Ron467
Actief lid
De Fabia wilde gisteravond niet meer van z´n plek af komen.
Mijn oprit is behoorlijk hellend, dus gebruik ik de handrem waar hij volgens mij voor bedoeld is. Behalve in de winter, want ik weet dat dan de boel vast kan vriezen met als gevolg bovengenoemd probleem.
De P stand, om de auto ho te houden op een helling heb ik moeite mee; als het gewicht van de auto in de bak hangt, moet er behoorlijk wat extra weerstand overwonnen worden om de keuze hendel van P naar een willekeurig andere stand te verplaatsen. Dus extra belasting van bedieningsorgaan en bak. Ze zullen er best wel langere tijd tegen kunnen, maar toch.
Na wat jutteren kwam rechter achterwiel vrij, maar links bleef muurvast.
De Skoda 24 uur mobiliteitservice gebeld en jawel, binnen het half uur een behulpzame ANWB op de stoep.
Wiel demonteren en met vele hamerslagen de trommel los weten te krijgen, beetje pielen aan de remschoenbediening (handrem), maar blijkbaar is gewoon remstof voldoende om goede werking te belemmeren.
Met goede werking bedoel ik hier het weer vrij komen van de remschoenen dus.
Ongelofelijk voor een auto van nog geen jaar oud (oké al 21500 km….).
Op mijn opmerking dat ik nog steeds niet begrijp waarom pon voor trommeltjes gekozen heeft en geen schijven, antwoordde hij dat ik maar blij moest zijn………… Trommel remmen remmen beter? En zijn veel betrouwbaarder, maar in ieder geval heeft hij (de ANWB) dus normaal veel meer problemen met achter schijven die echt vast staan (niet remmen) dan trommels.
Enige nadeel van trommels is dat het remstof niet weg kan, en dit kan dus voor problemen zorgen, regelmatig schoonhouden is dus het devies.
De ANWB man heeft ook het andere achter wiel nog gecontroleerd en ook hier een slepend, aanlopen geconstateerd.
Hij raad dan ook aan dat de dealer e.e.a. schoonmaakt en opnieuw afstelt.
Dan vanochtend de dealer gebeld, in de hoop dat het deze week nog kon………..
Hallo, heeft u de handrem gebruikt ?
-Natuurlijk, daar is hij toch voor.
Ja mensen die de handrem gebruiken hebben dat probleem wel meer.
-Dus hij zit er wel op, maar je mag hem eigenlijk niet gebruiken?
Ja,nee, ja in de versnelling of P stand doen de meeste mensen.
-Bij de beurt staat ook “remmen controle”, wat gebeurt er dan?
Visuele inspectie van de voorste remblokjes en bij de grote beurt wordt de remkracht gemeten.
-Dus de trommels worden nooit geopend en gecontroleerd?
Nee meneer
-Terwijl jullie weten dat dit stof bij diverse mensen dus problemen geeft.
Ja meneer, we volgen gewoon de richtlijnen van de importeur.
-Zucht, maar u heeft deze week dus geen tijd, maar het kan dus geen kwaad?
Ja, meneer volgende week pas en het kan geen kwaad, als u de handrem maar niet gebruikt.
Volgende week heb ik geen tijd, zie het dan bij de volgende beurt wel weer
Einde telefoon gesprek.
Bij de volgende beurt eis ik gewoon dat ze dit zonder extra kosten bij mij wel even doen (veel werk is het echt niet, kan het zo zelf, maar daarvoor koop ik geen nieuwe auto), wiel eraf, torx schroefje los, trommeltje eraf, met perslucht alles schoonblazen en omgekeerd alles weer terug.
En nu maar gewoon op weg (ik #$%&>* het gewoon om het zelf te doen), als ik ergens in europa per ongeluk de handrem weer eens gebruik en de boel staat weer vast, bel ik die Skoda mobiliteitservice wel weer. Die kosten zullen wel uit een ander potje komen.:icon_smile_dead:
in ieder geval niet direct uit mijn zak.
