Fabia Combi 1.4 Comfort 2001

woutr

Forumguru
En hoe staat het er nu voor? Ik ben ook wel benieuwd.... toen je de auto kocht...was dat bij een particulier of dealer/handelaar? En zat er een onderhoudshistorie bij? Ik ben net in het bezit van een fabia combi uit '03 dus ik heb je topic met interesse gelezen..
 

insomnia

Actief lid
Auto was particulier gekocht... niet te duur maar zeker niet goedkoop.

Verkoper was een stel waarvan er 1 ontslagen was en de auto eruit moest. Aannemelijk verhaal en tijdens de proefrit geen bijzondere gebreken. Inclusief onderhoudshistorie en alle boekjes en info. (deze was ik vergeten en hebben ze zelfs per post nagezonden).

Ik denk dat ze van sommige zaken wel op de hoogte waren maar niet alles omdat ze niet echt technisch onderlegd waren en, zo ik kon merken, erg veel vertrouwen hadden in hun autobedrijf (wat voornamelijk de prutser was)

Wat wist ik:
  • licht rammelende distributieketting. Autobedrijf had er meerdere malen naar gekeken maar kon geen bijzonderheden vinden.
  • de auto stonk van binnen naar rook
  • wat krasjes her en der (maar zeer acceptabel
  • raamsponning achterklep heeft wat roest. ooit is er op een verkeerde manier nieuw raam ingekomen en onjuist afgekit
Wat wist ik niet en is kort na de aankoop naar voren gekomen:
  • De auto stond bij aankoop op prima winterbanden op stalen velgen. De aankoop was inclusief de originele lichtmetalen velgen met zomerbanden met nog redelijk profiel. alle banden waren leeg maar 1 band bleek meer dan lek te zijn (echt een gat erin wat de verkopers denk ik "vergeten" waren te melden :mad: ) nieuwe set Michelins (€260)
  • toch nieuwe distributieketting. Het rammelen werd toch wat erger. aanleiding voor het vervangen was dat er olie uit een uitgaande as van het blok lekte wat een doorweekte rubber (distributie)riem veroorzaakte. meteen olie en filter (kosten... ik geloof iets van €300...ben ik maar weer gauw vergeten)
  • koelvloeistof probleem. (uiteindelijk toch lekke koppakking die naar binnen zweette. pakking was in 10 jaar soort van opgelost en olie kwam in koelsysteem terecht. )
    • nieuwe koppakking
    • alle koelvloeistof vervangen
    • nieuw koelvloeistof reservoir (€350)
  • Na korte tijd stopte de airco er mee. airco opnieuw afgevuld zonder resultaat. Uiteindelijk sensor Q0907543 D vervangen (http://www.skodaforum.nl/forum/i/foutcode-00818.22882/) (€45 (geloof ik))
  • als sinds aankoop lekkend pompje ruitensproeiervloeistof. (€ 30)
  • lekkage achterdeuren
  • sinds een tijdje kapotte remlichtschakelaar (en dus geen Cruise Control) Heb nieuwe schakelaar besteld en liggen. Maar sinds ontvangst van de nieuwe heeft de oude het komende onheil van vervanging gesignaleerd en is daardoor weer perfect gaan werken.(€ 13)
Wat is er in de tussentijd weer bijgekomen wat al sinds aankoop speelde:
  • bij de voorwielen zit een steeds sterker wordende rammel. iets met homokineten maar nog waarschijnlijker en hopelijk (liever dan homokineten) iets met draagarmen/stabilisatorstangrubbers.
(nu richting de 5000km met de Fabia gereden... )
 
Laatst bewerkt:

woutr

Forumguru
Wat een pech! En wat zijn dat voor een michelins, 450 voor een set?! :nailbiting:. Maar goed zo zie je maar weer dat een auto 'onderhouden' bij een prutsgarage meer slechts dan goeds voor een auto kan doen, kon jij helaas ook niet weten natuurlijk. Het is te hopen dat je voorlopig gevrijwaard blijft van problemen en even kan genieten van de fabia, het blijft toch een leuke, fijne auto
 

woutr

Forumguru
Gelukkig maar, ik moet ook nieuwe banden in dezelfde maat hebben en die komen op rond de 50-55 per stuk
 

insomnia

Actief lid
Man man man....

recent al weer koelvloeistoflampje gezien... reservoir weer schoongemaakt en duimen dat het wegblijft... ik rij nu meer kilometers wat het (koppakking) euvel ook meer uit huis moet houden

vandaag heeft tie mij WEER laten zitten.. electra helemaal van slag... dit keer is na 135k de dynamo gesneuveld... ook dit kan weer toegevoegd worden aan het eindeloze lijstje met vervangen onderdelen..

