Fabia II: Toerental bij 120 km/u

Canon-Eye

Forumguru
Van het Fabia 1 forum in een soortgelijk draadje geplukt:

Lijkt me erg nuttig voor in het Fabia II forum!

Laten we hier vooral verdergaan met de nog niet genoemde motoriseringen van de Fabia I!
Ik ben erg benieuwd naar de 1.4's, 2.0mpi en 1.9tdi

en

Als de toerentallen van m'n FII GL ook van belang zijn, dan hou je die nog even van me tegoed tot ik weer eens op de snelweg kom.

Vandaag deed zich de gelegenheid voor.
Bij 120 echte km/u volgens de satnav stond de toerenteller op ca. 2425/2450 rpm - op de zomerslofjes.

turboturbo

Forumguru
Ik zeg: nuttig draadje! Ik zag vande week ook een Fabia II met '16V' als type plaatje. Is dat een 1.4 16 klepper?
Dus dan zijn er voor de de Fabia II:

bezine:
1.2 12V
1.4 16V
1.6 16V
diesel:
1.4 TDI
1.9 TDI

en vanaf de facelift:
benzine:
1.2
1.2 TSI
1.4 TSI RS
diesel:
1.2 TDI
1.2 TDI Greenline
1.6TDI

Canon-Eye

Forumguru
Over welke bandenmaat praten we hier dan?
Vóór liggen nog de oer-Dunlop Sport 185/60-R15 met naar schatting een mm of 4,5 profiel (kunnen de rekenaars zich alvast uitleven), maar ik zal voor alle zekerheid morgen even kijken als ik toch weg moet.
De gevoelstemperatuur is hier momenteel iets van -15 Celsius...

Als die voorbanden ver genoeg weggesleten zijn - na de vakantie, denk ik - gaan de onlangs vernieuwde Michelins naar voren en komen er achterop 2 verse Michelins bij.

laagvlieger

Forumguru
Hier bij een 1.2 TDI NIET-greenline: 2450 toeren bij 120 km/u op de navigatie (125 op de teller).
Wielen: 195/55/15. Die zijn in omtrek ietsjes kleiner als de maat onder de greenline. Voor de rest is de versnellingbak natuurlijk helemaal gelijk.

Noord26

Forumguru
De eindoverbrenging of 5e is dan wel hetzelfde, maar de overige versnellingen zijn duidelijk langer. Sterker, zo lang zelfs, dat onze oude 1.2 Tdi een hogere topsnelheid in zijn 4 haalde als in zijn 5.. :cool:

laagvlieger

Forumguru
Daar ben ik niet zo zeker van, dat de GL andere overbrengingen heeft. Kunnen we even vergelijken?

in 3de
bij 1500 tpm: 40 km/u
bij 2000 tpm: 55 km/u

in 4de:
bij 1500 tpm: 59 km/u
bij 2000 tpm: 80 km/u

in 5de:
bij 1500 tpm: 78 km/u
bij 2000 tpm: 103 km/u

Dit zo even uit mijn hoofd, op de teller afgelezen.

laagvlieger

Forumguru
De eindoverbrenging of 5e is dan wel hetzelfde, maar de overige versnellingen zijn duidelijk langer. Sterker, zo lang zelfs, dat onze oude 1.2 Tdi een hogere topsnelheid in zijn 4 haalde als in zijn 5.. :cool:

In 4de haal ik wel zo'n 160km/u bij 4000 tpm, ik kan dus ook nog langer door trekken als het moet ...

Bovenaan Onderaan