nielskra
Nieuw lid
Begin juni dit jaar waren m’n vrouw en ik op vakantie in Duitsland in onze VW Transporter T5 toen we een gecombineerde VW/Skoda-dealer tegenkwamen. Sinds 1982 reden we achtereenvolgens al dieselend een VW T3 Combi en een VW T4 en T5 met dubbele voorbank. Goede herinneringen aan vakanties met z’n drieën voorin, drie op de tweede bank en héél veel bagage achterin. Na de Combi betaalden we voor de T4 en T5 als particulier met een grijs kenteken geen BPM bij aanschaf en ondanks de diesel een lage motorrijtuigenbelasting (MRB). In mei 2005 kochten we onze laatste VW-bus, juist voordat het BPM- en MRB-regime voor particulieren drastisch wijzigde. Al die jaren beviel de Transporter ons goed: de hoge zit, dus lekker over de file vooruit kijken en geen ruimte tekort. Niet te vergeten de fijne rij-eigenschappen.
Maarrr – vanaf pakweg 2007 gingen de kinderen steeds minder vaak mee (je wordt ouder papa, geef het maar toe – en zij dus ook…) en we betaalden inmiddels een fors bedrag aan MRB per kwartaal. Ook hadden we nog net geen roetfilter op de bus en er kwamen verhalen dat een zogenaamd retro-fit filter veel minder goed zou werken dan een af-fabriek gemonteerd filter. Het voelde toch niet lekker, dat m’n vrouw en ik met z’n tweeën roetdeeltjes bleven verspreiden.
Tijdens genoemde vakantie besloten we voor ‘kleiner met een trekhaak’ te gaan. De Polo lag voor ons als trouwe VW-rijders voor de hand. Bovendien heb ik een lichte voorkeur voor een dieselmotor, vanwege de robuuste, betrouwbare techniek, de wat minder dure brandstof en meer kilometers per liter. De nieuwe drie-cilinder VAG-diesel kwam dus mooi uit, gezien ons ‘BPM-vrije’ verleden. De Seat uit het VAG-trio vind ik niet bij mijn leeftijd passen (en puur gevoelsmatig heb ik minder met Spanje).
Bleven over de Polo en de Fabia Combi GL. Er stond een witte Polo bij de Duitse dealer, m’n vrouw en ik gingen proefzitten, dat voelde heel goed. Compact en degelijk. Toen naar de Fabia. Voelde voor mijn vrouw precies hetzelfde, voor mij wat minder, maar wat een verschil in ruimte. De overstap van ons busje naar een toch wat ruimere auto dan de Polo zou minder inleveren betekenen. Ter plekke besloten we zonder proefrit voor de Fabia te gaan. Ik moest wat gevoel ‘wegslikken’, te weten dat Skoda toch nèt wat minder (status) is dan VW. Mijn vrouw heeft daar gelukkig totaal geen moeite mee, en ik bij nader inzien ook niet. Skoda, spreek uit in het Tsjechisch als Sjkodda. Jullie weten toch wat die afkorting betekent…?
Inmiddels is ‘onze’ Fabia geproduceerd en kunnen we hem over een à twee weken ophalen. Meer daarover zodra de ‘Faab’ hier voor de deur staat in de productieschema-draad (want dat kun je geen draadje meer noemen.
Maarrr – vanaf pakweg 2007 gingen de kinderen steeds minder vaak mee (je wordt ouder papa, geef het maar toe – en zij dus ook…) en we betaalden inmiddels een fors bedrag aan MRB per kwartaal. Ook hadden we nog net geen roetfilter op de bus en er kwamen verhalen dat een zogenaamd retro-fit filter veel minder goed zou werken dan een af-fabriek gemonteerd filter. Het voelde toch niet lekker, dat m’n vrouw en ik met z’n tweeën roetdeeltjes bleven verspreiden.
Tijdens genoemde vakantie besloten we voor ‘kleiner met een trekhaak’ te gaan. De Polo lag voor ons als trouwe VW-rijders voor de hand. Bovendien heb ik een lichte voorkeur voor een dieselmotor, vanwege de robuuste, betrouwbare techniek, de wat minder dure brandstof en meer kilometers per liter. De nieuwe drie-cilinder VAG-diesel kwam dus mooi uit, gezien ons ‘BPM-vrije’ verleden. De Seat uit het VAG-trio vind ik niet bij mijn leeftijd passen (en puur gevoelsmatig heb ik minder met Spanje).
Bleven over de Polo en de Fabia Combi GL. Er stond een witte Polo bij de Duitse dealer, m’n vrouw en ik gingen proefzitten, dat voelde heel goed. Compact en degelijk. Toen naar de Fabia. Voelde voor mijn vrouw precies hetzelfde, voor mij wat minder, maar wat een verschil in ruimte. De overstap van ons busje naar een toch wat ruimere auto dan de Polo zou minder inleveren betekenen. Ter plekke besloten we zonder proefrit voor de Fabia te gaan. Ik moest wat gevoel ‘wegslikken’, te weten dat Skoda toch nèt wat minder (status) is dan VW. Mijn vrouw heeft daar gelukkig totaal geen moeite mee, en ik bij nader inzien ook niet. Skoda, spreek uit in het Tsjechisch als Sjkodda. Jullie weten toch wat die afkorting betekent…?
Inmiddels is ‘onze’ Fabia geproduceerd en kunnen we hem over een à twee weken ophalen. Meer daarover zodra de ‘Faab’ hier voor de deur staat in de productieschema-draad (want dat kun je geen draadje meer noemen.