Fabia combi 1.4 kwaliteits vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michel.

Nieuw lid
Hallo allemaal.

Ik ben Michel en wij (mijn vrouw en ik) zijn in het bezit van een Fabia Combi comfort 1.4 uit 2001 en een Toyota Yaris Limited blue uit 2003.
Wij hebben de Skoda sinds april 2006 en kochten hem met ongeveer 150.000 km.
Lijkt me geen probleem voor zo'n moderne auto dacht ik toen we hem aanschafte.
We kregen ook een jaar garantie van de dealer terwijl hij toch al ruim 5 jaar oud was dus daar hadden we een mazzeltje mee, dus wij waren tevreden met de service en de auto.

Na een tijdje ging de waterpomp kapot gelukkig hadden we garantie dus dit is zonder kosten verholpen!
Toen kregen we geen watermeer op de voor of achterruit gesproeid, ik dacht eerst de tank leeg.
Maar tot mijn verbazing was die nog tot de nok toe gevuld, dus weer naar de dealer.
Hadden ze de buisjes van de sproeierpomp naar de ramen toe dicht getrokken met een trekbandje (sukkels dacht ik toen nog)
Na 2 weken lekte de tank van de sproeier installatie leeg, bleek dat het pomp huis gebarsten was (hadden ze kunnen zien met het los maken van de buisjes lijkt me) of te wel foutje twee en probleempje 3 in de garantie (gelukkig).

Nu hebben we sinds gisteren een motor storing (het oranje logo lichte gisteren op) en inmiddels weet ik dat de gasklep vervangen moet worden (kosten voor ons zelf de garantie is inmiddels voorbij) € 200,-

Je snapt dat ik nu een vraag heb, What is next.......?
Weten jullie of ik nog meer kan gaan verwachten aan onderhoud, is dit normaal bij zo'n jonge auto?

Ik ben dit n.l. niet gewend al die storingen en kapotte onderdelen.
We reden al jaren Toyota (jaartje of 15 inmiddels) en het enige wat er ooit vervangen moest worden zijn banden en lampen en bij de yaris is dan de waterpomp na 3 jaar in garantie vervangen, verder heb ik nog nooit iets aan die 3 auto's gehad!

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, ik wil even weten ben ik nu weer even uit de zorgen of is deze fabia combi gewoon weg niet goed meer.
Want eerlijk is eerlijk ze rijden erg lekker die fabia's (wist ik ook van een lease bak die ik heb gehad maar dat was een gewone fabia 1.4 comfort)

Help ons en beantwoord deze vragen a.u.b!
We willen zekerheid want ook bij mij groeit het geld niet op mijn rug!
 

purk

Senior Member
even voor alle duidelijkheid, je hebt een waterpomp en een ruitensproeipompje kapot gehad en vervangen onder garantie.
Nu blijkt dat jou gasklephuis defect is, ( wat ik betwijfel ) en dat gaat je 200 euro kosten..........


je hebt de auto nu meer dan een jaar, en dit is alles............en dat met een kilometerstand van over de 150.000.


Iedereen weet dat een toyota zeer betrouwbaar en zeer goed is, maar twee keer iets met een auto gehad en gelijk gaan twijfelen over de kwaliteit van de skoda, het is niet zo goed als een toyota, maar slecht wil ik het ook niet noemen.

even over die gasklep, weet je zo welke storing deze geeft? misschien valt het wel mee en kan ik je helpen.

Een gasklep gaat niet zomaar kapot en de meeste storingen komen door vuil dat zich afzet tegen de klep en huis.

Is het een probleem met inleren dan kan het zijn dat je de gasklep niet geheel spanningsloos wordt en storing geeft met inleren.
 

Michel.

Nieuw lid
Ja oke we zijn misschien iet wat verwend met die toyo, maar laat ik duidelijk zijn ik heb niet zo zeer twijfels bij de kwaliteit van de auto op zich, maar ben gewoon niet gewend om in 1 jaar 4 a 5 keer bij een dealer te staan met problemen. Ik ga 1 keer per jaar naar de toyo dealer voor de beurt en/of keuring en verder voor de heerlijke koffie en een goed gesprek!

Ik zal waarschijnlijk dus moeten wennen aan het feit dat een skoda meer onderhoud nodig heeft dan ik gewend ben!

En misschien heb ik de lat te hoog gelegd voor de auto.
Als je het zo bekijkt valt het misschien nog mee.

Tja wat het probleem aangaat, weet niet zeker wat het is want mijn vrouw is bij het uitlezen van de storing geweest (tis ook haar auto)
Ze had een verhaal waarin vermeld werd:
"iets met een gas mengsel en ontluchting klepje of zo...."

Dus zeg het maar ik dacht toen zelf aan de gasklep, maar het kan makkelijk iets anders zijn.

Hebben jullie enig idee?
Is er iets wat misschien bij een van jullie een lampje laat branden met deze omschrijving?
 

Fabia

† In Memoriam
Ik ben het met Purk helemaal eens. Als je het goed bekijkt valt het allemaal nog wel mee en zeker voor een Fabia van 5jaar oud en met een kilometerstand van 180.000 km, dan gaan op den duur dingen stuk door slijtage. Helaas kan ik je niet verder helpen met je probleem, ik hoop dat het snel verholpen kan worden.
 

purk

Senior Member
nu gelijk mijn volgende vraag, welke motor heb je erin zitten en het liefste wil de motorcode weten , BBY 1.4 16V bv ,er zijn voor deze motoren een update beschikbaar die betrekking hebben met deze klachten, zoals mengsel te arm
 

Michel.

