Fabia Combi '2005 Lekkage in achterbak

Hallo,

Zoals de titel reeds weergeeft.
Lekkage in de achterbak. Onder het reservewiel was het nat. Beginnende corrosie was het gevolg.
Dit heb ik gisteren aangepakt.
Echter de oorzaak kan ik niet direct aanduiden.

Zijn hier bekende punten? Ik zou zelf zeggen: de achterlichten, maar aan de zijkanten was alles droog.

Ik kijk het na. Zou je dan geen sporen van lekkage moeten zien over de ruit? Of op de mat of de rolhoes?
Op de laatste 2 heb ik nog nooit geen water gezien.

Ik zit zelf te bedenken dat ik de ruitenwisser, en de leiding van de sproeier ook moet nakijken.
Lekkage hiervan kan ook in de kofferbak uitkomen zonder dat er sporen zijn op de bekleding.

Cordoba

Forumguru
Achtersproeier zit ook in dat 3e remlicht, dus ook de leiding loopt ín de achterklep. Als je lekkage hebt bij 3e remlicht (of van de ruitensproeierleiding daar), dan zal dat binnen in de klep naar beneden lopen, en mogelijk vanuit de onderkant van de achterklep bekleding de achterbak in. Overigens zit er als het goed is ook een klein afwateringsgaatje onder in de bak voor het reservewiel (ik dacht een gaatje van 3-4 mm doorsnee, zodat water dat in de kofferbak terechtkomt (ook bijv. van een natte krat bier) op die manier kan weglopen.

Als ik het goed heb zijn er wat foto's te vinden in het topic van mijn auto (zie link onder aan mijn posts) waar ik ook het 3e remlicht heb losgehad voor controle.

Dat vraag ik me nu ook af? Het was eerder vochtig stof. Het was nu niet zo dat er een plas in stond.
Het probleem moet er al langer zijn, gezien de corrosie

Cordoba

Forumguru
Ik heb de foto's teruggevonden in een oude post van 2012.
witterand-bovenzijde2-jpg.14708
3e-remlicht-doordrukken-witte-pluggen-aantrekken-met-schroevendraaiertje-jpg.14709

3eremlicht-sproeier-jpg.14710

3eremlicht-aansluitingen-jpg.14711

aansluitingen-vanaf-dakzijde-gezien-jpg.14712

Op de foto 1 zie je de bekleding van de achterklep die los moet (onder- én bovendeel)
Foto 2 laat de binnenkant van de kale achterklep zien waar de witte bevestigingsclips van het 3e remlicht duidelijk te zien zijn (de verende pootjes van elke clip naar elkaar drukken dan gaat ie los)
Foto 3 laat het losse 3e remlicht zien dat op de achterruit ligt, met het gat waar ie uitkomt op de achtergrond (kun je de constructie van de clips beter bekijken).
Foto 4: detail van de elektrische aansluiting van het 3e remlicht
Foto 5: laat ook de weer gemonteerde aansluiting van de ruitensproeier zien (zwarte slangetje met haakse bocht)

Hiernet ook gedemonteerd. Rubberen afdichting van het 3e remlicht zat inderdaad volledig los/ naar binnen.
Ik vermoed dat ik hiermee de oorzaak te pakken heb.
Is deze afdichting apart te verkrijgen?

Bovenaan Onderaan