Ik heb nu ook echt officieel spijt van deze auto.... maar ja... ik heb er nu zoveel geld in zitten dat wegdoen ook nergens op slaat.. elke keer heb ik ook weer de hoop dat het "nu is het toch allemaal goed en kan ik zorgeloos gaan rijden" tijd is.. alleen dat is nu over gegaan in "het zal wel weer gaan tot het volgende opkomt.."
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me wel af, of de Fabia bij eerdere eigenaars sterk is verwaarloosd, of dat de km-stand soms is teruggedraaid. Bijvoorbeeld een dynamo die na 135k vervangen moet worden, is wel akelig vroeg, en ook de koppakking-problemen het is mij allemaal veel te vroeg voor de km-stand.
 

insomnia

Actief lid
NAP was erbij...

daarnaast zijn er meerdere zaken die wel duiden dat de km stand wel klopt... maar het zou natuurlijk kunnen.. :(
 

Cordoba

Forumguru
Waren de vermelde km-standen bij NAP ook regelmatig in de tijd en afstand? Als een nieuwe auto na 1 jaar met bijvoorbeeld een km-stand van 15.000 km in de garage komt, en dan pas 5 jaar later weer met een stand van 40.000 km, dan is er volgens NAP niets aan de hand, maar als er jarenlang geen km-stand is ingevoerd, dan blijft het de vraag wat er in de tussentijd is gebeurd. Onderhoudsboekjes worden soms niet ingevuld, en als vriendendienst worden die later bijv. alsnog ingevuld met de km-standen en data die men uit de duim zuigt. Kortom, het is lastig, vaak zit je gevoelsmatig wel goed, maar je kan ook goed de boot in gaan als je op je gevoel afgaat.
 

insomnia

Actief lid
Ik heb de strijd opgegeven...

Wederom koelsysteem meldingen, een beginnend zingend maar ook bonkend wiellager en volgens mij wederom een gebroken veer..

Wat een bak ellende heb ik met deze auto gehad.. :banghead:

De auto gaat op transport naar het Oostblok waarschijnlijk. Mocht je toch deze auto tegenkomen met kenteken 14-GN-LZ zou ik deze zeker laten staan...

Ik ben weer terug naar een Japanse auto.. scheelt me een als het goed is een hoop gezeur.... Ondanks dat mijn Fabia een erg luxe auto was ga ik er ook qua luxe zelfs op voorruit. Sinds gisteren verplaats ik mij in een Toyota Prius.

ik heb nog in de aanbieding voor de liefhebber:
- Complete set, in nieuwstaat zijnde, Sonnyboy's voor (maar dan van het merk Privacy Screens (2 xachterzij ramen, 2 x zij driehoekraampjes en 2 x achterraam inclusief opbergzak, alle bevestigingsbeugeltjes en montagehandleiding.))
- Rubber kofferbakmat
- In nieuwstaat zijnde hondenrek voor tussen hoofdruimte achterbank en kofferbak.

foto's op aanvraag

prijzen denk ik nog even over na maar mocht er iemand interesse hebben ben ik per PB te bereiken

Alleen bedankt voor de info, heel veel plezier met de Skoda (want ik ben wel van mening dat ik gewoon pech heb gehad met mijn auto... :shutup:

Gegroet :wavecry:

Ralph
 

Cordoba

Forumguru
Helaas heeft de Fabia toch je forumnaam tot waarheid gemaakt (slapeloze nachten, insomnia is toch slapeloosheid?)
 

turboturbo

Forumguru
Jammer om te horen, Ralph... Prius was bij ons thuis ook een eerste keuze, maar konden we qua budget niet rond krijgen (voor 4 a 5 duizend euro heb je er van de Prius II nauwelijks of ze zijn met astronomische kilometerstanden of met schade....) Zodoende zijn we weer bij een goedkope(re) Skoda uitgekomen...

Zo'n Prius lijkt me een heerlijk comfortabele auto (aandrijflijn) en qua betrouwbaarheid en verbruik zit je voorlopig goed!
 

Cordoba

Forumguru
Een oude Prius is echt een enorm risico: toevallig van een buurman gehoord, had er 2 maanden mee gereden en toen moesten er nieuwe accu's in, en dat was direct duizenden euro's aftikken. Ook in wegenbelasting (en dus ook verzekering) duurder dan mijn Fabia combi.
 

insomnia

Actief lid
korte reactie..

Gekocht bij Toyota dealer met 6 mnd garantie, 12mnd pechhulp. 121.000 gereden. Wegenbelasting is nog geen 10 euro meer en verzekering is nagenoeg gelijk. Aankoopprijs was net over de 6k.

Duizenden euro's is ook relatief..... Nieuw accupak kost € 1800 incl Btw.... I.m.o. is duizenden euro's meer dan dat bedrag) Het schijnt echt zelden te gebeuren dat accu's spontaan kapot gaan (kapot door oneigenlijk gebruik komt wel meer voor (lees accu te leeg rijden als je de benzinemotor geforceerd uit laat))
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@Cordoba een Prius II kun je eigenlijk niet vergelijken met een Fabia (C segmenter met B segmenter)

Mijn Octavia (C segmenter) werd ook 15 euro duurder dan de Fabia in de wegenbelasting...
 

Cordoba

Forumguru
Blijft de vraag of deze C segmenter wel ruimer is dan mijn B-segmenter. Overigens ben jij natuurlijk ook van een 1.2 blok naar een 1.8 blok gegaan, dat zorgt ook voor meer gewicht, maar deze discussie is geheel of-topic.
 

woutr

Forumguru
Je hebt gewoon dikke pech gehad met je maandagmorgen model! Jammer! Verder wil je mat en screens wel overnemen, pm me maar.
 
Bovenaan Onderaan