Nieuw lid
Best Purk.

Ik zal dat even na moeten kijken welk motor type / code er in ligt.
Ik weet dathet een 50/55 Kw 1.4 MPI is uit het hoofd maar met welke code????

Waar kan ik dit evt. vinden.

En het zou idd kunnen dat het mengsel te arm is want hij rijd voor geen meter meer, bij het gas geven moet je heel voorzichtig zijn, want anders lijk je hem te verzuipen!
Tevens bij stationair draaien hoor je het blok een beetje tikken en hij doet dat zeer onregelmatig (beetje met horten en stoten zeg maar)
 

purk

Senior Member
dit kun je voorin jou serviceboekje vinden en anders in de kofferbak onder de vloermat ( sticker )
 

Gieliovd

Forumguru
nu gelijk mijn volgende vraag, welke motor heb je erin zitten en het liefste wil de motorcode weten , BBY 1.4 16V bv ,er zijn voor deze motoren een update beschikbaar die betrekking hebben met deze klachten, zoals mengsel te arm

Purk, waar is je plaatje!

Heb jij informatie over de modellen welke in aanmerking komen voor deze update? Dan ga ik even kijken welke code ik heb, en mag jij mij het vertellen als je wilt!

Zou geweldig zijn als hij een update voor zijn kiezen kan krijgen.
 

Michel.

Nieuw lid
Inmiddels al weer even geleden (ben op vakantie geweest) dat ik wat heb laten horen!
Maar het euvel is verholpen koste een kleine 193 euro!
Wat was er nu kapot, een koolfilter was verstopt, en een of andere klep was defect.

Dit klepje zit achter de benzine dop, er werd ons verteld dat die klep er voor zorgt dat je ongeveer 5 liter extra benzine kan tanken. (is dit waar?)
Ik heb het instruktie boekje er nog niet op na gekeken.

Maar die klep was dus kapot waardoor er altijd 5 liter extra in de tank ging, en hierdoor is dus ook dat filter verstopt geraakt (want hij kan dan zijn benzine dampen niet kwijt werd verteld)

Wie weet hoe deze konstruktie werkt en kan me dit uitleggen, en is dit bij iedere Skoda?

Alvast bedankt!

p.s. hij rijdt weer heerlijk hoor!:laugh:
 

purk

Senior Member
Purk, waar is je plaatje!

Heb jij informatie over de modellen welke in aanmerking komen voor deze update? Dan ga ik even kijken welke code ik heb, en mag jij mij het vertellen als je wilt!

Zou geweldig zijn als hij een update voor zijn kiezen kan krijgen.


Ik zal eens kijken, kan wel zijn dat wij deze gegevens niet hebben voor de skoda( pas sins een jaar skoda service punt, maar wel voor de vw.
 

purk

Senior Member
Purk, waar is je plaatje!

Heb jij informatie over de modellen welke in aanmerking komen voor deze update? Dan ga ik even kijken welke code ik heb, en mag jij mij het vertellen als je wilt!

Zou geweldig zijn als hij een update voor zijn kiezen kan krijgen.

kijk ik wist wel dat ik niet gek was, ik heb je nog gevraagd of je nog wilde weten of er een update voor jou auto beschikbaar was. maar ik denk dat je het vergeten bent.

Maar bij de deze het antwoord........

UItlaatgaslampje brandt, diverse storingen M.B.T lambdasonde

Polo BBY Motorcode.

Regelapparaten met een software stand onder de 5050 mogen een update hebben.
 

willienne

Nieuw lid
daar ik niet vind hoe een discussie op dit forum te openen durf ik langs deze weg een vraag te stellen:
ik bezit een skoda fabia combi 1.4 bouwjaar 2002. Sedert enkele maanden heeft hij geregeld startproblemen die de laatste maand fel escaleren. Reeds 3 maal naar garage gesleept. Soms start hij 5 keer wel, dan opeens weer niet, hij verzuipt zichzelf. Nu staat hij reeds 2 weken in de garage en is al ettelijke keren aan de computer gehangen. Deze geeft soms een foutmelding maar nooit 2 maal dezelfde . Groot mysterie, de dealer weet zich geen raad. Heeft iemand nog problemen gehad met het starten? Ondertussen is al injectie gekuist, ontsteking, nieuwe teperatuursensor, brandstoftank gekuist, bezine octaan 98 ipv 95 enz. Dank voor je reactie.
 

Michel.

Nieuw lid
tja volgende probleempje`

Ja tis al weer even geleden maar we hebben sinds gisteren weer een probleem in de fabia!
Hij begon ineens te kraken als en gek als ik optrok of afremde, en dat ging gelijk met het in drukken of het uit zetten van de veren.
In eerste instantie dacht ik aan de schobreker rubbers (kunnen na een tijdje wat droog worden natuurlijk). Of de rubbers van de aandrijfassen die krijgen na een 158.000 natuurlijk ook wel eens wat kuren. Maar de dealer zegt dat het de stabilisatie stangen van de achterwiel ophanging zijn.(en een aantal lagers die er uitliggen)
Kost ons weer een kleine 340 euro!
Nu maar hopen dat dat het dan wel weer even was :mad:.
 

bluskabouter

Forumguru
willienne

lijkt verdacht veel op problemen met de beruchte kabelboom.
is deze al vervangen?
is een veroorzaker van vele vage meldingen.

succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan