Fabia greenline komt niet boven 3000 toeren na software update

gtb

Nieuw lid
Twee weken geleden de sjoemelsoftware update gehad op mijn Fabia combi greenline uit 2011

Nu sloeg de auto vandaag steeds bijna af tijdens het optrekken in zijn 1.
Hierna kwam de teller niet boven de 3000 toeren. Ook niet in zijn vrij. Maar geen lampje van het motor management ging branden.

Ik dacht overigens dat eerder vandaag mijn parkeersensoren bij het achteruit parkeren ook even af gingen terwijl er niets achter de auto aanwezig was. Dit is mij al eens een enkele keer eerder opgevallen.

Wat is aannemelijker, auto in de noodloop door eventuele kortsluiting? (Dan krijg je toch motormanagement lampje?)
Of kan ik eerderrekenen op een bijna overleden EGR klep of turbo?

Dank voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Voorheen kwam die ook niet boven de 3000 toeren in z'n neutraal. Dit is namelijk zo geprogrammeerd...
 

gtb

Nieuw lid
Ok wist ik niet, en in zijn 1? Dan komt hij nl ook niet boven de 3000...
Dank voor je reactie!
 

hemi24

Forumguru
Stilstaand niet in elk geval, rijdend zou het moeten kunnen. Of je het wil is weer een ander verhaal.
 

gtb

Nieuw lid
Ik kwam er pas achter omdat ik een paar keer flink gas gaf nadat hij twee keer bijna afsloeg tijdens het optrekken. Doe het normaal nooit dus of het zo hoort kan ik niet zeggen. Neem ik van je aan.
Maar te weinig koppel tijdens optrekken lijkt me te weinig brandstoftoevoer, of vergis ik me?
 

hemi24

Forumguru
Misschien was de wagen net aan het regenereren, dan reageerd deze ook altijd iets anders op het gaspedaal...
 

gtb

Nieuw lid
Hmm de EGR bedoel je?
Ik stond eventjes stationair te draaien en waarna ik wegreed hield hij in. Echter een paar km verder moest ik bij een drempel terugschakelen en deed hij het weer. Toeval?
Nogmaals dank!
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Even inhouden bij overschakelen is wel kenmerkend tijdens regenereren van het roetfilter
 

hemi24

Forumguru
Reageert waarschijnlijk net iets anders op het gaspedaal en grijpt daardoor ook net iets anders aan
 

Kogamyata

Senior Member
Twee weken geleden de sjoemelsoftware update gehad op mijn Fabia combi greenline uit 2011

Nu sloeg de auto vandaag steeds bijna af tijdens het optrekken in zijn 1.
Hierna kwam de teller niet boven de 3000 toeren. Ook niet in zijn vrij. Maar geen lampje van het motor management ging branden.

Ik dacht overigens dat eerder vandaag mijn parkeersensoren bij het achteruit parkeren ook even af gingen terwijl er niets achter de auto aanwezig was. Dit is mij al eens een enkele keer eerder opgevallen.

Wat is aannemelijker, auto in de noodloop door eventuele kortsluiting? (Dan krijg je toch motormanagement lampje?)
Of kan ik eerderrekenen op een bijna overleden EGR klep of turbo?

Dank voor het meedenken!

Ik bemerk hetzelfde. Als het koppelingspedaal opgekomen is bv bij nagenoeg stapvoets rijden en je geeft dan gas om snel te accelereren, dan houdt ie bij mij ook in althans het is net of het 1e kwart gas niets doet en dat was voorheen, voor de ontsjoemeling, absoluut niet zo. Maar Skoda dealers en Skoda NL weten beter. Volgens hen niets aan de hand want is te uit en te na getest. Ze horen iedere dag de wildste verhalen, zei men. Met die 3000 t/min weet ik niet ik kom zelden in dat gebied. Motor begint dan flink geluid te maken.
 

gtb

Nieuw lid
Vandaag weer flink stuk gereden zonder problemen.
Dat is, geen afslaande of bijna afslaande motor. De 3000 toeren is kennelijk normaal volgens hemi24 dus dat laat ik nu even voor wat het is, maar ik heb nog wel het idee dat de auto tijdens het optrekken nog minder power heeft dan hij al had (was oorspronkelijk al niet best vond ik)

Wat jij omschrijft kogamyata, dat ervaar ik ook. Moet flink de voet naar beneden duwen voordat er iets gebeurd. Dit was overigens al wel zo in z'n 1, maar sinds de update nog meer voor mijn gevoel.
 

Kogamyata

Senior Member
Vandaag weer flink stuk gereden zonder problemen.
Dat is, geen afslaande of bijna afslaande motor. De 3000 toeren is kennelijk normaal volgens hemi24 dus dat laat ik nu even voor wat het is, maar ik heb nog wel het idee dat de auto tijdens het optrekken nog minder power heeft dan hij al had (was oorspronkelijk al niet best vond ik)

Wat jij omschrijft kogamyata, dat ervaar ik ook. Moet flink de voet naar beneden duwen voordat er iets gebeurd. Dit was overigens al wel zo in z'n 1, maar sinds de update nog meer voor mijn gevoel.
Wat bedoel je met in z'n 1. Daar hebben we het toch steeds over? Je schrijft ook van 0 naar 1???
 

gtb

Nieuw lid
Ik heb het over optrekken in z'n 1 (ofwel van 0 naar 1). Dat gaat moeizamer dan eerst. In de overige versnellingen merk ik vooralsnog geen verschil.
 

hemi24

Forumguru
Minder trekkracht in 1e versnelling heb ik vaker als klacht voorbij zien komen na ontsjoemeling...

Dealers ontkennen veelal allerlei klachten...
 
Die van mij is nog niet ontsjoemeld, maar dit komt mij ook bekend voor. Die van mij heeft ook zoiets. Vooral bij koude motor moet ik regelmatig bij wegrijden het gaspedaal veel verder intrappen dan gebruikelijk anders klimt hij totaal niet in toeren. Vermogen komt er daarna bij nog verder intrappen ineens in.
Bij warme motor komt het niet echt voor.

Ik denk zelf dat het een software issue is, misschien een milieu dingetje om de uitstoot bij koude motor niet te veel te laten zijn.

Sowieso niet echt een soepele motor, echt een aan uit ding. Onderin niets en dan in een klein toerengebied alle vermogen.
Onze fiat panda met 1.2 motortje loopt echt veel soepeler ook bij lage toeren.
 
Bovenaan Onderaan