Fabia houdt in + gaspedaal reageert soms niet

Pouw

Nieuw lid
Goedemiddag,

Ik heb zo'n 2,5 maand geleden een Skoda Fabia (bj. 2000, 1.4 benzine, 100.000 km) gekocht en er zijn wat problemen.

Ik heb al een paar keer gehad dat als ik weg wil rijden thuis of op het werk (vlak na het starten van de auto, dus na een aantal uren stil te hebben gestaan) het net lijkt alsof het gaspedaal niet goed pakt bij het op laten komen van de koppeling.
Hetzelfde probleem heb ik vorige week gehad toen ik met de koppeling ingetrapt aan het uitrollen was in de 2e versnelling en de koppeling vervolgens weer op liet komen en gas gaf om verder te rijden. De auto reageerde een aantal seconden helemaal niet op het gaspedaal, zelfs niet toen ik hem helemaal onderin had (auto versnelde niet en toerental reageerde ook niet)
Als ik gewoon aan het rijden ben op de weg en het gaspedaal ineens intrap (heb ik gedaan om te testen) reageert de auto ook niet meteen, maar duurt misschien een seconde ofzo.

Vanmorgen heb ik voor de eerste keer gehad dat ik stond te wachten voor een rood stoplicht en de auto ineens afsloeg. Ik heb de auto opnieuw gestart en de rest van de rit had ik het idee dat de auto constant inhield in alle versnellingen (de rest van de rit was zo'n 15km, zowel stadsverkeer als snelweg).

De auto doet niets raars met zijn toerentallen.

Hebben jullie een idee waar dit in kan zitten?

Ik heb daarnaast ook het probleem dat de binnenverlichting en de zoemer van de buitenverlichting het niet doen. Ook de achterklep ontgrendeld maar zelden en gaat alleen open met hendel bij de bestuurdersstoel. Dit heb ik opgezocht en zou kunnen liggen aan een defect deurcontact heb ik gelezen?!

Ik heb niet echt verstand van auto's en de techniek ervan, maar het lijkt me dat dit twee totaal verschillende problemen zijn. Of zouden ze toch iets met elkaar te maken kunnen hebben?

Ik hoor graag van jullie. als er meer gegevens nodig zijn hoor ik het graag.
 

The bone collector

Senior Member
Welkom op het forum, Pouw.

Het wordt wel geapprecieerd als je je eerst even voorstelt in het daartoe bedoelde topic alvorens vragen te stellen over bepaalde problemen. Meestal krijg je dan sneller reacties...

Eerst en vooral een vraagje in verband met jouw probleem, spreken we over een 1.4 MPI met 8 kleppen of is het de 1.4, 16v? Dat zijn namelijk heel verschillende motoren. Als het de 1.4MPI is, verbruikt hij koelvloeistof?
 

Pouw

Nieuw lid
Welkom op het forum, Pouw.

Het wordt wel geapprecieerd als je je eerst even voorstelt in het daartoe bedoelde topic alvorens vragen te stellen over bepaalde problemen. Meestal krijg je dan sneller reacties...

Eerst en vooral een vraagje in verband met jouw probleem, spreken we over een 1.4 MPI met 8 kleppen of is het de 1.4, 16v? Dat zijn namelijk heel verschillende motoren. Als het de 1.4MPI is, verbruikt hij koelvloeistof?

Bedankt voor je reactie. Excuus, ik zal me zo even voorstellen in het topic.

Het betreft de 1.4 MPI (50kW). Hij verbruikt volgens mij geen koelvloeistof. Het reservoir staat netjes tussen de min en de max en ik heb de afgelopen 2,5 maand geen koelvloeistof bijgevuld.
 

ArjanGr

Senior Member
Wellicht zitten de benzinesproeikoppen verstopt. Dit had ik ook met m'n felicia uit 1999. Daar lag de 1.3MPI in. Dus zelfde motor in principe.
Je zou een branstofsysteemreiniger(wynn's injectorcleaner benzine bijvoorbeeld) kunnen proberen. Kost 'n 10tje ongeveer. Je doet 't flesje gewoon met een volle tank bij je benzine en je merkt snel genoeg of het helpt.. Het kan nooit kwaad, wat ik er van weet.

Andere problemen met de zoemer en binnenverlichting durf ik zo niet te zeggen. Zekeringen en relais al nagekeken?
 

