Fabia II als aan de grond genageld

Ron467

Actief lid
De Fabia wilde gisteravond niet meer van z´n plek af komen.

Mijn oprit is behoorlijk hellend, dus gebruik ik de handrem waar hij volgens mij voor bedoeld is. Behalve in de winter, want ik weet dat dan de boel vast kan vriezen met als gevolg bovengenoemd probleem.
De P stand, om de auto ho te houden op een helling heb ik moeite mee; als het gewicht van de auto in de bak hangt, moet er behoorlijk wat extra weerstand overwonnen worden om de keuze hendel van P naar een willekeurig andere stand te verplaatsen. Dus extra belasting van bedieningsorgaan en bak. Ze zullen er best wel langere tijd tegen kunnen, maar toch.

Na wat jutteren kwam rechter achterwiel vrij, maar links bleef muurvast.

De Skoda 24 uur mobiliteitservice gebeld en jawel, binnen het half uur een behulpzame ANWB op de stoep.

Wiel demonteren en met vele hamerslagen de trommel los weten te krijgen, beetje pielen aan de remschoenbediening (handrem), maar blijkbaar is gewoon remstof voldoende om goede werking te belemmeren.
Met goede werking bedoel ik hier het weer vrij komen van de remschoenen dus.

Ongelofelijk voor een auto van nog geen jaar oud (oké al 21500 km….).

Op mijn opmerking dat ik nog steeds niet begrijp waarom pon voor trommeltjes gekozen heeft en geen schijven, antwoordde hij dat ik maar blij moest zijn………… Trommel remmen remmen beter? En zijn veel betrouwbaarder, maar in ieder geval heeft hij (de ANWB) dus normaal veel meer problemen met achter schijven die echt vast staan (niet remmen) dan trommels.

Enige nadeel van trommels is dat het remstof niet weg kan, en dit kan dus voor problemen zorgen, regelmatig schoonhouden is dus het devies.

De ANWB man heeft ook het andere achter wiel nog gecontroleerd en ook hier een slepend, aanlopen geconstateerd.
Hij raad dan ook aan dat de dealer e.e.a. schoonmaakt en opnieuw afstelt.

Dan vanochtend de dealer gebeld, in de hoop dat het deze week nog kon………..

Hallo, heeft u de handrem gebruikt ?
-Natuurlijk, daar is hij toch voor.
Ja mensen die de handrem gebruiken hebben dat probleem wel meer.
-Dus hij zit er wel op, maar je mag hem eigenlijk niet gebruiken?
Ja,nee, ja in de versnelling of P stand doen de meeste mensen.
-Bij de beurt staat ook “remmen controle”, wat gebeurt er dan?
Visuele inspectie van de voorste remblokjes en bij de grote beurt wordt de remkracht gemeten.
-Dus de trommels worden nooit geopend en gecontroleerd?
Nee meneer
-Terwijl jullie weten dat dit stof bij diverse mensen dus problemen geeft.
Ja meneer, we volgen gewoon de richtlijnen van de importeur.
-Zucht, maar u heeft deze week dus geen tijd, maar het kan dus geen kwaad?
Ja, meneer volgende week pas en het kan geen kwaad, als u de handrem maar niet gebruikt.
Volgende week heb ik geen tijd, zie het dan bij de volgende beurt wel weer
Einde telefoon gesprek.

Bij de volgende beurt eis ik gewoon dat ze dit zonder extra kosten bij mij wel even doen (veel werk is het echt niet, kan het zo zelf, maar daarvoor koop ik geen nieuwe auto), wiel eraf, torx schroefje los, trommeltje eraf, met perslucht alles schoonblazen en omgekeerd alles weer terug.

En nu maar gewoon op weg (ik #$%&>* het gewoon om het zelf te doen), als ik ergens in europa per ongeluk de handrem weer eens gebruik en de boel staat weer vast, bel ik die Skoda mobiliteitservice wel weer. Die kosten zullen wel uit een ander potje komen.:icon_smile_dead:

in ieder geval niet direct uit mijn zak.
 

MarcoO2

Forumguru
Toch een raar verhaal... een auto van nog geen jaar oud mag daar gewoon geen last van hebben! En de reactie van de dealer vind ik nou ook niet uitblinken qua service...
 

michelover

Forumguru
Reactie van de dealer is nou niet erg klantgericht. Maar de opmerking van de ANWB bevreemd mij ook een beetje "antwoordde hij dat ik maar blij moest zijn………… Trommel remmen remmen beter? En zijn veel betrouwbaarder". Dus een 911, 458, Veyron of een andere willekeurige sportwagen had beter trommel remmen kunnen hebben dan schijven??? Begin nou toch echt aan de ANWB te twijfelen.
 

Fabia

† In Memoriam
Vreemde zaak zeg. Ook een hele vreemde reactie van de dealer. Dit mag toch gewoon niet gebeuren.
 

MarcoO2

Forumguru
@ michelover: je moet die opmerking van de ANWB-man natuurlijk wel toepassen binnen de context waarbinnen hij het gezegd heeft. Die opmerking slaat op de situatie met de Fabia, niet op een sportwagen.
 

