Fabia Combi KV problemen

Hallo allemaal,

1,5 maand geleden heb ik een Fabia Combi 1.4 MPI uit 2003 gekocht bij een autogarage in Ingen.
Auto heeft NAP 158.000 gelopen. Na een aantal dagen rijden merkte ik dat de verwarming het niet goed deed, terug naar dezelfde garage gegaan en bleek dat het de stelmotor was van de verwarming. Deze heeft de garage netjes gemaakt ondanks geen garantie.
Voordat ik de auto naar de garage bracht had ik wat sludge opgemerkt, de garage gaf aan dat dit vaker is bij auto's i.v.m.met korte ritjes.

Bij terugkomst had ik na 250km opeens een Koelvloeistof daling van 500ml, de garage gebeld en die vertelde mij dat het kwam omdat voor het verwisselen van de stelmotor de KV er uit moest en de auto waarschijnlijk niet goed was ontlucht. Na het bijvullen was het na een aantal dagen weer zo ver.

Omdat ik mij zorgde maakte over de sludge die aanwezig was ben ik naar mijn vaste garage gegaan en een oliewissel laten doen en ook direct een KV wisseling zodat ik zeker wist dat er nieuwe KV in kwam. Ook heb ik gevraagd of ze konden checken of ik geen lekke koppakking had, dit lijkt mij aannemelijk i.v.m. daling KV en sludge bij olie.

De sludge leek even weg te zijn. (lees 1 dag) Maar helaas was dit voor korte duur.

Vandaag keek ik en had ik weer een KV daling van ongeveer 500ml, na een stukje rijden was de KV weer iets gestegen.

Ik ben zelf erg bang dat ik een lekke koppakking heb, ook al zegt mijn garage van niet.
Witte rook uit mijn uitlaat heb ik niet en ook heb ik een aansteker bij mijn oliepijlstok gehouden en hoorde/zag geen geknetter.


Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt en/of weet iemand wat het kan zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Nick
 

turboturbo

Forumguru
Bij vervanging van de stelmotor wordt het koelvloeistof circuit niet aangeraakt. Dat is een onderdeel in het dashboard die de kleppen in de ventilatie schacht regelt als ik het goed heb.

Na een paar langere ritten zou je geen sludge meer mogen zien. Is de sludge hardnekkig te bestrijden duidt dit volgens mij op koelvloeistof in de olie (lek)

Ik ben dus bang dat de verkopende garage je voor probeert te liegen over de werkelijke oorzaak van de verdwijnende koelvloeistof.

Kans is groot dat de koppakking lek is.

Let op: Laat deze repareren door een garage met ervaring met de Fabia 6y met 1.4mpi 8 kleps motor en dit probleem. Want deze motor is gevoelig voor verzakte cilinderbussen als gevolg van onjuiste reparatie aan de koppakking.
 
Laatst bewerkt:
Beste turboturbo, heel erg bedankt voor je reactie. Ik ga contact zoeken met een garage die ervaring heeft met deze type Fabia's.
Ik heb inderdaad al eens gelezen over dat de cilinderbussen los kunnen komen bij het verwijderen van de kop.
 

turboturbo

Forumguru
Ik moet erbij zeggen dat ik daar zelf niet eens verstand van heb, maar ik lees er vaak over. Die waarschuwing geef ik dan maar door!
 

Erik_NL

Forumguru
ik ben zelf erg bang dat ik een lekke koppakking heb, ook al zegt mijn garage van niet.
---
Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt en/of weet iemand wat het kan zijn?
Onze Fabia met aqw motor is in 2002 bij km. stand 15.000 km door de toenmalige Skoda-dealer waar we hem nieuw hebben gekocht op koelvloeistofverlies onderzocht.
Daarna door de Skoda-dealer in Hoogeveen bij de jaarlijkse beurten telkens opnieuw getest. Pas drie jaar later stelde deze vast dat de koppakking lek was, km.stand 70.000.
Inmiddels uit de garantie en geen coulance. Vervanging kostte destijds 280,63 € en is tot op heden effectief gebleken.
Niet lang daarna zijn we overgestapt naar Skoda-dealer Korterink De Lichtmis. Tot volle tevredenheid (km.stand 192.000).
De aqw is een fijne, soepele motor.
 

machlo

Forumguru
Hoi,ik zat/zit in bijna dezelfde situatie.....ook een 1.4 mpi aqw motor die kv verloor. Geen enkel signaal wat betreft lekke koppakking oid. Geen witte rook, temperatuur stabiel, motor loopt soepel, geen knetterende olie aan de pijlstok, alleen koudemotor sludge, mooi schone kv reservoir, oliepijl op niveau, etc. Dealer heeft koelsysteem onder druk gezet, geen drukverlaging. Bleek de temperatuursensor te lekken. Deze is gerepareerd en kv aangevuld. Toch weer een wat lager niveau.....misschien een luchtbel? Ik blijf toch alles continu controleren......blijft vreemd die verlaging.
 

machlo

Forumguru
Hoi
Voorlopig nog steeds koelvloeistofverlies maar houd het voorlopig nog maar even met bijvullen van het spul.
Vandaag ook eens naar de radiateurslang. Na een snelwegrit is deze goed warm.

Maar nou lees ik her en der dat als deze slang erg hard is en nauwelijks in te drukken, dat dat een teken kan zijn dat het systeem niet oke is.
Hij is wel hard (staat onder druk) maar ik kan hem ongeveer 1 cm indrukken. Is dat normaal of moet die slang veel verder in te drukken zijn?
 
Ik heb uiteindelijk mijn koppakking laten vervangen, was uiteindelijk flink lek. Daarna prima gereden, helaas vorige week aangereden en auto total loss.
 

Erik_NL

Forumguru
... vorige week aangereden en auto total loss
een nadeel als je met een auto-op-leeftijd doorrijdt is dat hij al bij geringe schade economisch total loss kan zijn ... onze oudste zoon kan er van meepraten met zijn ex-Octavia 1.6 uit 2000, vorige week een tik.
 
Bovenaan Onderaan