Fabia II en Xonon af fabriek

Maarten

Forumguru
Fabia II en Xenon af fabriek

Ik ben een beetje aan het rondneuzen om mijn Fabia I om te ruilen voor een nieuwe Fabia II. (beide Combi)

Ik zou er graag standaard Xenon op willen hebben, maar kan het nergens in de accessoirelijsten vinden.

Is Xenon niet meer af fabriek leverbaar op de nieuwe Fabia? :crazy:

Tallguy

Forumguru
Nee, dat is niet leverbaar a fabriek. Als je wat had gezocht hier op het forum had je mijn eerdere bericht hierover kunnen lezen.

Er is te weinig animo voor Xenon in de prijsklasse waar een Fab2 zich bevindt. Dat is anders met een Octavia of Superb.

Maarten

Forumguru
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb gezocht, maar niet gevonden. Conclusie; ik had beter moeten zoeken. :)

Fabia II Sport

Actief lid
Achteraf inbouwen is goed mogelijk ... ik rij nu z'n 3 maanden met veel plezier rond met de Xenon verlichting en dat voor die paar centen ... lees eens bij het F1 forum daar staat veel geschreven over de xenon achteraf inbouwen, of kijk eens bij mijn auto .... Suc6

Tallguy

Forumguru
[moderatorbreak]
Zoals al eerder is gezegd: Het is bij wet verboden achteraf Xenon in te bouwen na 01-07-2006 als deze niet voldoet aan de gestelde eisen hoogteregeling en koplampsproeiers.

Vanaf 1 juli 2006 zijn er aanvullende eisen gaan gelden voor nieuwe auto’s die zijn voorzien van gasontladingslampen, ofwel xenon verlichting.
De maatregel is van toepassing voor auto’s die zowel af-fabriek van xenon lampen zijn voorzien als voor auto’s waarbij de oorspronkelijke lampen vervangen worden door gasontladingslampen.

Volgens de nieuwe regeling moeten gasontladings-lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen voorzien zijn van zowel een reinigings-installatie als een automatische niveauregeling voor de koplampen, en moet het dimlicht ingeschakeld blijven bij het gebruik van het grootlicht.

Het toch ombouwen van de verlichting van je eigen auto (die na 1-7-2006 is gebouwd) naar Xenon is dus iets dat voor eigen risico doet. Skodaforum neemt hiervoor geen verantwoordelijkheid.
[/moderatorbreak]

Maarten

Forumguru
[moderatorbreak]
Zoals al eerder is gezegd: Het is bij wet verboden achteraf Xenon in te bouwen na 01-07-2006 als deze niet voldoet aan de gestelde eisen hoogteregeling en koplampsproeiers.

Het toch ombouwen van de verlichting van je eigen auto (die na 1-7-2006 is gebouwd) naar Xenon is dus iets dat voor eigen risico doet. Skodaforum neemt hiervoor geen verantwoordelijkheid.
[/moderatorbreak]

Juist. En daarom had ik het liever af fabriek! :crazy:

Fabia II Sport

Actief lid
Beste Moderator,

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/0B81...D9007B88AF2/0/Aanvulling1303keuringseisen.pdf

Lees het de APK regelgeving eens goed door, laat mij eens weten waar je je informatie vandaan heb.
Ik heb hier behoorlijk veel tijd ingestopt om de meest recente informatie boven water te halen en in de laatste correspondentie op de site van de RDW (APK en voertuig regelement) staat niets vermeld over hoogte verstelling.
Ook de hoogte verstelling, op dit moment wordt er niets over geschreven ... maar in eerdere berichtgevingen wel ... leest maar eens mijn posts in het F1 forum.

Ik ben benieuwd wie er een link met de meest recente regelgeving kan posten.

Het laatste is natuurlijk van zelfsprekend, een ieder is altijd verantwoordelijk voor zijn eigen modificaties ......

Hahaha ... ik ben toch een boefje ... maar ik heb er nog geen 1 dag spijt van.
Gelukkig schijnen mijn lampen niet alle kanten op ... uhhh behalve in de bochten.

Fabia II Sport

Actief lid
Dit is alweer achterhaald, omdat hierin geschreven word dat auto's voor deze periode de auto moeten aanpassen volgens de regelgeving, dit is later weer aangepast en het zou gaan gelden voor auto's na 01-01-2007.

Maar ik ben op zoek naar de wettelijke tekst, bv handboek voor het wegverkeer.

Ik denk alleen dat de lamp unit een type goedkeuring moet hebben en daar ga ik op nat.
Het is volgens mij nogal een grijs gebied.
Maar als je de tekst hoogte verstelling lees op de site van de RDW dan staat er ook "of op andere wijze plaats vind" dit kan je ook interpreteren als met het wieltje naast het stuur.

Neem nu bv chip tuning ... dit mag volgens mij wettelijk ook niet of de auto moet herkeurd worden.
Bij de keuring moeten de voertuig gegevens gecontroleerd worden en dan kloppen het afgegeven vermogen niet met wat op het kenteken staat, dus afkeuring.

Tallguy

Forumguru
Wat Maarten doorstuurt als link klopt. Dat er staat dat mensen voor een bepaalde datum hun auto moesten aanpassen is inderdaad aangepast....auto's die het al hadden (of deden voor de aangepaste datum van 1-7-2006) hoefden uiteindelijk niks veranderen. Alle auto's na die datum moeten voldoen aan de eisen.

Voor de rest moet je zelf het maar uitproberen of je wel of niet legaal bezig bent. Ons standpunt is duidelijk...'t is jouw feestje, jouw keuze, jouw verantwoordelijkheid.
Ik hoorde laatste dat ondeugdelijke/niet legale verlichting voeren iets van €75 kost ofzo.

Ted

Forumguru
Ik heb nooit begrepen dat het Skodaforum verantwoordlijkheid neemt in een bepaald standpunt! Vandaar dat genoemde opmerking bij mij nogal tendentieus overkomt, laten we elkaar alsjeblieft respecteren en niet dicterend gaan bejegenen.

Ericpeeke

Actief lid
Maar ik ben op zoek naar de wettelijke tekst, bv handboek voor het wegverkeer.

Nou, hier zijn ze dan, de letterlijke regels zoals die nu gelden:

Voertuigreglement, Artikel 5.2.51:

Personenauto’s moeten zijn voorzien van:

[...]
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen voldoen aan door Onze Minister gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan.
[...]

Die eisen staan in de ministeriele 'Regeling permanente eisen'. De belangrijkste zijn:

Artikel 2.10.19

Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd.

Artikel 2.10.21

1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.

Kortom, je mag inderdaad achteraf Xenon inbouwen, maar je moet er dan ook voor zorgen dat er (bij auto's van na 2006) een goedgekeurde automatische niveauregeling en koplampsproeiers worden ingebouwd.

Denk dat je dan een behoorlijk tuningsbudget moet reserveren... ;).

Mijn Octavia is gelukkig van voor 2007 :2133:

Fabia II Sport

Actief lid
Bingo ... ik zit fout :shocked: ( Regeling permanente eisen (geldend op: 19-04-2008) )
Dankje voor de info, hier was ik naar opzoek.

Bron: http://wetten.overheid.nl/

Artikel 2.10.21
1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.

2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.

Anders toch maar eens kijken of er een kitje te krijgen is die de hoogte regeling overneemt.

Bovenaan Onderaan