Fabia kofferbak verlichting stuk

Beste forummers,

Ik maak hier toch maar even een topic aan, omdat ik nog niet zo thuis ben in de skoda's etc:smiley29:

Ik heb een fabia 1 1.4 mpi uit 2003 hatchbak

Toen ik deze auto particulier overnam, deed de kofferbak verlichting het gewoon.

Sinds een aantal weken doet hij het nu niet meer, maar ik kon er nu pas naar kijken ondanks dat dat niet gewaardeerd werd op 2e kerstdag haha:laugh:

Het lampje is goed, alleen er staat geen spanning op de fitting zelf...

Komt dit vaker voor?

Voor zover ik weet, zit hij op dezelfde zekering als de binnen verlichting, en die functioneert gewoon.

Waar lopen de kabels precies heen?

Frank

turboturbo

Forumguru
Die van mij heeft denk ik hetzelfde probleem. Af en toe doet ie het echter wel, maar meestal niet. Ik heb ook al de lamp en de fitting (de hele unit) vervangen, maar het mocht niet baten.
Ik lees dus graag met dit draadje mee :)

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat het probleem in het achterklepslot gezocht moet worden, hierin zit een microschwitch welke de verlichting aan de massa legt.
De rood/zwarte draad is spanningvoerend, de bruin/groen is de massa.
De rood/zwarte zit achter de bekleding van de C stijl (links) in een 5-polige zwarte stekker, deze krijgt op zijn beurt weer de spanning van onder het dashboard. (ook het lampje van het dashb.kastje zit hier op)

Cordoba

Forumguru
Ik zie dat Ronnie al gereageerd heeft, en ook de oorzaak in dezelfde hoek zoekt.

@turboturbo: als je maar één kofferbaklampje hebt, kun je de 2e misschien aan de andere kant plaatsen. Bij mijn Fabia combi uit 2003 lag alleen aan de linkerzijde de stekker met bedrading voor het lampje. In eerste instantie een fitting gehaald en lampje aangesloten, later kwam ik er één bij toeval op de sloop tegen en meegenomen voor een paar euro, en draad getrokken naar de rechterzijde, en daar het andere lampje aangesloten en geplaatst. Dat scheelt wel een stuk in de verlichting van de kofferbak. :super:

Hmm... lampje van het dashboardkastje... is dat standaard? die heb ik nog nooit gezien...

Op welke zekering zit dat aangesloten?

En ik weet nu in ieder geval in welke hoek ik het probleem moet gaan zoeken

Het is waarschijnlijk wat Ronnie schrijft, de microswitch.
Die gaat op een bepaald moment geen goed contact meer maken.
Als je de achterklep open doet kun je zo het bij het achterslot.
Een palletje overhalen en je kunt het sluit-heveltje (beugeltje) overhalen en heen en weer doen.
Op een bepaald moment gaat de verlichting weer aan en uit als je dat beugeltje heen en weer haalt.
Als je dit een paar keer doet gaat het weer een poos goed.
Als je de achterklep een poosje open laat staan gaat de verlichting waarschijnlijk ook uit zich zelf weer branden.
Ik heb ooit een paar keer geprobeerd om het te verhelpen met contactspray, maar je kunt niet goed in het inwendige spuiten van het slotmechanisme, het help niet echt.
Op het moment gebruik ik de achterklep veel vaker als toen ik zelf die problemen had en de kofferbakverlichting springt nu 9 van de 10 keer uit zichzelf aan.
Ander oplossing is slot vernieuwen denk ik.

turboturbo

Forumguru
Als je de achterklep een poosje open laat staan gaat de verlichting waarschijnlijk ook uit zich zelf weer branden.
Dat klopt!
Alleen gebeurt het nu steeds vaker dat het lampje niet meer gaat branden, dan wel. Ik heb het al weer een hele tijd niet meer gezien.....
@Cordoba, het gaat zowel bij mijn auto als die van TS om de hatchback. Die heeft maar 1 lampje, linksachterin. Is inderdaad wel een idee, om een 2e lampje te plaatsen, ik heb er nu immers een 'fitting' over (heb ik alleen nog wel een stekker nodig) Dit lost alleen niet het probleem op van het niet-brandend lampje; die wordt immers geschakeld in het klepslot. En als daar het probleem ligt....

