Canon-Eye
Forumguru
M'n Greenline is eind mei 2011 afgeleverd en heeft net z'n eerste beurt gehad (€ 156,07 - nèt geen cent per km, lijkt me wel netjes).
Het is in totaal mijn vierde Skoda: als dienstauto's (na vele jaren Audi en Volkswagen) achtereenvolgens een Fabia 1.4i/8-klepper combi 2002 (160.000km) en een Octavia combi 1.9tdi/DSG 2007 tot einde dienstverband wegens vut. Vervolgens als overbrugging (tot afleveren nieuwe) een Fabia hatchback 1.2 benzine uit 2003.
Positief:
1) nu hij eenmaal goed los is, blijkt het een behoorlijk vlotte auto. Ook vanuit de stop-start ben je bij groen licht beslist niet de langzaamste, en dat zonder daar veel moeite voor te moeten doen: tot 2000 rpm doet hij niet zo veel, maar daarboven gaat het moeiteloos. Niet teveel naar de schakelindicator kijken, want laat hem zonder morren terugvallen tot ca. 1300 rpm - en dát wil je echt niet.
2) de ruimte - feitelijk een doorslaggevend aankoopargument bij de laatste vergelijking met een Fiat. Die rijdt nóg lekkerder, maar ik kom nogal eens bij Ikea en bouwmarkt - dan is die ineens toch wel erg klein.
3) specials: op mijn uitdrukkelijk verzoek heeft de dealer vóór aflevering een paar dingen aangepast, zoals de achterlichten + kentekenverlichting gekoppeld aan de dagrijverlichting. Dus aan de achterkant zie je geen verschil bij overschakelen op dimlicht. Ook is het "comfortknipperen" uitgeschakeld: ik maak graag zelf uit hoevaak de RAW moet knipperen (met name naar rechts is 1x vaak al meer dan voldoende, bv. na het inhalen).
Negatief:
1) Achteruitrijlamp: 't is dat ik niet rook, anders zou ik meer profijt hebben van een aansteker. Ik moet regelmatig achteruit over een dammetje m'n erf op, maar dat gaat in dit jaargetijde vooral op de gok. Van de zomer viel dat niet op, maar nu heb ik extra achteruitrijlampen in bestelling om deze ontwerpfout te corrigeren. Ik heb geen zin om in de sloot te eindigen; dan maar extra gaten in de achterklep.
2a) De fabrieks-bluetooth telefoonaansluiting (icm met stuurwielbediening) leek me ideaal, maar blijkt een absolute ramp. De volumeregeling werkt voor de radio met hetzelfde rolletje als voor de telefoon. Helaas is de telefoon alleen te verstaan bij volume 22 of hoger (terwijl het op de telefoon zelf op maximum staat). Als ik soms vergeet om het telefoonvolume binnen 2 seconden na beëindiging van een gesprek terug te draaien tot 12 of 13, dan merk je dat niet. Maar na de volgende keer starten merk je dit terdege: de gongslag welke meldt dat de telefoon is aangesloten, is dan goed voor een gehoorbeschadiging en kortdurende hartritmestoornis. Dit geluidsvolumeprobleem is tot dusverre onoplosbaar gebleken. 2b) als ik wil bellen moet ik aan de slag met 2 knoppen: starten met het rolletje op het stuur, bladeren met het knopje op de rechter stengel, en dan nog alleen uit de "last calls" kunnen kiezen, weer drukken op het rolletje. "Phonebook": geeftie wel aan, maar waar ik ook op druk, hij opent het nooit. 2c) Na afloop gesprek moet ik weer handmatig terugschakelen naar de normale stand van de Maxidot (ik zie graag het verbruik in beeld) door lang op het onderste stengelknopje te drukken. Dat hoort hij toch automatisch te doen? Of anders toch nadat ik "Cancel" heb gekozen en dan op het rolletje druk? Niet dus. 2d) als m'n vrouw de auto start en ik toevallig binnen het bereik sta, meldt mijn telefoon zich uiteraard aan bij de carkit (en dat ziet ze dan kortdurend in de Maxidot). Als ze vervolgens wegrijdt (en ik niet mee ga!) valt na verloop van tijd de BT-connectie weg. En dat BLIJFT dan zichtbaar in de Maxidot, inplaats van dat hij 't even meldt en dan weer vanzelf terugvalt op de ingestelde display.
Kortom: IK WIL MIJN PARROT TERUG! Een groene knop voor opnemen, een rooie voor opleggen en één draai/drukknopje voor alle andere functies (mét geluidsondersteuning, zodat je je ogen op de weg kunt houden). Zit alleen een beetje tegen de kosten aan te kijken. Maar zo'n fabrieksding: nooit meer (zeker niet zonder eerst uitgebreid te proberen!)
3) Al iets over gelezen, maar nog geen definitieve oplossing gezien: het plotseling opgloeiende "gloeilamp"-controlelampje. Ook ik heb er regelmatig last van gehad, maar alleen bij ernstig nat regenweer. Na een keer of 4 in de z**kregen op een parkeerplaats alle lampjes te hebben gecontroleerd en brandend bevonden bij de dealer geweest. Die heeft naar hij aangaf, de fittingen van de DRL wat strakker gezet en dan zou het weg moeten zijn. Dat leek ook het geval, maar na verloop van tijd toch weer een keer tijdens een flinke hoosbui (maar ik ga er niet meer uit!). Bij de 15k beurt werd geen storing geconstateerd - maar 't heeft ook weinig geregend de laatste maanden. Wordt vervolgd...
4) Als ik in de regen een deur opendoe (vooral achter) valt er water van het dak op de zitting van de achterbank. Had ik bij m'n Octavia ook last van: resulteert in onverwijderbare "watervlekken" als je ze niet snel afdroogt.
Dit is ook een ontwerpfout die makkelijk te voorkomen is: bij de Twingo-2004 van mijn vrouw zit er een V-vormig rubber met de opening naar buiten in de sponning geplakt inplaats van aan de deur. Hierdoor worden afstromende druppels netjes naar achteren weggeleid. Waarom lossen ze dat niet op daar in Tsjechië? Daar zal het toch ook wel eens regenen?
Al met al niet ontevreden (al neemt de beschrijving van het negatieve veel ruimte, 't zijn relatief toch kleinigheden).
Mocht iemand een oplossing weten voor problemen 2a t/m d (anders dan eruit slopen en Parrot installeren), dan hou ik me aanbevolen...
Het is in totaal mijn vierde Skoda: als dienstauto's (na vele jaren Audi en Volkswagen) achtereenvolgens een Fabia 1.4i/8-klepper combi 2002 (160.000km) en een Octavia combi 1.9tdi/DSG 2007 tot einde dienstverband wegens vut. Vervolgens als overbrugging (tot afleveren nieuwe) een Fabia hatchback 1.2 benzine uit 2003.
Positief:
1) nu hij eenmaal goed los is, blijkt het een behoorlijk vlotte auto. Ook vanuit de stop-start ben je bij groen licht beslist niet de langzaamste, en dat zonder daar veel moeite voor te moeten doen: tot 2000 rpm doet hij niet zo veel, maar daarboven gaat het moeiteloos. Niet teveel naar de schakelindicator kijken, want laat hem zonder morren terugvallen tot ca. 1300 rpm - en dát wil je echt niet.
2) de ruimte - feitelijk een doorslaggevend aankoopargument bij de laatste vergelijking met een Fiat. Die rijdt nóg lekkerder, maar ik kom nogal eens bij Ikea en bouwmarkt - dan is die ineens toch wel erg klein.
3) specials: op mijn uitdrukkelijk verzoek heeft de dealer vóór aflevering een paar dingen aangepast, zoals de achterlichten + kentekenverlichting gekoppeld aan de dagrijverlichting. Dus aan de achterkant zie je geen verschil bij overschakelen op dimlicht. Ook is het "comfortknipperen" uitgeschakeld: ik maak graag zelf uit hoevaak de RAW moet knipperen (met name naar rechts is 1x vaak al meer dan voldoende, bv. na het inhalen).
Negatief:
1) Achteruitrijlamp: 't is dat ik niet rook, anders zou ik meer profijt hebben van een aansteker. Ik moet regelmatig achteruit over een dammetje m'n erf op, maar dat gaat in dit jaargetijde vooral op de gok. Van de zomer viel dat niet op, maar nu heb ik extra achteruitrijlampen in bestelling om deze ontwerpfout te corrigeren. Ik heb geen zin om in de sloot te eindigen; dan maar extra gaten in de achterklep.
