Fabia I inruilen voor Fabia II

Philleuh

Actief lid
Hallo,

Ik rijd momenteel met een Fabia I combi 1.4TDI, en zou deze willen gaan inruilen voor de 1.2 HTP.
Wat zijn de voor en nadelen van deze blokjes? Zijn er grote verschillen qua rijprestaties en rijgedrag tussen de F I en F II?
Bijkomende dingen waar ik best naar kijk of bijbestel?
Ik zat zelf te denken aan de F II GO zonder airco en dergelijke. Rijd nu ook zonder airco en hou wel van wat wind in me gezicht.

Alvast bedankt.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb een familielid die heeft de Fabia II GO. Zij wilde de allergoedkoopste, dus met zo min mogelijk opties. Er was toen wel een decemberactie destijds, dus zit er toch airco op. Echter, naderhand begint het dan toch te kriebelen: ze mist de centrale deurvergrendeling (die zit er bij haar niet op, en ook niet op de 'Go') dus daar heeft ze wel een beetje spijt van. Ook wilde ze toch wel speakers achterin, dat was ook niet meer te betalen om dat achteraf te laten doen.
Ik denk dat je dus even goed moet nadenken om alle opties achterwege te laten; of je daar later geen spijt van krijgt. Tenslotte is een goed uitgeruste auto ook wat makkelijker verkoopbaar later; je haalt het er waarschijnlijk niet helemaal uit, maar het maakt je auto een stuk couranter als die bijv. over centrale deurvergrendeling en/of airco beschikt.

Als je airco denkt te kunnen missen, moet je het zeker niet nemen. Airco gaat waarschijnlijk alleen maar stuk als je het structureel nooit gebruikt. Persoonlijk vind ik airco niet uitsluitend luxe; het is een stuk veiliger ('s zomers houd het je wakker / alert, 's winters blijven je autoramen goed droog) en daarmee in mijn ogen eerder een noodzakelijk optie.

Ik rijd zelf de 12 klepper van de 1.2 en die vind ik heerlijk rijden. Ik heb niet het gevoel dat ik iets tekort kom. Maar met 4 volwassen en bagage merk ik wel dat ik niet meer dan 65pk heb. Boven de 80 km is de vaart er wel uit, en het optrekken moet met dan met het pedaal helemaal op de vloer. Ik weet niet hoe dat nu is met die nieuwere 1.2's, waar jij het nu over hebt. Die HTP - High Tork Performance, moet ervoor zorgen dat het koppel relatief vroeg of over een breed gebied beschikbaar is, dus daar is wel over nagedacht, denk ik (hoe je met 60pk een auto van meer dan 1000kg vooruit krijgt) Dat familielid van mij zegt er in ieder geval zeer tevreden over te zijn. Persoonlijk zou ik voor de 51kw/70 pk versie gaan. Je hebt dan, weliswaar voor een pak meer geld, de 12 klepper, maar meteen ook het 'Comfort' pakket (met Centrale deurvergrendeling en airco)

Met een 12V variant hoef je als het goed is, minder het gaspedaal te vloeren (theoretisch) omdat je minder snel het volle vermogen van deze kleine motor hoeft aan te spreken, waardoor je benzine verbruik ook minder zal tegenvallen (ook weer theoretisch)

Succes met je keuze! Ben erg benieuwd naar je ervaringen (ga je proefrijden?) en wat het gaat worden.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Als ik 1 tip mag geven... neem wel die airco. Is de auto later toch wat makkelijker te verkopen in mijn ogen.

Weet wel. Je moet een auto voor jezelf kopen en niet voor een ander later. maar toch. Ik persoonlijk zou geen auto meer willen hebben die geen airco heeft en dat geldt ook voor een tweedehands.

Helaas geen ervaring met de genoemde motoren.

Succes verder.


Grt.

Peter
 

Philleuh

Actief lid
Bij de GO is het geen probleem om centrale deurvergrendeling bij te nemen(wel zonder afstandsbediening, maar dat heb ik nu ook niet).
Die airco is voor ons niet echt nodig, maar inderdaad zal dan wel makkelijker verkoopbaar gaan worden 2de hands.
Misschien toch maar eens gaan kijken voor een jonge 2dehands, want als je naar de classic of GO plus gaat word hij direct een 2500euro duurder.
 
Ik rijd sinds een maand in een Fabia II Combi (2008) een 1.2 12V HTP (70pk).
Hiervoor had ik een Fabia II hatchback 1.4 16V (86pk). Ik mis deze absoluut niet.. de 1.2 is een stukje zuiniger, maar ook veel vlotter bij accelereren, vooral in versnelling 1 t/m 3 !

Ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze..

Succes met jouw keuze..
 

The bone collector

Senior Member
Ik denk dat je met beide 1.2 HTP (6v en 12v) blokjes niet veel hoeft te vrezen, ze hebben hun degelijkheid bewezen. Ten opzichte van een 1.4TDI zal je waarschijnlijk wel wat koppel moeten inleveren.

Ik schrik wel even als ik hier lees dat de Go standaard geen centrale deurvergrendeling heeft. Die afstandsbediening, tot daar aan toe. De centrale deurvergrendeling zou ik er wel bijnemen, al vind ik het al een klein schandaal dat je dat tegenwoordig niet standaard krijgt. Metallic lak zou ik ook wel kiezen, blijft hij langer mooi.
 

Philleuh

Actief lid
Metaalkleur, centrale deurvergrendeling en voorbereiding 1din + 4LS zijn de opties die je kan nemen op de GO.(En die zou ik alle 3 nemen.)
Maar ik zou wachten tot het Brussels autosalon in januari en zien wat ik er dan allemaal bij krijg als ik 1 koop.
En dan word het natuurlijk wat voordeliger. Hoop ik toch.
Was van plan de 60pk versie te nemen.
 

Fabia

† In Memoriam
Kijk ook eens op dit topic. Daar staan nog meer ervaringen over een 1.2 HTP. Ik zou zeggen doen. Ben zelf van een 1.4 16V (100pk) naar een 1.2 12V (70pk) en geen moment spijt van. kijk ook eens op dit topic. Maar ik zou zelf geen Go kopen maar kijk dan voor een jonge occassion. Ik heb toendertijd een 1.2 HTP Ambiente gekocht juist omdat die wat completer is. En bij inruil heb je daar ook weer plezier van. Ik rij nu in een 1.2 HTP 70pk Roomster.
 

The bone collector

Senior Member
Ik wil niet te veel off topic gaan, maar je hoeft niet altijd te wachten tot het autosalon hoor. De autoverkopers weten heel goed dat mensen wachten tot het autosalon. Dan zetten ze hun kortingen eens in de verf en gooien met opties die je eigenlijk in eerste instantie niet wou hebben. Uiteindelijk neem je toch nog de optie(s) die je sowieso wou, en die niet in het pakket zitten, en zo geef je uiteindelijk meer uit. Maar als je vandaag een mooie korting kan bekomen, koop je daarmee misschien wel een aantal opties die je echt wil.
 

turboturbo

Forumguru
Ik wil ook niet teveel off-topic gaan, maar ik denk dat je niet veel van kortingsacties hoeft te verwachten als je gaat voor het allergoedkoopste model met 'maar' 3 extra opties. Volgens mij (ik heb er echter geen ervaring mee) stunt een verkoper wat makkelijker als je een wat duurdere variant neemt, en een flink optiepakket. Dan kan vooral op dat laatste ineens een zomaar een hoop korting bedongen worden. Ik zeg niet, dat het je helemaal niet gaat lukken, hoor, maar ik benader het dan even realistisch, zeg maar.
 

piair1982

Forumguru
Philleuh maak gewoon een proefrit, dan weet je het verschil.
Airco is wel een must, tenzij je de auto langer dan 8 jaar gaat rijden, dan maakt het in de inruil niks uit.
 

Noord26

Forumguru
Airco kies ik toch voornamelijk voor het effect in de zomer en ontwaseming van de ramen in andere jaargetijden. Geweldig materiaal; daar zou ik niet op 'besparen'.
 

Cordoba

Forumguru
Autosalon Brussel worden in tegenstelling tot de Amsterdamse autorai wél auto's verkocht. Aan de andere kant zijn er aan het eind van het jaar soms dealers die nog niet genoeg auto's verkocht hebben, en via flinke kortingen, acties of goede inruilprijzen proberen om alsnog aan hun quotum te komen. Kortom ga in elk geval komende tijd eens praten bij enkele dealers en zie wat ze te bieden hebben. Dan kun je altijd nog beslissen om op de Autosalon te wachten, tijd terug draaien is lastiger.:winkie: (om in plaats van tijdens de Autosalon toch eind 2011 zaken te doen)
 

Philleuh

Actief lid
Planning was zeker om de komende weken al eens te gaan horen. Uit ervaring weet ik dat er tijdens het autosalon zelfs met de goedkoopste versie er iets afgaat.
Vorig jaar stond de GO 7990euro(tijdens het autosalon), terwijl hij nu 8990euro staat.
Airco is voor mij geen must, en de bedoeling is toch wel enkele jaren met deze wagen te gaan rijden omdat we ook plannen hebben ons appartement te gaan verkopen en een huisje te kopen.
We doen niet uitzonderlijk veel km's meer daarom dat ik de diesel wil gaan inruilen met een benzine (ik rijd met de fiets naar het werk, buiten bij onweer).
En met zo'n benzine kan je toch makkelijk meer dan 200000km gaan maken zonder veel problemen, of niet?
 
Bovenaan Onderaan