Fabia I slaat niet meer aan

Vinze

Nieuw lid
Allen,


hierbij een korte vraag, sinds vanochtend slaat onze fabia niet meer aan. De auto heeft de dag ervoor nog 60 kilomter gereden (net zoals bijna iedere dag)
alle lichten doen het en na het omdraaien van het contactslot draait de start motor ook netjes rond en blijft de motor kuchen.
het lijkt nog het meeste op een voledig lege tank. De auto heeft 2 weken geleden zijn APK en beurt gehad en heeft in de tussentijd ook geen klachten geconstateerd als stoteren of moeilijk lopen.

iemand iedeen?

gr

Vincent
 

darkprojectx

Forumguru
stap1)

wat voor motor ligt er eigenlijk in de auto?

als je de auto op contact zet en even wacht dan wijst het metertje aan of je tank vol of leeg is toch?

krijg je de auto wel overgestart?

krijg je de auto wel aangeduwd?

Wanneer zijn de bougies/luchtfilter/benzinefilter voor het laatst vervangen?

------------------------------------------------------

Stap2)

Als je de auto op contact zet, hoor je dan onder de auto de benzine pomp zoemen?

Heb je de verdelerkap al eens los gehad om te zien of contactpunten en rotortje nog schoon zijn?

Heb je eens gestart terwijl je pompend gas geeft?

Heb je het luchtfilter al eens nagekeken of het nog wel zuiver is?

Heb je rondom de motor gekeken of er ergens een vacuumslang misschien los zit?

---------------------------------------------

Stap3)

Heb je de auto al uit laten lezen?

---------------------------------------------

Laten we met deze punten maar eens beginnen, aan de hand van die uitkomsten kunnen we verder kijken ;)
 

Vinze

Nieuw lid


stap1)

wat voor motor ligt er eigenlijk in de auto?
ANTW: een 1.4 benzinemotor,

als je de auto op contact zet en even wacht dan wijst het metertje aan of je tank vol of leeg is toch?
ANTW: meter loopt naar vol


krijg je de auto wel overgestart?
ANWT: wat is dat?

krijg je de auto wel aangeduwd?
ANTW: niet geprobeert was alleen, echter accu is niet leeg als dat de bedoelling van de vraag was.

Wanneer zijn de bougies/luchtfilter/benzinefilter voor het laatst vervangen?
ANTW: Bougies/benzinefilter,onbekend, moet ik navragen/ zoeken.
lucht filter is 2 weken geleden vervangen

------------------------------------------------------

Stap2)

Als je de auto op contact zet, hoor je dan onder de auto de benzine pomp zoemen?
ANTW: ja

Heb je de verdelerkap al eens los gehad om te zien of contactpunten en rotortje nog schoon zijn?
ANTW: Nee, doe ik vanmiddag als het licht is, waar zit deze?

Heb je eens gestart terwijl je pompend gas geeft?
ANTW: Ja

Heb je het luchtfilter al eens nagekeken of het nog wel zuiver is?
ANTW: Nee, doe ik vanmiddag als het licht is

Heb je rondom de motor gekeken of er ergens een vacuumslang misschien los zit?
ANTW: Nee, doe ik vanmiddag als het licht is


---------------------------------------------

Stap3)

Heb je de auto al uit laten lezen?
ANTW: Nog niet.

---------------------------------------------

Laten we met deze punten maar eens beginnen, aan de hand van die uitkomsten kunnen we verder kijken ;)
 

darkprojectx

Forumguru


Stap1)

krijg je de auto wel overgestart?
ANWT: wat is dat?

=> door middel van andere auto met startkabels proberen de auto te starten

krijg je de auto wel aangeduwd?
ANTW: niet geprobeert was alleen, echter accu is niet leeg als dat de bedoelling van de vraag was.

=> wanneer je de auto aanduwt, sleutel op contact zet, versnellingsbak in zn 2 en de koppeling laat opkomen, dan start je de auto zonder de startmotor of accu te belasten.
Hier mee sluit je dus uit dat het probleem in deze onderdelen zit.

------------------------------------------------------

Stap2)

Heb je de verdelerkap al eens los gehad om te zien of contactpunten en rotortje nog schoon zijn?
ANTW: Nee, doe ik vanmiddag als het licht is, waar zit deze?