Monteurtje

Forumguru
Het inhouden en afslaan zou ook een vervuild gasklephuis kunnen zijn. Als die onder de klep heel zwart is, zou ik die eerst eens schoon (laten) maken. Gasklep moet na schoonmaken in basisafstelling gezet worden.

Wat betreft binnenverlichting en lichtzoemer, dit zou met elkaar te maken kunnen hebben. Portierslot is een mogelijkheid. Heb dat al paar keer meegemaakt.
 

Cordoba

Forumguru
Lichtzoemer en binnenverlichting (is mijn ervaring) is waarschijnlijk microswitch van bestuurdersportier. Let op, je loopt hierbij ook risico dat de auto zelf de deur op slot doet, omdat ie niet detecteert dat er een deur is open geweest (beveiliging die 30 seconden na ontgrendelen en níet openen van een deur de auto automatisch vergrendeld, om te voorkomen dat de auto open blijft staan, als bijvoorbeeld de sleutel in je zak klem zit, en per ongeluk de auto (langdurig) ontgrendelt. Advies: nooit de sleutels in de auto laten, als je uitstapt om bijvoorbeeld iets in de koffer te leggen of eruit te pakken (of zorgen dat er een raam of deur wijd open staat). Goedkoopste manier om dit op te lossen is naar Apeldoorn rijden:
Deurslot of centrale vergrendeling kapot? Ik help u vandaag nog!

Wat de respons op het gaspedaal betreft, ik zat net als monteurtje aan een vervuilde gasklep te denken, dus de moeite waard om dit te (laten) checken.
 

Pouw

Nieuw lid
Als ik de auto ontgrendel met de afstandbediening en daarna het bestuurdersportier open zet en vervolgens even wacht vergrendelt de auto zichzelf weer inderdaad. Hij lijkt niet te "zien" dat het portier open gaat en daardoor reageren ook de binnenverlichting en de zoemer niet denk ik.

Ik zal de gasklep eens laten checken.

Toch altijd vervelend als je een auto net hebt en hij al allerlei kuren vertoont.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als noodoplossing kun je ook even een ander portier openen en sluiten (bv. het achterportier aan de bestuurderskant, om je jas of tas weg te leggen). Alle kans dat hij dit wel detecteert en dus niet weer op slot schiet.
 

Cordoba

Forumguru
Dat ligt eraan, of je het vooraf wist. Ik heb mijn Fabia I combi nu bijna 2 jaar, maar in het begin veel onkosten gehad, maar het meeste wist ik vooraf, daarnaast nog een aantal modificaties waarvan ik de meeste ook vooraf al had ingepland:
- vervangen distributie (vooraf van uitgegaan, en had de afspraak al gemaakt met mijn garage vóór ik de auto had), is compleet gedaan incl. rollen, waterpomp en multiriem)
- 90.000 km beurt (ook vooraf al ingepland, ondanks dat de auto 94.000 km erop had zitten)
- lekkende achterportieren (vooraf bekend)
- probleem met microswitch portierslot (wat jij nu ook hebt, dit was een verrassing)
- banden (een paar maanden sneller dan vooraf verwacht)
- mistlichten vóór toegevoegd (vooraf de kosten uitgezocht, alleen de hoeveelheid werk viel tegen)

Verder probleempje met wieldop, met name op het linkervoorwiel, die steeds ging 'vliegen'. Uiteindelijk besloten over te stappen op lichtmetalen velgen van dezelfde maat. Daarnaast heb ik achterspeakers toegevoegd, voor beter audio-geluid (origineel alleen voor speakers). Verder eerst 1 lichtje toegevoegd in bagageruim (origineel geen enkel lampje), later een 2e lampje aan de andere zijde toegevoegd, in plaats van enkele binnenverlichting een andere unit met leeslampjes geplaatst, en ook boven de achterbank 2 extra lampjes toegevoegd. Overigens de meeste upgrades zijn afkomstig van sloopauto's dus zeer betaalbaar.
 

Pouw

Nieuw lid
Als je het vooraf weet dat scheelt dat inderdaad. En je hebt wel nuttige dingen toegevoegd aan je auto :).

Ik was vooraf niet van plan om dingen aan de auto te veranderen. Als het goed is zit in mijn auto een distributieketting. Mistlampen zitten er ook al in. Beurt heeft het bedrijf gedaan waar ik de auto gekocht heb, dit hoorde bij de koop. De microswitch speelde pas na een paar weken op. Het inhouden is nu pas begonnen.

