wim77777
Nieuw lid
Fabia I Combi Spirit 2007 59 KW . Brandstof LPG 3G
Uitvoering: NFM5FM52T088ALLE0GGS5 (deze code verscheen toen ik mijn kentekengegevens opvroeg)
De auto heeft 175000 km gelopen en heeft altijd op tijd zijn beurten gehad. De laatste 4 jaar rijd ik relatief veel korte ritten.
Bij de laatste onderhoudsbeurt bleek dat een bobine vervangen moest worden. Ik vond dat wat vreemd omdat mijn auto voor de beurt nog prima reed. Na de reparatie bleek de motor na het starten niet regelmatig te lopen. Daarom is toen gelijk een tweede bobine vervangen. Een tijdje ging het goed maar gaande weg ging het starten steeds moeizamer. Daarom de overige bobines ook maar laten vervangen. Dit bleek het probleem niet op te lossen. Gaande weg werd het steeds erger. Wanneer de auto met koude motor wordt gestart valt deze direct weer uit. Na 7 à 8 keer starten blijft de motor even onregelmatig lopen maar kan ik geen gas geven. Het toerental zakt dan weg en hoor ik ploppende geluiden alsof er brandstof na verbrandt (misfire of backfire?) en valt de motor uit. Na nog eens 2 à 3 keer dit te hebben gehad blijft de motor wel draaien, eerst nog wat onregelmatig en dan uiteindelijk – na een halve minuut – vindt deze zijn juiste toerental en kan ik vertrekken. Ook bij een warme start op benzine loopt de motor eerst onregelmatig en moet ik een of twee keer opnieuw starten. Verder rijdt de auto als het bekende zonnetje.
De boordcomputer is uitgelezen en er waren geen fouten geregistreerd. Het enige lampje dat op het dashboard gaat branden is het laadstroomlampje omdat het toerental te laag wordt voordat de motor uitvalt. De sensoren (ook de temperatuursensor) laten normale waarde zien. De gasinstallatie is door een gespecialiseerd bedrijf gecontroleerd en goed bevonden. Het starten gebeurt altijd op benzine.
De bougies zijn niet zo lang geleden vervangen. Als laatste is het brandstoffilter vervangen echter zonder resultaat.
Wat mij verbaast is, dat de koude motor wanneer die eenmaal rustig loopt, nog steeds op benzine draait. Dus kennelijk kan alles gewoon goed draaien met koude motor. Het lijkt wel alsof de boordcomputer bij iedere start weer het wiel moet uitvinden. De lambdasonde kan het niet zijn want die doet niets bij een koude motor is mij verteld.
De garage stelt voor om als volgende stap de brandstofmotor te vervangen. Bij het openen van het bestuurdersportier hoor ik echter duidelijk de brandstofmotor druk opbouwen zonder vreemde bijgeluiden of zo. Kan deze dan toch defect zijn? Ook heb ik er voor gezorgd dat de tank altijd voor minimaal een derde gevuld bleef.
Wat mij ook opvalt bij deze auto is dat wanneer bij koude motor wordt gestart, de uitlaatgassen behoorlijk stinken. Dat was ook voor het probleem al het geval. Is dat normaal omdat de katalysator nog niet op temperatuur is of zo?
Ik hoop dat iemand met deze info mij advies kan geven.
Groet Wim
Uitvoering: NFM5FM52T088ALLE0GGS5 (deze code verscheen toen ik mijn kentekengegevens opvroeg)
De auto heeft 175000 km gelopen en heeft altijd op tijd zijn beurten gehad. De laatste 4 jaar rijd ik relatief veel korte ritten.
Bij de laatste onderhoudsbeurt bleek dat een bobine vervangen moest worden. Ik vond dat wat vreemd omdat mijn auto voor de beurt nog prima reed. Na de reparatie bleek de motor na het starten niet regelmatig te lopen. Daarom is toen gelijk een tweede bobine vervangen. Een tijdje ging het goed maar gaande weg ging het starten steeds moeizamer. Daarom de overige bobines ook maar laten vervangen. Dit bleek het probleem niet op te lossen. Gaande weg werd het steeds erger. Wanneer de auto met koude motor wordt gestart valt deze direct weer uit. Na 7 à 8 keer starten blijft de motor even onregelmatig lopen maar kan ik geen gas geven. Het toerental zakt dan weg en hoor ik ploppende geluiden alsof er brandstof na verbrandt (misfire of backfire?) en valt de motor uit. Na nog eens 2 à 3 keer dit te hebben gehad blijft de motor wel draaien, eerst nog wat onregelmatig en dan uiteindelijk – na een halve minuut – vindt deze zijn juiste toerental en kan ik vertrekken. Ook bij een warme start op benzine loopt de motor eerst onregelmatig en moet ik een of twee keer opnieuw starten. Verder rijdt de auto als het bekende zonnetje.
De boordcomputer is uitgelezen en er waren geen fouten geregistreerd. Het enige lampje dat op het dashboard gaat branden is het laadstroomlampje omdat het toerental te laag wordt voordat de motor uitvalt. De sensoren (ook de temperatuursensor) laten normale waarde zien. De gasinstallatie is door een gespecialiseerd bedrijf gecontroleerd en goed bevonden. Het starten gebeurt altijd op benzine.
De bougies zijn niet zo lang geleden vervangen. Als laatste is het brandstoffilter vervangen echter zonder resultaat.
Wat mij verbaast is, dat de koude motor wanneer die eenmaal rustig loopt, nog steeds op benzine draait. Dus kennelijk kan alles gewoon goed draaien met koude motor. Het lijkt wel alsof de boordcomputer bij iedere start weer het wiel moet uitvinden. De lambdasonde kan het niet zijn want die doet niets bij een koude motor is mij verteld.
De garage stelt voor om als volgende stap de brandstofmotor te vervangen. Bij het openen van het bestuurdersportier hoor ik echter duidelijk de brandstofmotor druk opbouwen zonder vreemde bijgeluiden of zo. Kan deze dan toch defect zijn? Ook heb ik er voor gezorgd dat de tank altijd voor minimaal een derde gevuld bleef.
Wat mij ook opvalt bij deze auto is dat wanneer bij koude motor wordt gestart, de uitlaatgassen behoorlijk stinken. Dat was ook voor het probleem al het geval. Is dat normaal omdat de katalysator nog niet op temperatuur is of zo?
Ik hoop dat iemand met deze info mij advies kan geven.
Groet Wim
Laatst bewerkt: