Fabia knipperlicht en ruitenwisser doen het niet, stuurbekrachtiging lampje brand vaag (bj 2003)

Bholoe

Nieuw lid
Skoda Fabia
BJ 2003

Soms tijdens het rijden doet alles het prima maar ik heb enkele weken geleden de auto door de wasstraat gehaald en sindsdien heb ik problemen met knipperlicht die het soms wel doet en soms ook niet. Achterruitverwarming en knipperlicht doen het dan ook niet meer. Als dit zich voordoet dan zie het lampje van de stuurbekrachtiging licht opbranden en soms ook die van de accu.

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?

turboturbo

Forumguru
Ik kan 2 verdachten bedenken op basis van je verhaal:

1: Slechte accu (wanneer er te weinig spanning is worden voorzieningen zoals stuurbekrachtiging tijdelijk uitgeschakeld)

En/of

2: rotte kabelboom (bekend probleem bij de Fabia I. De kabelboom ligt in een uitsparing in het chassis waar (regen)water in blijft staan. De kabels gaan na zoveel jaar langzaam doorrotten waarbij allerlei vreemde elektrische problemen ontstaan.

De laatste verdenking wordt versterkt doordat je schrijft dat je door de wasstraat bent geweest.

Bholoe

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie!

Oke als ik het zo lees dan verwacht ik inderdaad het laatste dan. Is dit iets wat te verhelpen is of een onbegonnen zaak?

Het liefst houden we de auto...we hebben en pas en hij rijdt heerlijk!

Note: accu is 2 jaar oud

turboturbo

Forumguru
Ondanks dat een accu maar 2 jaar oud is, kan die evengoed stuk of versleten zijn. Maar de kans is natuurlijk wel een stuk kleiner vergeleken met een accu van 6 jaar oud. De staat van een accu kan je gemakkelijk (laten) testen mbv een multimeter of andere speciale testapparatuur bij de garage.

Kabelboom probleem is wel te verhelpen. Is wel eea over te vinden op dit forum. Komt erop neer dat je boom open moet pellen; dus alle kabels ontwarren. En dan een voor een repareren waarvan het omhulsel is doorgerot. Dat is denk ik niet eenvoudig zelf te doen.

Bholoe

Nieuw lid
Oké bedankt voor je reactie! Ik zal de accu even laten doormeten en daarna nog even op het forum verder lezen. Ik weet niet waar ik zou moeten beginnen dus hoop dat iemand er meer ervaring mee heeft.

Thanks!

Bovenaan Onderaan