevens het opstaande randje (door het inslijten) weg van de remtrommel gewoon met een boormachine met daarop een slijp-tolletje. Voordeel: Het slijpsel van de remschoenen kan nu veel beter weg uit de remtrommel doordat het opstaande randje ontbreekt. Daardoor minder kans op vastzittende remmen door slijpsel. Tevens kan ik iedere keer de remtrommels gemakkelijk verwijderen.

Bovenaan Onderaan