Fabia I Hatchback: welk type hulpveren?

JanV

Actief lid
Na wat wikken en wegen ben ik er dan toch uit: gezien de enorme last die ik met de Fabia I ga vervoeren komende maand (4 personen, 4 fietsen, 1 dakkoffer inclusief bagage) zijn hulpveren geen overbodige luxe te noemen.

Nu stuit ik in mijn zoektocht naar deze vernuftigheden op verschillende exemplaren, varierend in prijs van ongeveer 100 euro tot bijna 300 euro (exclusief montage).

Easy car parts, 212 Euro: http://www.easycarparts.nl/skoda/fa...by-bky-12-1999-03-2008?filter=verhogingsveren

Hulpverenshop.nl, 102 Euro: http://www.hulpverenshop.nl/c-1215992/fabia-incl-combi-1-2000/

Bij Hulpveren.nl kom ik na de berekening zelfs uit op 266,20.

Ik neig naar de goedkoopste, zeker omdat de claim daarbij al is dat ze 30% versterken (lijkt mij een hele hoop). Iemand die hier ervaring mee heeft en mij dit juist aan- of afraadt?

Ik heb goede ervaring met de st 284 van €102 die hebben goed geholpen zonder verlies van comfort
Ook als je leeg rijdt merk je dat de auto war stugger is, je merkt ook dat je sneller door de bocht kunt
De carrosserie hoeft zich minder te zetten. Met de kar er achter blijft het prettig rijden.
Ik heb soort gelijk onder mijn passat gehad: daar moest de paardetrailer achter dat ging prima.

Nee ik heb er geen last van gehad. Maar omdat het niet staat heb ik zwarte gekocht.
Daarvoor kon ik destijds kiezen datwas voor de passat.bij de skoda kan ik me niet
Meer herinneren volgens mij waren die grijs met een lelijke gele stofhoes er over

JanV

Actief lid
Mooi #rbrommer, bedankt voor het delen van je ervaring. Dan ga ik deze gewoon bestellen!

JanV

Actief lid
Even met mijn garagist gebeld, die is toch vrij sceptisch over die hulpveren. Hij zegt dat verzwaarde veren vaak goed werken, maar dat hulpveren meer van een soort "speelgoedkwaliteit" zijn en er vaak na een half jaar mee ophouden, terwijl het wel twee uur werk is om ze eronder te zetten.

Zet mij wel aan het twijfelen

Ja kan ik me voorstellen dat je dat aan het twijfelen brengt. wat voor alternatieven heeft de garagist?
Ik weet dat je ook hulpveren kan krijgen die naast de hoofdveer worden gemoteerd. Winparts heeft deze bijvoorbeeld
Dat scheelt een boel werk denk ik. Het klopt wel dat de werking van de hulpveren na verloop van tijd wat afneemt
Maar versleten heb ik niet mee gemaakt. Volgens mij moet je nog een secondopinion zien te krijgen.
Ik ben maar 1 mening lijkt me in geval van twijfel niet genoeg.

JanV

Actief lid
@M1K3RsZ bedoel jij de hulpveren zoals die van de link die ik gaf? (102 euro nwprijs, 30% demping) of echt vervangingsveren die sterker zijn?

Heb vanmiddag wat research gedaan en mijn oog valt nu eigenlijk toch wel op vervangingsveren. https://www.dutchcarparts.nl/auto-onderdelen/zoeken&search=HV-173038&var=1&artid=HV-173038_-_204 .
Dit zijn de veren die bij MAD zelf 266 Euro kosten. Hier 199, dus wat mij betreft is dat ook nog wel de moeite waard.

Ik heb even wat garages afgebeld. De grap is dat de prijs voor montage van die 2 achterveren varieert van 50 tot 250 euro (en ja, dan heb ik het alleen over montage).

Wat even rondbellen wel niet oplevert...

JanV

Actief lid
Zijn uiteindelijk de MAD vervangingsveren geworden. Zien er een stuk steviger uit dan origineel, en zo rijden ze ook.
De auto komt een paar centimeter hoger, maar is nog steeds prima geveerd te noemen. Bij belading blijft ' ie nu voor de verandering wel mooi op hoogte.
Aanrader!

Bovenaan Onderaan