Cordoba

Forumguru
Trommelremmen hebben gewoon andere problemen, zoals licht aanlopen en het probleem van de topicstarter. Voordeel van trommelremmen is wel, dat ze geen last hebben van krom trekken, vastroesten door vocht/pekel, steentjes/grit tussen remschijf en remblok en dat soort ellende.

Zeker bij VAG, is het licht aanlopen van (achter-)remmen een redelijk bekend en vaker voorkomend probleempje. Instelling van de garage vind ik nogal twijfelachtig: ze weten dat er problemen kunnen ontstaan, als ze er niet even naar kijken, maar doen er toch niets aan.

Overigens moeten de remtrommels wel open om de remvoeringen te controleren, maar het kan zijn dat men daar pas bij 30 000 of 60 000 km naar kijkt.
 

Ron467

Actief lid
De dealer heeft me op zich correct behandeld (maar wel volgens richtlijnen PON), en heeft zojuist het geschil opgelost.
afspraak gemaakt voor kosteloze reiniging.

Wel eenmalig, want.................. tada :director:
Het zijn slijtage delen


Oké, deze ronde "gewonnen", later maar weer eens proberen door te dringen dat remblokjes/schoenen inderdaad slijtage delen zijn, maar alle rondom bedienende techniek niet.

@michelover
de ANWB man sprak vanuit zijn werk ervaring, dus hoe vaak hij problemen moet oplossen en daarbij zal een trommel, onder normale omstandigheden, best beter zijn werk doen en ongevoeliger zijn voor storingen. Bij sportwagens moet veel harder en vaker geremd worden en wordt er dus veel warmte ontwikkeld die afgevoerd moet worden; en laat een trommelrem daar nu juist heel slecht in zijn.
 

Ron467

Actief lid
Trommelremmen hebben gewoon andere problemen, zoals licht aanlopen .

Dat doen schijfremmen ook echt wel hoor.
In principe dezelfde techniek van bedienen met hydraulische cilindertjes.....

Ik heb blijkbaar wat met remmen, bij mijn nieuwe BMW motorfiets (2004, dus al even geleden) was ik binnen 8000 km al voor de derde (of vierde?) keer aan nieuwe achter remblokjes toe, terwijl ik die voetrem nagenoeg niet gebruik.
Slijtagedelen meneer...... U moet maar even bij elke rit even tot blokkeren remmen, dan stelt de computer het weer in.............
bij 11000 km zelf maar een nieuwe (wave) schijf erop gezet (de originele was al te dun geworden!) met speciale blokjes van ander type BMW,
Nu is het slijtagebeeld eindelijk normaal.
Nu ik dit zo tik, realiseer ik me dat de schijf blijkbaar krom was, en ik het dus wel degelijk veel hogerop had kunnen spelen.
Maar helaas soms wordt je er zo moe van en geef je het op.:blush:
 

Wallie

Lid
Dit is volgens mij een algemeen Fabia probleem, ik had het met mijn Fabia II ook, als die langer als 2 dagen op de handrem had gestaan, kwam ie ook met moeite los. Keertje een week in de garage van m'n schoonouders, had ook tot gevolg dat ik pas met een hoop trek en duwwerk weer los kwam.
 

Cordoba

Forumguru
@Ron467: ik ben het met je eens, dat schijfremmen ook lichtjes aan kunnen lopen, maar bij VAG-trommels is het een bekend probleem, zelfs zo dat het zonder kleine correctie regelmatig APK-afkeur zou zijn. Dat laatste heb ik tenminste van een monteur gehoord, die bij mijn vorige auto even de remtrommel open moest maken, schoon maken, mechanisme invetten, en zorgen dat het weer netjes ingesteld werd.
 

Ron467

Actief lid
cordoba, ik geloof het graag, maar bij nieuwe auto´s heb je nog geen APK

:923:Nog een "bekend" probleem bij VAG.
Helaas nooit bij de dealers, alleen maar bij gebruikers..

Mijn zwager met een Golf 1.4 TSI, volgens mij schijven achter, heeft ook al meerdere keren gehad, na een tijdje stilstand, dat de boel vast stond.
ABS komt dan zeer snel in, ook al diverse keren "onderzocht", niets gevonden!
Maar ja, dat is een auto betaald door de baas....
 

Noord26

Forumguru
Alles is een slijtage onderdeel. Derhalve is er de richtlijn dat je mag uitgaan van een bepaalde levensduur van een slijtageonderdeel. En dat is echt geen 20Dkm bij trommelremmen..
 

Berry

Senior Member
Ik heb schijven achter en nog nooit problemen gehad ook niet als hij op de handrem had gestaan.
 

JB fabia

Nieuw lid
Eet smakelijk allemaal. Heb hier ook al meerdere keren last van gehad ,na auto wassen of fikse regen bui. Het is zeker een VAG kwaal mijn vorige auto Seat Ibiza uit 2007 had er ook heel veel last van.Toch vreemd dat de dealer de trommels niet los haalt bij een beurt, de mijne moet volgende maand zal der melding van maken.
Gr Jaap
 
Bovenaan Onderaan