Fabia Greenline diesel straks inruilen voor Fabia benzine?

Wik

Lid
goeden dag allemaal.
Ik las net wat ik straks moet gaan betalen aan wegenbelasting voor mijn Fabia Greenline.
Bijna 1000 euro per jaar straks. !!

Zit er een beetje aan te denken om dan de Fabia in te ruilen voor de benzine versie?

Of misschien de Mazda BiFuel?
Maar ik weet niet of deze dezelfde binnenruimte kan bieden als de Fabia.
Waar ik overigens meer dan tevreden mee ben.

Maar wat dat Den Haag nu uitgehaalt heeft, slaat alles.

dat vind ik. :-)

groet
Wik
 

Joske

Forumguru
Verkoop hem dan maar over de grens bij ons.. Want de prijzen voor tweedehands bij jullie zullen kelderen! Hier hetzelfde meegemaakt met bedrijfsvoertuigen genre Porsche en Ferrari sinds nieuwe regeling, sommigen moesten tot 10000 per jaar gaan betalen aan extra persoonlijke bijdrage!
 

Noord26

Forumguru
Dat is toch al wel een hele tijd bekend? Het is zelfs een jaar langer geworden als in eerste instantie beloofd. Want het zou eigenlijk vanaf 1 jan 2013 gewoon volle mep MRB worden toen ik hem kocht. Fabia GL heeft een nog tamelijk gunstig gewicht voor een diesel, zeker als je bedenkt dat het een ruimtelijke Combi is.

Voor een benzine betaal je ook circa €400,- jaar. De resterende €600,- heb je er dan al snel uit voor het verschil in brandstof toch?

Uitgaande van 1:21 voor je diesel, 1:16 voor een TSI, benzine 1,75, diesel 1,40:

Kostprijs per gereden km benzine: 0,1094 cent
Kostprijs per gereden km diesel: 0,0667 cent.
Verschil per kilometer: 0,0427

Dan is je diesel nog steeds voordeliger als je 600 / 0,0427 = 14.500km per jaar of meer rijdt. Met volle mep MRB. En vergeet dan ook even de afschrijving niet die je dan niet hebt als hem daarvoor niet in gaat ruilen.

Rijdt je 15.000 of meer? Is je GL nog steeds voordeliger!
 

Canon-Eye

Forumguru
Eens met Noord26!
Toen ik 'm kocht wist ik waar ik aan begon - en met momenteel zo'n ruime 28000km/j kan het nog steeds makkelijk uit.
Daarbij heb ik 'm BPM-vrij gekocht, wat ook al een aanzienlijke besparing betekent die niet kan worden 'afgepakt'...
Tenslotte betekent nu inruilen hoe dan ook bijbetalen voor een vervanger. Dat geld hou ik dus ook nog in m'n zak.
Mooi toch? :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Dat was inderdaad al veel langer bekend - je had er dus niet door verrast hoeven/kunnen worden. Zeker de aanschaf van een Greenline is toch voor een groot deel een rationele afweging? Dan zoek je toch uit hoe lang je MRB-voordeel is?

Bovendien: andere voordelen blijven inderdaad wel (geen BPM - dus op dat moment ook de accessoires goedkoper), je hebt toch een zuinige auto (mocht je dat interesseren). Zoals Canon-eye al zegt: je moet de extra uitgave aan MRB ook afwegen tegen de extra afschrijving die je oploopt als de Greenline nu inruilt.

Overigens: bij een bifuel Mazda betaal je toch ook een hogere MRB?
 

Bart1979

Actief lid
Er zijn veel mensen die hun GL nu inruilen, zo zag ik aan het aanbod bij de dealers toen ik op zoek was naar een diesel de afgelopen weken. Ik vermoed dus dat de inruilprijs flink tegen zal vallen. Daarnaast is het inderdaad zo dat wanneer je wat meer dan zeg 15k per jaar rijdt, het al voordeliger is om de GL te blijven rijden...
Voordeel voor mij was nu dat ik de keuze had uit een breed aanbod, en de auto met de laagste stand heb genomen. Prijzen in de verkoop bewegen zich vrijwel allemaal tussen 11 en 12k. Inruil zal dus rond de 9 a 10 liggen denk ik, bij een stand tussen de 10 en 60.000km.
Bifuel Mazda is niet zo'n strak plan, die motor kan eigenlijk helemaal niet zo goed tegen LPG. Kleppen stellen is regelmatig nodig, en dat is een dure ingreep zoals je op diverse fora kunt lezen. Voor LPG zou ik een auto nemen met geharde klepzittingen en hydraulische klepstoters. Bijvoorbeeld de PSA TU motoren (1.6 16v) kunnen zeer goed op LPG. Succes met je overweging!
 