Vanmorgen merkte ik een symptoom op. Misschien dat dit extra duidt op de gasklep?!

Ik was vanmorgen zo'n 8-10 km onderweg naar mijn werk. Tot dat moment was er niks aan de hand, de auto reed gewoon goed en trok normaal op/door. Op een gegeven moment schokte de auto 1 keer en vanaf dat moment heeft hij de rest van de route (ca. 20 km) ingehouden. Ik reed op dat moment 80 km/h in de 5e versnelling.

Ik ben gisteren nog van mijn werk naar huis gereden en heb 's-avonds nog een ritje gemaakt. Toen was er niets aan de hand.

Ik ga vanavond even langs de garage.
 

Pouw

Nieuw lid
Goedenavond. Ik kom net bij de garage vandaan en we hebben de auto even uitgelezen. Hij gaf de volgende melding: 16706 Toerentalsensor G28 geen signaal P0322.

Er is een nieuwe sensor besteld.

We hebben ook nog even naar de gasklep gekeken, maar deze zag er op zich wel prima uit. Waarschijnlijk wordt de gasklep bij het vervangen van de sensor nog even schoon gemaakt.
 

Cordoba

Forumguru
Toerentalsensor lijkt mij dan inderdaad de oorzaak (of de bedrading/stekkers naar de sensor).

Toelichting op je foutcode:
foutcode: 16706 P0322 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00513)
C:\Users\Gert\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.gif
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nlSensor motortoerental (G28) geen signaal
duGeber für Motordrehzahl (G28) kein Signal
enEngine Speed Sensor (G28) No Signal
Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

  • Motor slaat af
  • Motor start niet
  • Motor loopt onregelmatig
  • Storingslampje brandt
  • Snelheidsmeter doet het niet
  • Gloeiplug indicatie lamp (K29) flikkert

Mogelijke oorzaken:

  • Onderbreking in bedrading en/of aansluitingen van/naar (G28)
  • Sensor Toerental Motor (G28) zit los
  • Sensor Toerental Motor (G28) is kapot

Mogelijke oplossingen:

  • Check / repareer de bedrading en aansluitingen van/naar (G28)
  • Zet de Sensor voor toerenteller (G28) goed vast
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang sensor Toerental Motor (G28)

Extra info:

  • De sensor voor toerental van de motor (G28) wordt ook gebruikt als referentiesensor voor de positie van de krukas.
  • De meeste Bosch ECU's van 1995 en eerder tonen deze fout als je een scan doet terwijl de motor niet draait. De fout gaat vanzelf weg als je de auto start. Als de sensor kapot is dan start de auto niet.

Ik zie dat de site van Gerrit Speek zo'n beetje dezelfde conclusie trekt als ik. (daar is de quote ook van afkomstig)
 

Monteurtje

Forumguru
Deze storing komt niet vaak voor. Kan mij maar 2 keer herinneren dat ik die vervangen heb bij een MPI. Daarom was dit niet het eerste wat in mij opkwam. Met een nieuwe sensor is dit wel opgelost. Kabelbreuk komt ook niet veel voor. Tenzij je kabelboom nog helemaal omwikkeld is met tape. Lijkt me goed dat je dat even controleerd.
Gaat om de kabelboom vanaf motorregelapperaat die richting de accu gaat over de chassiebalk. Als die helemaal ingetapet is, al het tape verwijderen en zorgen dat de kabelboom aan de onderkant vrij ligt.

@Pouw. Vermeld ook even op problemcar.nl dat het waarschijnlijk de krukassensor is. Dan kan het daar ook afgesloten worden als het probleem opgelost is.
 

Pouw

Nieuw lid
Gisteravond is de sensor vervangen. Het probleem lijkt nu opgelost te zijn. De multiriem was ook aan vervanging toe en is dus ook meteen vervangen.
Morgenavond heb ik een afspraak in Apeldoorn om het probleem met de vergrendeling op te lossen. De auto zou na morgenavond dus weer helemaal in orde moeten zijn :).
 

Pouw

Nieuw lid
Gisteravond naar Apeldoorn geweest voor het probleem met de binnenverlichting, zoemer en dergelijke. De beste man heeft in 45 minuten de unit in de deur vervangen en alles werkt nu weer zoals het hoort.

De auto rijdt door de nieuwe toerentalsensor ook weer als vanouds dus nu kan ik weer zorgeloos rondrijden :)
 
Bovenaan Onderaan