Fabia II 1.2 HTP Sprint 2010 - distributieketting of riem?

snellup

Nieuw lid
Ben van plan een dergelijke auto te kopen, maar vraag me af bij welke kilometerstand de riem/ketting vervangen moet worden. Heeft deze 3 pitter een ketting of riem?
 
Ik heb voor mijn Roomster een Seat Cordoba gehad met deze motor , heeft dus een ketting .
Vervangen is dus normaalgesproken nooit nodig maar dat dacht ik van de ketting in de TSI ook....
Is verder een heerlijk motortje met voor nederlandse omstandigheden genoeg vermogen en bij normaal gebruik kun je er erg zuinig mee rijden .
 

snellup

Nieuw lid
Dank je White Roomster... Morgen maar eens proberen de deal rond te krijgen. Zal mijn vrouw leuk vinden....
 

DefCars

Nieuw lid
Toevallig wil ik deze week precies dezelfde auto aanschaffen! Alleen dan in het zwart. Verder zelfde motor, zelfde uitvoering en zelfde bouwjaar.

Zou je misschien zo vriendelijk willen zijn om te laten weten hoe hij bevalt de eerste dagen? Wat bevalt wel? Wat bevalt minder? Hoewel elk exemplaar natuurlijk z'n eigen mankementen kan hebben, heeft het misschien nog wat nut voor mij :)

Alvast bedankt!
 

snellup

Nieuw lid
Eerste indruk is prima. Voldoende vlot om lekker mee te kunnen in het verkeer. Verwacht geen super prestaties qua topsnelheid en optrekken. Wel lijkt het erop dat hij ontzettend zuinig zijn werk doet, maar de eerste tank is nog niet leeg dus veel kan ik er nog niet over zeggen. Auto zit degelijk in elkaar en is lekker compleet uitgerust. Na amper een week tevreden, maar beter is het als je iemand zou vragen die al wat langer een dergelijke auto heeft. Als ik u was zou ik er een post aan wagen.
 

turboturbo

Forumguru
Die motor (de atmosferische 1.2 driepitter) voelt lekker vlot aan, hoor, voor het beetje PK's wat ie heeft. Zeker tot de 80 km/u.

Ik rijd een voorloper van deze motor (hoewel de wijzigingen misschien maar minimaal zijn, maar iig iets minder PK's) en ben er uiterst content mee. Lekker zuinig en mag ook graag in de toeren klimmen tot 5500rpm - geen enkel probleem.

Het mooie van deze drie cilinder vind ik dat het relatief hoge koppel al vrij vlot beschikbaar is (driecilinder motoren hebben een iets langere slag, wat resulteert in een iets fijner koppelverloop) dus 30 in z'n vier en 50 in z'n vijf rijden is prima mogelijk, en vroeg opschakelen gaat zonder bokken of brommen.
 

Dax

Lid
wb de vervanging van distributieketting is van 3 skoda dealers hetzelfde antwoord; hebben wij nog niet onder handen gehad..
De later VAG problemen met de Passat etc zijn gelukking niet van toepassing op de Fabias met ketting; deze houden het meestal erg lang vol.
De klus om deze te laten vervangen is de gemiddelde garage totaal 2.5 uur mee bezig (incl evt waterpomp) Hij zit gelukkig niet achter de motor als bij sommige volkswagens, dus de motor hoeft niet uitgebouwd te worden.
Qua onderdelen - rollers €35 spanner idem ketting 50 Wel is het een klus waarbij je normaliter eigenlijk slim eraan doet om gelijk de waterpomp te laten vervangen.
Ikzelf met onze nieuwe Combi Comfort 2001 heb bij aanschaf goed geluisterd naar een ratel/zak met knikkers geluid die veranderd met toerental maar kon gelukkig niks horen als dit; even de dop van het olie reservoir gelicht en oor erbij maar het bleef soepel klinken dus besloten om er vertrouwen in te hebben vooralsnog.
Kmstand is nu 130k, en neem mijzelf voor om bij 150 deze klus wel te laten klaren.
 
Bovenaan Onderaan