Fabia Combi II / Peugeot 207 SW

fabiaflash

Nieuw lid
Geachte Skoda-rijders. Ik heb tot nu toe nooit anders dan Skoda gereden. Mijn laatste was een Fabia Combi (2004) en ik was dan ook errug nieuwsgierig naar de Combi II. Daar heb ik echt op gewacht. En die viel me tegen. Bij de I had je nog de indruk dat de auto echt als combi was ontworpen; bij de II is dat in mijn ogen niet meer het geval. Ik heb alle mogelijke uitvoeringen en kleuren overwogen en het is, met name van achteren gezien, een model dat erg gewoontjes overkomt. En vooral ook erg hoog, de proporties zijn uit het oog verloren. Ik heb nu 6 Skoda's versleten en was een vurig verdediger van het merk, maar bij de Fabia II (en dan met name de combi uitvoering) ben ik afgehaakt. En zo ben ik bij Peugeot (waarover op dit forum elders nogal schamper wordt gedaan) beland. Het is een 207 SW geworden. Panoramadakje gratis. Uitstekende audioinstallatie standaard, strak interieur enz. Ik denk dat de Fabia (in ieder geval de I) kwalitatief net iets hoger zit, maar als ik bekijk hoe stil deze auto is, hoe handig de achterbank kan worden opgeklapt en hoe goed 'ie op het gaspedaal reageert (bij de Fabia was dat echt een crime; latere waren op dat punt wel beter) ben ik zeer content (een beetje tot mijn spijt, want ik was graag met Skoda verder gegaan). Je kunt zo'n Peug natuurlijk minder mooi of zelfs lelijk vinden. Over smaak valt tenslotte niet te twisten. Maar de verkoopcijfers geven een aardige indicatie over hoe er door de bank genomen tegenaan gekeken wordt. En dat is allesbehalve negatief...

EdK

Forumguru
En was een nieuwe fabia 1 nog niet een mogelijkheid ??

affijn we mogen dus zeggen welkom en vaarwel op dit forum ??

LenK

Forumguru
Over smaak valt tenslotte niet te twisten. Maar de verkoopcijfers geven een aardige indicatie over hoe er door de bank genomen tegenaan gekeken wordt. En dat is allesbehalve negatief...
Over smaak valt niet te twisten inderdaad. Ik vind Peugeot in ieder geval met elk model lelijker worden (vanaf de 407SW).
Dat Peugeot veel verkoopt wil niks zeggen behalve dat Nederlanders kuddedieren zijn.
Maar ik wens je veel rijplezier met je auto en hoop niet dat je er spijt van krijgt.

Hetzer

Forumguru
@Fabiaflash, ik vind de Combi zelf ook vrij hoog , maar een verlagingsetjes met wat mooie velgen en breed schoesel doet wonderen!!!!!!!

fabiaflash

Nieuw lid
Heb ik inderdaad overwogen. maar die waren op een gegeven moment op. In ieder geval in "mijn" kleur. En verder verwachtte ik meer van de Combi II. Maar het is niet onmogelijk dat ik in de toekomst terugkeer :-). Bv met een Yeti.
Overigens heb ik een 120 LS gehad, een 130 L, een 130 Rapid Coupe (woont nu in Denemarken), een Felicia Friend en een Fabia Combi Flash. ff voor de statistieken. Ik hobby nu met een Trabant 601 de Luxe (jawel!). Heeft met m'n DDR interesse te maken en hij past uitstekend in de garage :-).

AsK2

Lid
Waarom geen Roomster of Octavia?

Ben het Met LenK eens. Die Peugeots worden steeds lelijker. En het is te hopen dat je niet meer in de garage staat dan op de weg. Zie de duurzaamheidstests en de tevredenheidsonderzoeken.

Toch hoop ik dat een goede auto zult krijgen. Misschien later een review?

Etron

Nieuw lid
Geen Peug meer

Ik heb in het verleden een Peugeot 206 gereden toen deze net uit was, prima (lease) bak. Later (2 jaar terug) met eigen centjes een 206 SW gekocht en ik had veel problemen met deze wagen. De electronica liet het vaak afweten en wat dacht je van hoeveel peugeots rondrijden waarvan 1 koplamp stuk is. Ik bleef lampen vervangen. Ook vond ik het irritant dat wanneer je een ruitenwisser aan hebt staan, de moter uitschakeld en daarna weer aan, dan de ruitenwissers nu niet meer aan staan. Je weet dus niet in welke stand de pook staat... Radiateur liet het afweten, achterruitverwarming ging stuk, kon een nieuw raam in. Knipperlicht schakelaar is stuk geweest... al met al was ik niet tevreden, ook niet over de service van de dealer. De auto was pas 1 jaar oud toen ik hem kocht.
Nu rijd ik in een Fabia Combi Spirit Plus en dat is een prima bak. Veel kleine extra's, zoals je knipperlicht schakelaar even aanraken en hij knippert een aantal maal; staat je ruitenwisser aan en je zet hem in zijn achteruit, dan gaat de achterruitenwisser ook automatisch aan.

Ik heb de Peug eruit gedaan en een Skoda gekocht. Een terugweg voor mij naar een Peug is er niet meer.

[edit]Even lekker spuien[/edit]

higgy

Forumguru
Ook vond ik het irritant dat wanneer je een ruitenwisser aan hebt staan, de motor uitschakeld en daarna weer aan, dan de ruitenwissers nu niet meer aan staan.
Dat heeft een reden hoor: als het vriest 's nachts, en je zou de volgende dag je auto starten, kan het zijn dat je ruitenwissers willen gaan zwiepen omdat ze nog aan zouden staan. Als ze vastgevroren zitten, kun je je voorstellen dat dat een technisch mankement op zou kunnen leveren.
Vandaar de keus van diverse fabrikanten om na een herstart van de motor, de ruitenwisser uit te zetten, ongeacht hoe de handle staat.