Ik las toevallig in een MyReview op AutoWeek van iemand met een Fabia I met hetzelfde probleem, die heeft een palletje laten vervangen bij de dealer, toen was het opgelost.

@frankyman; het dashboardkastje-lampje zit links binnen het dashboard kastje. Bij mij deed deze het ook niet, toen ik de auto kocht. Het 'pootje' was van het achterliggende mechanisme af geknapt. Heb ik ook een draadje over gemaakt :)

Ik heb me er tot nog toe niet zo aan gestoord, maar komende zomer zal er gezinsuitbreiding plaast vinden hier, en dan wil ik toch wel graag 's avonds kunnen zien waar ik alle luiertassen en het wandelwagentje aan het proppen ben.... :eek:

The bone collector

Senior Member
Niet dat ik het topic hier wil kapen, maar geldt dit ook voor een Felicia? Het lampje in mijn kofferbak (linksachterin) doet het ook niet meer sinds kort, terwijl het lampje zelf niet kapot is. Al weet ik wel niet op welke zekering het zit.

Cordoba

Forumguru
@turboturbo: ik weet dat het in jullie geval om de hatchback versie gaat. Ik ken de hatchback alleen niet goed genoeg, om te weten of daar aan de rechterkant (net als bij de combi) ook een zwart kapje zit, dat je eruit kan klikken en het 2e lampje erin klikken (ik moest wel de draad voor het 2e lampje trekken, lampje van de sloop had ik compleet met stekker)

turboturbo

Forumguru
Helaas niet (geen zwart kapje) dus zou ik het willen doen, dan moet ik zelf in de bekleding gaan snijden. En nu zag ik dat het bestaande gat voor het lampje in de bekleding links, versterkt is met een ijzeren/aluminium raampje.
Ik denk dat de Combi verschillende uitvoeringen heeft; waarbij sommige 'voorbereiding' er allemaal wel is (zoals een 2e gat maar dan een kapje ipv lampje) waardoor je makkelijker zelf uit kunt breiden / om kunt bouwen.

Ik probeer dat sluit-heveltje nog naarstig te vinden, waar @Gompy het over heeft....

Cordoba

Forumguru
Bij de combi zit het lampje in het zwarte kunststof deel waar ook de rollo in hangt en de achterspeakers in zitten.

In het zwarte kapje bij je slot? waar je achter klep als het ware in valt?

Ik heb verder nog niet veel tijd gehad om te kijken, kijken of ik dit op nieuwjaarsdag wel krijg.. met een champagne hoofd haha

Ik probeer dat sluit-heveltje nog naarstig te vinden, waar @Gompy het over heeft....
Als je de achterklep omhoog tilt en je houdt het slot op ooghoogte zie je een oranjekleurig slotblokje, daar zie je het palletje wat je eerst over moet halen en kun je het sluitbeugeltje omhalen.
Op dat moment treed ook de microswitch in werking.
Suc6

Ik heb even gekeken, en het palletje heen en weer gehaald, geen lampje niks... zal er eens wat contact spray in spuiten:)

Overgins heb ik geen dashboard kast lampje.

Ook ree ik vanmorgen een stukje met mijn moeder in mijn auto, en dan heb ik de radio uit... en nu hoorde ik een enorm gekraak... zucht...

Veerb002

Nieuw lid
Ik heb al tijden last van een kofferbaklampje dat, bij geopende kofferbak, uitgaat en soms ook gelijk weer gaat branden. De dealer heeft zonder resultaat het lampje vervangen en geeft nu aan "ik kan niets vinden". Kennelijk bestaat een klacht niet als er niets in de storingsregistratie staat. Een tijdgeleden is een module vervangen, ik heb het idee dat dit probleem daarna is ontstaan. Het lastige is dat je het euvel alleen maar opmerkt in het donker (wintermaanden).

Bovenaan Onderaan