2a) De fabrieks-bluetooth telefoonaansluiting (icm met stuurwielbediening) leek me ideaal, maar blijkt een absolute ramp. De volumeregeling werkt voor de radio met hetzelfde rolletje als voor de telefoon. Helaas is de telefoon alleen te verstaan bij volume 22 of hoger (terwijl het op de telefoon zelf op maximum staat). Als ik soms vergeet om het telefoonvolume binnen 2 seconden na beëindiging van een gesprek terug te draaien tot 12 of 13, dan merk je dat niet. Maar na de volgende keer starten merk je dit terdege: de gongslag welke meldt dat de telefoon is aangesloten, is dan goed voor een gehoorbeschadiging en kortdurende hartritmestoornis. Dit geluidsvolumeprobleem is tot dusverre onoplosbaar gebleken. 2b) als ik wil bellen moet ik aan de slag met 2 knoppen: starten met het rolletje op het stuur, bladeren met het knopje op de rechter stengel, en dan nog alleen uit de "last calls" kunnen kiezen, weer drukken op het rolletje. "Phonebook": geeftie wel aan, maar waar ik ook op druk, hij opent het nooit. 2c) Na afloop gesprek moet ik weer handmatig terugschakelen naar de normale stand van de Maxidot (ik zie graag het verbruik in beeld) door lang op het onderste stengelknopje te drukken. Dat hoort hij toch automatisch te doen? Of anders toch nadat ik "Cancel" heb gekozen en dan op het rolletje druk? Niet dus. 2d) als m'n vrouw de auto start en ik toevallig binnen het bereik sta, meldt mijn telefoon zich uiteraard aan bij de carkit (en dat ziet ze dan kortdurend in de Maxidot). Als ze vervolgens wegrijdt (en ik niet mee ga!) valt na verloop van tijd de BT-connectie weg. En dat BLIJFT dan zichtbaar in de Maxidot, inplaats van dat hij 't even meldt en dan weer vanzelf terugvalt op de ingestelde display.
Kortom: IK WIL MIJN PARROT TERUG! Een groene knop voor opnemen, een rooie voor opleggen en één draai/drukknopje voor alle andere functies (mét geluidsondersteuning, zodat je je ogen op de weg kunt houden). Zit alleen een beetje tegen de kosten aan te kijken. Maar zo'n fabrieksding: nooit meer (zeker niet zonder eerst uitgebreid te proberen!)
3) Al iets over gelezen, maar nog geen definitieve oplossing gezien: het plotseling opgloeiende "gloeilamp"-controlelampje. Ook ik heb er regelmatig last van gehad, maar alleen bij ernstig nat regenweer. Na een keer of 4 in de z**kregen op een parkeerplaats alle lampjes te hebben gecontroleerd en brandend bevonden bij de dealer geweest. Die heeft naar hij aangaf, de fittingen van de DRL wat strakker gezet en dan zou het weg moeten zijn. Dat leek ook het geval, maar na verloop van tijd toch weer een keer tijdens een flinke hoosbui (maar ik ga er niet meer uit!). Bij de 15k beurt werd geen storing geconstateerd - maar 't heeft ook weinig geregend de laatste maanden. Wordt vervolgd...
4) Als ik in de regen een deur opendoe (vooral achter) valt er water van het dak op de zitting van de achterbank. Had ik bij m'n Octavia ook last van: resulteert in onverwijderbare "watervlekken" als je ze niet snel afdroogt.
Dit is ook een ontwerpfout die makkelijk te voorkomen is: bij de Twingo-2004 van mijn vrouw zit er een V-vormig rubber met de opening naar buiten in de sponning geplakt inplaats van aan de deur. Hierdoor worden afstromende druppels netjes naar achteren weggeleid. Waarom lossen ze dat niet op daar in Tsjechië? Daar zal het toch ook wel eens regenen?
Al met al niet ontevreden (al neemt de beschrijving van het negatieve veel ruimte, 't zijn relatief toch kleinigheden).
Mocht iemand een oplossing weten voor problemen 2a t/m d (anders dan eruit slopen en Parrot installeren), dan hou ik me aanbevolen...