Vlaar032

Senior Member
:) Nav dit forumpje zie ik weer waarom het leerzaam is altijd gebruik te maken van dit soort fora. Ik heb 'n wagenpark onder beheer van mijn werk van ongeveer 100 wagens. Leasebakken wel te verstaan. Personenwagens.
MRB wordt bij lease gewoon 1 op 1 doorbelast, ook als die tijdens een lopend contract wordt 'bedacht'.
Dus dan is het alvast handig om de leasmij te laten uitzoeken welke wagens dat dan zijn, want er worden er komend halfjaar toch weer 10 besteld/geleverd.
Er zijn geen Fabia diesels hier, heb alleen een 1,2 TSI Combi rijden die betaalt al. Maar er zijn wel wat die risico hebben denk ik...Lexus 200h/Honda Civic Hybrid/Peugeot 508 hybrid...
 

Altos

Banned
In mijn geval was het nu de goeie tijd om deze wel in te ruilen.
De paardenauto moest eruit, de fabia greenline mag niet zoveel trekken dus gingen we opzoek naar een andere auto.
Eerst gekeken voor het vorige model octavia maar eenmaal gereden te hebben in de O3 was de keus vrij simpel.
Waarom de benzine ipv de diesel? Lage maandlast is toch wel prettig aangezien we niet in een glazen bol naar de toekomst kunnen kijken en als we dichter bij huis komen te werken is een diesel overbodig. Ten tweede is deze benzine uitvoering zo zuinig dat de kosten ongeveer hetzelfde bleven maar ons nu wel de optie van paardenvervoer geeft. Ook vond ik de afschrijving wel meevallen al doet het altijd wat pijn aan de knip.
Onze 2e auto kon nu dus goedkoper worden wat in ons geval alles weer mooi sluit qua kosten en gebruik.
 

Bart1979

Actief lid
Ik ben het met je eens dan mocht je je GL willen inruilen, je dit beter nu nog kunt doen, dan over een half jaar, wanneer het aanbod nog groter zal worden...
 

Noord26

Forumguru
Had je hem beter een half jaar geleden in kunnen ruilen kan ik je vertellen. Stonden versteld van de inruilprijzen. :)
 

Altos

Banned
Achteraf is altijd makkelijker te bepalen wat je had kunnen doen...Dealers kwamen een half jaar geleden ook al met hetzelfde verhaal...dan had ik hem beter niet kunnen kopen hahaha...;)
 

cali05

Forumguru
Er zijn veel mensen die hun GL nu inruilen, zo zag ik aan het aanbod bij de dealers toen ik op zoek was naar een diesel de afgelopen weken. Ik vermoed dus dat de inruilprijs flink tegen zal vallen. Daarnaast is het inderdaad zo dat wanneer je wat meer dan zeg 15k per jaar rijdt, het al voordeliger is om de GL te blijven rijden...
Voordeel voor mij was nu dat ik de keuze had uit een breed aanbod, en de auto met de laagste stand heb genomen. Prijzen in de verkoop bewegen zich vrijwel allemaal tussen 11 en 12k. Inruil zal dus rond de 9 a 10 liggen denk ik, bij een stand tussen de 10 en 60.000km.
Bifuel Mazda is niet zo'n strak plan, die motor kan eigenlijk helemaal niet zo goed tegen LPG. Kleppen stellen is regelmatig nodig, en dat is een dure ingreep zoals je op diverse fora kunt lezen. Voor LPG zou ik een auto nemen met geharde klepzittingen en hydraulische klepstoters. Bijvoorbeeld de PSA TU motoren (1.6 16v) kunnen zeer goed op LPG. Succes met je overweging!
Ik heb m'n Fabia GL INGERUILD. Heb zo'n 12000 euro ontvangen. Vind ik een behoorlijke afschrijving in 2 jaar maar ik verwacht dat het alleen maar slechter wordt
 
Kennis van me heeft zijn Fabia greenline (eind 2010) ingeruild op een Kia C'eed combi diesel en dik 13k terug gehad (2 weken terug).
 
Bovenaan Onderaan