=> even je bougiekabels volgen, deze lopen van je bougies naar je verdelerkap. (plastic/kunststof kap, als je deze los maakt zie je daar binnenin je contactpuntjes. Als je de verdelerkap los hebt zie je ook het rotortje (ook kunststof met koper stripje) zitten, deze zit op een pen aan je blok)

Heb je het luchtfilter al eens nagekeken of het nog wel zuiver is?
ANTW: Nee, doe ik vanmiddag als het licht is

=> controleer gelijk of er geen olie in dit filter zit (goed te zien aan zwarte/bruine kleur)

[\QUOTE]​
 

Vinze

Nieuw lid
heeft het zelfde resultaat

maar als het de start onderbreker is dan
zou de startmotor toch helemaal niet meer moeten draaien? of aanslaan en na 2 sec uit zoals ik hier op het forum heb gelezen.

en hoe los ik dit op?
 

Ronnie

Forumguru
Het lijkt erop dat de elec. gasklep weigert, de motor draait immers wel rond en slaat ook stationair aan?
Ik ga ervanuit dat het een 1.4 16V is, deze heeft 4 bobines en dus geen verdeler.
Overstarten heeft geen zin omdat de accu stroom genoeg heeft.
Ik zou de minpool van de accu er eens afhalen voor 5 min., een z.g. harde reset doen. (eventueel de code van de autoradio bij de hand houden)
 

Vinze

Nieuw lid
Ik ga vanmiddag eerst de punten controleren zoals darkprojectx heeft aangegeven.

het is idd een 16v versie als ik het goed heb er zitten 4 bobines in.

@Ronnie De motor slaat niet aan dus helaas ook geen stationair..
als ik de minpool loshaal gooi ik dan niet nog meer door de war ? bv de code voor de sleutel?
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer de auto spanningsloos gemaakt wordt en weer gereset zou de sleutelcode weer normaal gelezen moeten worden.
Het is n.l. ook goed mogelijk dat de leesring (spoel) in het contactslot defect is.
Om dit uit te sluiten moet je dus de auto even "resetten"
 

HHW

Lid
Het is n.l. ook goed mogelijk dat de leesring (spoel) in het contactslot defect is.
Om dit uit te sluiten moet je dus de auto even "resetten"

Dit had ik bij mijn vorige auto (BMW) Als ik de auto dan had gereset dan deed hij het weer, maar na een paar dagen kwam het probleem weer gewoon terug....
 

Vinze

Nieuw lid
goed. vanavond heb ik een monteur langs geweest om de auto uit te lezen hierin kon in zijn bewoordingen niets geks zien
hierna de auto proberen te starten echter door mijn pogingen zwaar verzopen. motor leeg gemaakt en op nieuw geprobeerd.
auto laat nu wel wat meer leven zien met de startmotor. maar zeeeeeeer moeizaam en niet zelfstandig
morgen naar op sleep naar de werkplaats voor verder onderzoek

ben er nu ook achter dat het een 1.2 htp 12v een 3 pitter dus

stap1)

wat voor motor ligt er eigenlijk in de auto?
ANTW: een 1.2 htp 12V benzinemotor,

als je de auto op contact zet en even wacht dan wijst het metertje aan of je tank vol of leeg is toch?
ANTW: meter loopt naar vol


krijg je de auto wel overgestart?
ANWT: is gebeurd echter geen verandering

krijg je de auto wel aangeduwd?
ANTW: niet geprobeert was alleen,

Wanneer zijn de bougies/luchtfilter/benzinefilter voor het laatst vervangen?
ANTW: Bougies/benzinefilter,onbekend, moet ik navragen/ zoeken.
lucht filter is 2 weken geleden vervangen

------------------------------------------------------

Stap2)

Als je de auto op contact zet, hoor je dan onder de auto de benzine pomp zoemen?
ANTW: ja

Heb je de verdelerkap al eens los gehad om te zien of contactpunten en rotortje nog schoon zijn?
ANTW: niet aanwezig in dit model

Heb je eens gestart terwijl je pompend gas geeft?
ANTW: Ja

Heb je het luchtfilter al eens nagekeken of het nog wel zuiver is?
ANTW: was niets te zien