Mijn oprit is behoorlijk hellend, dus gebruik ik de handrem waar hij volgens mij voor bedoeld is. Behalve in de winter, want ik weet dat dan de boel vast kan vriezen met als gevolg bovengenoemd probleem.
De P stand, om de auto ho te houden op een helling heb ik moeite mee; als het gewicht van de auto in de bak hangt, moet er behoorlijk wat extra weerstand overwonnen worden om de keuze hendel van P naar een willekeurig andere stand te verplaatsen. Dus extra belasting van bedieningsorgaan en bak. Ze zullen er best wel langere tijd tegen kunnen, maar toch.
Na wat jutteren kwam rechter achterwiel vrij, maar links bleef muurvast.
De Skoda 24 uur mobiliteitservice gebeld en jawel, binnen het half uur een behulpzame ANWB op de stoep.
Wiel demonteren en met vele hamerslagen de trommel los weten te krijgen, beetje pielen aan de remschoenbediening (handrem), maar blijkbaar is gewoon remstof voldoende om goede werking te belemmeren.
Met goede werking bedoel ik hier het weer vrij komen van de remschoenen dus.
Ongelofelijk voor een auto van nog geen jaar oud (oké al 21500 km….).
Op mijn opmerking dat ik nog steeds niet begrijp waarom pon voor trommeltjes gekozen heeft en geen schijven, antwoordde hij dat ik maar blij moest zijn………… Trommel remmen remmen beter? En zijn veel betrouwbaarder, maar in ieder geval heeft hij (de ANWB) dus normaal veel meer problemen met achter schijven die echt vast staan (niet remmen) dan trommels.
Enige nadeel van trommels is dat het remstof niet weg kan, en dit kan dus voor problemen zorgen, regelmatig schoonhouden is dus het devies.
De ANWB man heeft ook het andere achter wiel nog gecontroleerd en ook hier een slepend, aanlopen geconstateerd.
Hij raad dan ook aan dat de dealer e.e.a. schoonmaakt en opnieuw afstelt.
Dan vanochtend de dealer gebeld, in de hoop dat het deze week nog kon………..
Hallo, heeft u de handrem gebruikt ?
-Natuurlijk, daar is hij toch voor.
Ja mensen die de handrem gebruiken hebben dat probleem wel meer.
-Dus hij zit er wel op, maar je mag hem eigenlijk niet gebruiken?
Ja,nee, ja in de versnelling of P stand doen de meeste mensen.
-Bij de beurt staat ook “remmen controle”, wat gebeurt er dan?
Visuele inspectie van de voorste remblokjes en bij de grote beurt wordt de remkracht gemeten.
-Dus de trommels worden nooit geopend en gecontroleerd?
Nee meneer
-Terwijl jullie weten dat dit stof bij diverse mensen dus problemen geeft.
Ja meneer, we volgen gewoon de richtlijnen van de importeur.
-Zucht, maar u heeft deze week dus geen tijd, maar het kan dus geen kwaad?
Ja, meneer volgende week pas en het kan geen kwaad, als u de handrem maar niet gebruikt.
Volgende week heb ik geen tijd, zie het dan bij de volgende beurt wel weer
Einde telefoon gesprek.
Bij de volgende beurt eis ik gewoon dat ze dit zonder extra kosten bij mij wel even doen (veel werk is het echt niet, kan het zo zelf, maar daarvoor koop ik geen nieuwe auto), wiel eraf, torx schroefje los, trommeltje eraf, met perslucht alles schoonblazen en omgekeerd alles weer terug.
En nu maar gewoon op weg (ik #$%&>* het gewoon om het zelf te doen), als ik ergens in europa per ongeluk de handrem weer eens gebruik en de boel staat weer vast, bel ik die Skoda mobiliteitservice wel weer. Die kosten zullen wel uit een ander potje komen.:icon_smile_dead:
in ieder geval niet direct uit mijn zak.