Fabia

† In Memoriam
Maar ik zet altijd netje mijn ruitenwisser uit. Vind het geen gezicht om de auto te laten staan met de ruitenwissers nog half op de ruit. Zo ook met stoelen, alles staat altijd netjes rechtop. Of ben ik een zeikerd:confused:

Gieliovd

Forumguru
Vandaag mijn eerste vrije dag sinds maanden.

Meteen even naar de dealer om een melding te laten uitlezen, wasstraat voucher gebruiken om de Fabia te laten blinken.... Moest naar Alkmaar daarvoor.

Staat daar buiten een mooie zilvergrijze Fabia 2 combi 1.6 sport uitvoering. Even rondgelopen enzo, toen maar naar binnen. Daar stond een gewone F2 combi in een basisuitvoering. Even zitten, spelen..

Oordeel al snel getrokken dat de standaard stoelen echt niet lekker zitten naar mijn smaak. Veel te veel erbovenop en te smal. Geen goede steun.

In gesprek met een jonge aangesnelde verkoper waaraan ik meldde niet op zoek te zijn naar een nieuwe auto maar toch eens wilde kijken nu ik hier toch moest zijn.

Tussenmonds even gemeld dat de dealer in Schagen mij nog zou uitnodigen voor een proefrit als de F2 combi binnen was, maar dat ze dat verzuimd hebben.

Enthousiaste reactie was of ik even wilde rijden, ze hadden namelijk ook een showmodel staan, dat was dus de 1.6 sport die buiten stond!

Na wat papieren ben ik gaan rijden. Druk verkeer en een beetje onbekend daar dus voor ik het wist zat ik al een hele tijd in de auto.

Opvallende zaken dat de stoelen, sportstoelen, fantastisch zitten. Veel beter dan de F2 standaard of de F1 standaardstoelen!

De 1.6 motor is lekker pittig en behoorlijk fel vergeleken met mijn 1.4 F1. Hij is ook lekker rumoerig, een lekkere brom. Wellicht voor anderen niet zo prettig maar voor mij wel heerlijk.

Goede stereo Dance zat erin, lekker geluid!

Enorme overdaad aan schermpjes en allemaal dingen in beeld. Temperaturen, tijd, afstanden, verbruiken.. moest ff zoeken wat het allemaal was!

Hij reed lekker soepel. Goed optrekken, lichte koppeling. Lekkere gasresponse ook! Sturen ging een stuk lichter dan mijn F1 (koppeling ook).

Al met al een leuke proefrit gehad. Goed oordeel kunnen vellen, dat de auto lekker rijdt. Dashboard was ook mooier dan ik in gedachten had.

De boordcomputerbediening was minder fijn vond ik gezien de knopjes zijn gekrompen. De cruise control kon ik zo snel niet op de tast aan de gang krijgen onder het rijden. Is ook veranderd.

Leuk dat je ook zo enthousiast bent over de Fabia Combi II.

Bij mij vliegen de kilometers onder de wielen door. Zit nu na 4 weken op 3.000km. Inmiddels kan ik ook genieten aan de lekkere brom.

Ben het niet eens met je over de stoelen, maar ook dat ik natuurlijk persoonlijk.

Gieliovd

Forumguru
Ik ben gaan zitten en dacht meteen, he bah.. wat een drama. Bovenop de stoel zitten, geen zijdelings steun, heel kort en smal. Bovendien erg hard en dus geen steungevoel.

Mijn stoelen zitten ook stevig maar bieden nog enigszins zijdelings steun. Was blij weer in de F1 te zitten.

De sportstoelen waren ongeëvenaard.

LenK

Forumguru
De sportstoelen moet je wel inpassen omdat je er niet op maar in gaat zitten.
Dus een dikke r**t gaat problemen geven.

Ook zijn de sportstoelen minder praktisch bij in- en uitstappen vanwege die randen aan leuning en zitvlak. Maar als er eenmaal in zit dan zitten die sportstoelen erg goed.
Ik vond de gewone stoelen ook goed.
Het zitcomfort in de F2 is een stuk beter dan in de F1. Maar de hele auto is een stuk beter. Niet zo'n groot verschil als tussen O1 en O2, maar toch duidelijk op alle fronten verbeterd.

Fabia

† In Memoriam
Je hebt je vrije dag nuttig besteed. Ik zou zelf niet meer een skoda kopen zonder sportstoelen. Ben daar helemaal mee in mijn sas. Vind de gewone stoelen te vlak en te hard. Ik heb ooit een dagje een Roomster mee gehad met gewone stoelen maar kon daar mijn draai niet in vinden.

Desperado

Forumguru
Een erg goed besteed dagje.Sportstoelen lijtk mij ook wel wat voor de Felicia.Weer iets voor de wensenlijst :yeah:

bluskabouter

Forumguru
de sportstoelen zitten i.d.d. goed.
heb zelf een sport 1.4, ben alleen bang dat met de tijd de zijkanten snel slijtplekken gaan vertonen door het vele in en uitstappen.
als dit gebeurt dan graag voor dat de garantie afloopt!!!
ik heb tot nu toe geen spijt van mijn aankoop.
alleen geeft de ventilator een irritante brom op stand 1.

groetn uut enschede.

Bovenaan Onderaan