Fabia II MaxiDot firmware update? Oliethermometer verdwenen!

Ik heb de zwart-wit MaxiDot display die bij de fabriekscarkit hoort. Gisteren heeft de dealer (zonder dat ik het wist) de firmware van de boordcomputer en de display geupdate. Dat is niet zo maar goed nieuws: Voorheen had ik een olietemperatuuraanduiding die ik elke ochtend gebruik om de olie netjes warm te zien worden. Die aanduiding is verdwenen, en als ik in de setup van de MFA kijk, dan is de optie ook uit het menu verdwenen daar. Ik had een auto met een oliethermometer, en nu ongevraagd eentje zonder...

Er lijkt een digitale snelheidsaanduiding voor te zijn teruggekomen, en vanaf nu kan ik voor verbruik kiezen tussen liter/100km of km/liter. Ook kan ik nu tussen Celsius en Fahrenheit kiezen, en tussen km en mph. Op de oliethermometer na komt het MFA menu exact overeen met dat van mijn werk-Passat van drie jaar oud.

Voorheen brandde de MaxiDot overdag fel als dimlicht uit stond, en bij inschakelen van dimlicht kwam de verlichting achter snelheid en toeren tot leven waarbij de MaxiDot dimde. Dat dimmen doet hij niet meer als je licht inschakelt. Wél lijkt nu alles achter en tussen de klokken te dimmen naarmate het donkerder wordt. Dat was voor heen niet, en ik wist eigenlijk ook niet dat er ergens een oogje zit dat lichtsterkte meet. Ik heb geen Licht&Zicht of iets dergelijks.

Allemaal leuk en aardig, maar ik wil eigenlijk mijn thermometer terug. De dealer gaat maandag uitzoeken wat er is gebeurd. Als je gehecht bent aan je oliethermometer, en je brengt je Fabia II voor een beurt, denk hier dan aan als je de auto wegbrengt.
 
Die vraag zal ik maandag toevoegen aan mijn vraag aan de dealer hoe mijn oliethermometer zal terugkomen...!
 

Joske

Forumguru
dan zal er wel de verkeerde update gebeurt zijn... eentje voor een "minidot" ofzo ;)

kan de update terug gezet worden denk je?
 
Monteurtje, weet jij of het überhaupt mogelijk is om oudere firmware terug te zetten? Zo niet, dan heeft het weinig zin meer om bij de dealer te vragen om herstel van mijn oliethermometer.

Een of ander licht op de software- en/of marketingafdeling heeft kennelijk bedacht dat het recht op de oliethermometer kon vervallen?
 

EdK

Forumguru
Een verhaal dat ik ongeveer een 3 jaar terug ook al eens voorbij heb zien komen bij een Roomster en volgens mij die van @Captain Hook
Hoe dit verder is aangepakt door de dealer van hem is me ontschoten, dus weet niet of men de oude firmware of een instelling in de boordcomputer heeft aangepast.
Maar weet wel dat hij hem naderhand weer terug had omdat hij die olie temperatuur ook graag had in de maxidot
 

Octavia32

Forumguru
Als ik het goed herinner zijn daar de oude firnware van terug gezet heb bij briskoda ook zoiets gelezen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Naast de olietemperatuur kan ik kan nieuw af aan ook die digitale snelheid naar voren halen. Tamelijk zinloos wat mij betreft, want (a) dze komt exact overeen met de analoge aanduiding dus heeft dezelfde afwijking - logisch, werkt op dezelfde informatie - en (b) ik heb al een wél nauwkeurige digitale aanduiding op de tomtom.

Autmatisch dimmen doet-ie gelukkig ook niet als het dimlicht aan gaat. Moet ook niet, want ik heb overdag nogal eens het dimlicht aan, en dan moet die maxidot (en de rest) gewoon vol aan blijven. Dat is trouwens nou juist wat mij ernstig irriteert bij de Twingo: als het dimlicht brandt dan is op een zonnige dag de hele display praktisch niet meer af te lezen. Ook weer een schoolvoorbeeld van een automatische oplossing voor een 'probleem' waar net niet lang genoeg over na is gedacht.
Zie ik veel vaker in de automotive branche... :jaja:
 

MarcoO2

Forumguru
Een verhaal dat ik ongeveer een 3 jaar terug ook al eens voorbij heb zien komen bij een Roomster en volgens mij die van @Captain Hook
Hoe dit verder is aangepakt door de dealer van hem is me ontschoten, dus weet niet of men de oude firmware of een instelling in de boordcomputer heeft aangepast.
Maar weet wel dat hij hem naderhand weer terug had omdat hij die olie temperatuur ook graag had in de maxidot
Klopt, dat is een ellenlange discussie geweest die ik me ook nog goed kan herinneren. De garage beweerde dat de temperatuur voor de update ook al niet zichtbaar was, terwijl dat uitdrukkelijk wél het geval was. Uiteindelijk heeft Captain Hook z'n meter wel terug gekregen volgens mij.
 
Dankjewel Captain Hook! Dit zal vast de oplossing zijn. Bij mijn auto hebben ze ook lopen resetten voor de intervallen nadat ze dachten dat ie op VOI stond en te vroeg voor een beurt was aangeboden (wat niet zo is). En toen ik na de beurt belde met de dealer was de eerste reactie ook dat het niet kon wat ik zei, en dat ze nergens aan hadden gezeten.

Ik ga de thread laten lezen bij de dealer. Wel vervelend dat ik daarvoor weer naar de garage moet maar het is voor een goed doel. Ik rijd altijd rustig warm tot ik in de maxidot 55-60 graden voor de olie heb staan. Moet zeggen dat de 1.2 TSI nog nét zo klinkt als dag één (edit: dat is 101.000 km geleden).

Overigens was de olietemp meter een kadootje toen ik de auto ophaalde, hij staat namelijk nergens in de specificaties voor de boordcomputer als je de auto koopt.
 
De reden waarom ik een maxidot uitvoering heb is de olie temperatuur meter die daar wel in zat bij nieuw koop. Stond in 2011 wel duidelijk gespecificeerd.
 
UPDATE: De olietemp meter is weer terug. De oplossing komt hier van het forum: de auto is op VOI gezet en toen kwam de thermometer terug. Het onderhoud zelf is nog op vaste intervallen.

Blijft vreemd dat in het instrumentenpaneel af fabriek vaste intervallen voor onderhoud waren gekozen en dat daarbij de oliethermometer tot de laatste beurt gewoon werkte. Wat hierboven al werd gezegd: de digitale snelheidsmeter zat er altijd al tussen in de opties voor MFA.
 
Bovenaan Onderaan