Heb je rondom de motor gekeken of er ergens een vacuumslang misschien los zit?
ANTW: gekeken en geen losse slangen te zien



---------------------------------------------

Stap3)

Heb je de auto al uit laten lezen?
ANTW: auto is uitgelezen op motor niveau
2 fouten in het geheugen 1 x over de lambdasonde welke een te lage waarde vertoonde
1 x een melding over geen connectie met de multifunctionele unit. na reset is de monteur weer verdergegaan. maar zijn de meldingen niet terug gekomen

volgens monteur niet het euvel
 

Skoder

Lid
Als je pech hebt dan zijn je bougies vet geslagen / verzopen. Dan moet je ze eruit halen, schoonmaken en de verbrandingskamer van brandstof ontdoen als hij erg verzopen is.
Verzopen motor kun je herkennen aan de geur van onverbrande benzine dampen die uit de uitlaat komen.
 

Monteurtje

Forumguru
Controleer maar of alles op tijd staat. Nokkenas en krukas. Dat is zelf lastig. Maar geef het wel door aan de garage dat ze dat controleren. Als ze niet snel wat gevonden hebben. Scheelt een boel tijd en dus geld. Controleren is zo gebeurd.
Heb het ook een keer gehad bij dit type motor. Je ben zo een paar uur aan het zoeken. Toen kwam ik erachter dat de ketting versprongen was. Hierdoor slaat de motor niet meer aan. Dit is een bekend iets, dit type motor. Toen was er verder geen motorschade. Het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, ontstekking of iets dergelijks.
 

darkprojectx

Forumguru
Zou je de monteur misschien kunnen vragen welke foutcodes hij kreeg bij het uitlezen?
Hierover is erg veel knowhow op het web, dus misschien kunnen de codes ons wat meer vertellen. We hebben alleen de codes nodig.

ah je hebt dus dit blok:

53_0_100322_184017.jpg


trek de stekker van de lambda eens los, kijk of hij dan wel start.
de lambda geeft zijn waardes door aan de computer, deze regelt daarop het mengsel bij.

laat de monteur even kijken of je bougies nog in goede staat zijn,
en laat hem daarna kijken of de bougies wel vonken. Kan zijn dat je bobine de geest heeft gegeven, dan krijg je geen vonk meer.

als jullie de auto toch gaan slepen naar de garage, probeer hem dan onderweg ook eens te starten,
sleutel op contact, 2e versnelling zetten en daarna koppeling op laten komen.
(het scheelt weer een duw sessie)
Ik vraag me toch af of het probleem niet in de bendix van de startmotor zit... Aangezien je verteld dat met overstarten de auto ook niet aanslaat.. Alleen met aanduwen of aanslepen gebruik je de startmotor niet.. het is het waard om even te proberen!
Ik heb zo eens 3 accu's achter elkaar laten plaatsen in de auto tot belachelijk hoge amperages en nog wilde hij niet starten.. ook niet met "jumppack". Maar ik kreeg hem wel aan het lopen door te duwen..

verder kan inderdaad zoals Monteurtje zegt de ontsteking van tijd af zijn geschoten..
Hier nog zo'n geval : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=702375

zijn er onlangs nog handelingen verricht aan de auto? (buiten standaard onderhoud?)
 

Skoder

Lid
Ik wil toch nog even reageren ondanks dat ik geen andere opties kan bijdragen.

Kijk uit met aanslepen en doe dat niet te vaak, daarmee kun je de katalysator slopen. Staat ook in handleiding maar wordt vaak vergeten.
 

Vinze

Nieuw lid
geod bedankt voor alle tips.

ik neem mee morgen

- de bobine issue
- bougies e.d.
- timing poorten door de ketting
- labda sensor.

hoewel ik een vermoeden begin te krijgen dat het een bobine is die stuk is.. (daar ligt er nog 1 van in de achterbak)

het enige wat er de laatste tijd aan gebeurd is is de installatie van een remote voor de cv.
 

Monteurtje

Forumguru
Als het een bobine zou zijn die stuk is. Dan loopt de motor wel maar heel beroert. En zal er ook zeker een storiing in staan welke cilinder het is. We zullen het morgen wel horen denk ik.
 
Bovenaan Onderaan