Fabia GL 12 volt aansluiting in dashboard kastje

Chatslet

Forumguru
Vandaag is het mij opgevallen dat er in het onderste dashboard kastje van mijn F2 GL aan de achterzijde een rond afdekplaatje ter grote van een 12 volt aansluiting zit. Weet iemand hier iets meer over te vertellen? Ik ben namelijk benieuwd of hier makkelijk een 12 volt aansluiting in is te plaatsen. De 12 volt aansluiting onder de armsteun vind ik een beetje op een idiote plek zitten. Als ik mijn telefoon met een zuignap houder aan de voorruit bevestig en er een lader in wil stoppen loopt er een strak gespannen kabel langs de handrem en de versnellingspook richting de voorruit. Een 12 volt aansluiting in het handschoenenkastje zou dus ideal zijn, dan kan ik het draadje van de lader gewoon tussen het klepje door voeren richting telefoon.

bouwer

Nieuw lid
ik krijg mijn gl bl aanstaande vrijdag. zal zelf ook eens kijken. zou wel een makkelijk plekje zijn ja. anders zelf een beetje knutselen :)

djmshell

Senior Member
Ik heb mijn kabel via de handrem/ transmissie tunnel binnendoor naar mijn dashboard laten lopen.

zal ff pic proberen toe te voegen.
20120418_184932.jpg

In mijn geval betreft het hier een Micro USB kabel van 1.8 meter. deze is lang genoeg om hem tot boven de middenconsole uit te laten komen.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Ridley

Forumguru
Juist, zo heb ik het bij mijn vorige Faab's ook gedaan. Bij deze moet ik het nog steeds een keer doen. Ook is het mogelijk om vanuit de 12V aansluiting onder middenconsole af te tappen, maar dat vind ik zo'n gepriegel...

Chatslet

Forumguru
Das inderdaad een oplossing. Ik was ook al aan het kijken of ik niet iets achter de radio kon bouwen, maar de aansluiting daar achter is duidelijk geen standaard iso stekker en ik denk dat er ook geen geschakelde plus achter zit. Alles zal wel via can bus geschakeld worden.

alexis

Lid
Denk er even aan dat het 12V stopcontact op de middenconsole permanent onder spanning staat. Als je dus iets aansluit, dat veel stroom verbruikt, en dat je achterlaat als je de auto uitgaat (bv een electrische koelbox) loop je het risico dat de accu leeg is als je terug komt. Wij waren gelukkig net op tijd weer terug :eek:

Alexis

Huibert

Forumguru
Bij mij heb ik een nieuwe 12v aansluiting gemaakt in het "muntenvakje" wat bij de lichtschakelaar zit. Zekeringkast zit hier vlak achter, dus spanning zit niet ver weg. Ideale plek voor mij wat het laadsnoer van mijn TomTom loopt zo naast het dashboard langs naar de linkerhoek waar Tom altijd zit.

Chatslet

Forumguru
@alexis: Klopt, ik ben zelf ook niet zo'n fan van permanente spanning op de 12 volt aansluiting. De 12 volt aansluiting in de kofferbak heb ik daarom ook op de geschakelde plus laten aansluiten met het idee van een koelbox in het achterhoofd. Ik ga eens kijken of ik van het lampje in het handschoenenkastje wat stroom kan aftappen. Vervang ik het peertje meteen voor een led lampje en als het goed is, is deze ook geschakeld, zou na een tijdje namelijk vanzelf uit moeten gaan als je het kastje open laat staan en de auto van het contact haalt.

Bovenaan Onderaan