Fabia combi 1.4 geluid en krassen

Ik ben sinds een maand eigenaar van een Fabia Spirit + Combi 1.4 uit 2007 met 40.000 km.

Ben er erg blij mee, de combinatie van bagageruimte, aanschafprijs, uiterlijk, buitenmaten, degelijkheid etc is volgens mij echt onovertroffen!

Enige waar ik niet zo over te bespreken ben is de hoeveelheid geluid dat de auto produceert bij een km of 120. Krijg dan het gevoel dat ik nog wil opschakelen terwijl ik al in zijn 5 zit. Hebben anderen daar ook last van is daar iets tegen te doen of ligt het aan m'n auto?

Ook zitten er op m'n passagiersdeur enige krassen. Volgens mij zitten ze alleen in de blanke beschermlak (kleur is metallic zilvergrijs). Hoe kunnen deze het best worden verwijderd zonder dat ik de rest van de lak verpest?
Commandant 4 is volgens mij een beetje te agressief? Misschien nr 5 of iets anders?

Alvast bedankt!

Michel

darkprojectx

Forumguru
heb je een 1.4 of een 1.4 met een turbo?
het geluid komt denk ik van de motor wat je bedoelt?
Als het een normale 1.4 is (zonder turbo) dan zal hij wel wat toeren moeten draaien bij 120 km/h. Kun je eens kijken hoeveel toeren hij maakt als je 120 rijdt in zn 5?

De krassen, ik zou de auto eens laten kleinen en polijsten, daarna in de wax. Goede kans dat je krassen dan verdwenen zijn.

Het is een normale 1.4 16v uit 2007 (is er ook een turbo versie van?).
Volgens mij draait hij dan iets boven de 3000 toeren bij 120 in z'n 5.
JA volgens mij komt het geluid van de motor.

Er zitten standaard 15 inch stalen velgen onder, welke banden weet ik niet uit m'n hoofd maar wel van een bekend merk.

Ronbe

Senior Member
Ik heb dezelfde Fabia Combi Spirit + 1.4, ook uit 2007 met 36.000km op de teller.
Heel vergelijkbaar met jouw wagen.
Mijn wagen maakt 3200 toeren bij een snelheid van 120 km(80 pk versie) Ook ik heb 15 inch LM velgen met continental premium contact 2 banden. (195/50-15)
Ik herken je klacht niet, ik vindt mijn wagen betrekkelijk stil op deze snelheid.
Misschien toch je banden ? Heeft de wagen misschien lang stil gestaan voordat jij hem gekocht hebt ?
Een 1.4 turbo bestaat trouwens niet.

Er zitten dezelfde banden om als bij Ronbe. Heb niet het idee dat de auto erg lang stil heeft gestaan. Wat zou daar het effect van zijn? Dat de banden niet meer lekker rond zijn?

Ronbe

Senior Member
Als je auto lang heeft gestaan in de showroom of iets dergelijks kunnen de banden platte kanten krijgen. Dit veroorzaakt extra rijgeluiden en naar mate de snelheid toeneemt wordt dit geluid harder. Soms verdwijnt dit geluidseffect vanzelf als je flink wat km's hebt gemaakt, soms blijft het geluidseffect ook aanwezig.
Ik heb zelf ooit een auto gekocht die 6 maanden in de showroom had gestaan die ook platte kanten aan de banden had. Geluidseffect ging in mijn geval pas weg nadat de dealer de banden had vervangen. Het ging toen om een 2 jaar oude Opel Corsa uit 2000 die een half jaar in de showroom had gestaan.

Klinkt logisch maar volgens mij is het toch echt de motor.

Vindt ook dat de auto een vrij zwaar motor geluid heeft als ik 'm alleen al start. (Een stuk meer dan de 1.3 fiesta die ik hiervoor had) Als ik er dan mee ga rijden dan is het motor geluid niet zo aanwezig maar bij 120 km vind ik het echt wel een beetje storend worden.

Ga er maar eens mee langs de dealer. Waar ik eigenlijk geen zin in heb want dan moet ik natuurlijk weer eerst een afspraak maken om langs te kunnen komen etc.

Maar ja voor het zelfde geld ben ik gewoon een zeikerd en hoort het geluid bij dit model...

Ronbe

Senior Member
Vergelijk eens met een andere Fabia 1, dan weet je of het aan jou ligt of aan je Fabia.
Er is vast een mede forumlid die bij je in de buurt woont.
In welke regio woon je ?

Ja, woon aan de rand van Rotterdam vlak bij Capelle a/d IJssel.
Maar ik ga a.s. donderdag ff langs de dealer dan vraag ik even of ze er naar willen luisteren. Maar mocht er iemand vlakbij wonen dan zou ik het wel even willen vergelijken.

Bovenaan Onderaan