fabia met toerental problemen

NHaveman

Nieuw lid
Ik heb drie weken geleden een fadia 1.4 16v 101pk gekocht, tijdens het aankoopgesprek vertelde de verkoper mij dat de auto net van de garage kwam omdat het gasklephuis kapot was en ze deze vervangen haden door een nieuwe ,tijdens de twee proefritten die ik gemaakt heb met de auto reed deze prima.
We hadden afgesproken dat ik de auto een week later op zou halen want er moest nog het een en ander aan gebeuren ( nieuwe distributieriem , beurt , apk ,twee nieuwe banden , en een ramel in de ophanging voor ) ik kreeg echter een telefoontje vlak voor ik de auto ging ophalen dat het motor controle lampje weer brande en dat nu de EGR klep de boosdoener was en dat ze die ook gingen vervangen door een nieuwe dus of ik nog een paar dagen geduldt had , nou dat had ik wel.
Dus een paar dagen later maar weer eens bellen met de garage of de auto klaar was nou dat was hij niet want men kon niet in de computer komen ook niet bij de dealer dus de computer was kapot en moest opgestuurd worden naar een bedrijf in Almelo met klok sleutel en computer dus ik weer wachten.
Een paar dagen later maar weer gebeld of computer al weer terug was , nee dat was hij nog niet maar hij ging er achteraan bellen.
De volgende dag telefoon van de garage de computer was niet meer te maken en er moest een nieuwe in.
Dus besteld bij skoda , weer een paar dagen wachten .
En jawel vanmiddag belde de garage dat de auto klaar was en alles werkte weer en geen storingslampjes meer .
Maar het is nog niet klaar want nu stotert en hapert de motor heel erg met name als de snelheid gelijk blijft of iets zakt zodra de motor moet trekken doet hij het prima en als je in de neutraal een beetje gas geeft naar ongeveer 2500 toeren gaat de motor vanzelf sneller draaien zonder dat je meer gas geeft.

HOE KAN DIT??????????

PS Het is natuurlijk niet de bedoeling om hier de garage of de verkoper in de zeik te nemen deze jongens hebben hun best gedaan en tot nu toe heeft het mij geen cent gekost , maar het vertrouwen in deze toch wel als betrouwbaar bekendstaande auto is ver te zoeken.

turboturbo

Forumguru
Ik (her)ken alleen de onrustige loop stationair en het 'vanzelf sneller draaien' toen ik bij mijn Fabia de EGR en gasklephuis had gereinigd, en nog 'ingeleerd' moesten worden (basisafstellingen ingeladen) Toen dat gebeurd was, was dat gekke gedrag over.
Maar ik kan me toch niet voorstellen dat je garagist dat laatste stapje is vergeten, na al die moeite?!

Het is al met al geen lekker begin, zo - vervelend!

Bakkertje

Forumguru
Ik zou eens beginnen met uitlezen en kijken of er foutmeldingen in de ECU staan en die eventueel verhelpen. Vervolgens een grote beurt, met alle filters (in ieder geval brandstof en luchtfilter). Bougies vervangen en dan eens verder kijken.
Het kan ook een scheur zijn ergens in een vacuümslang..

NHaveman

Nieuw lid
Vanmorgen de auto gepakt om hem terug te brengen naar de garage , branden alle lampjes weer op het dashboard en de auto rijd nu helemaal niet meer .
De garage komt hem zo ophalen met een auto ambulance en ze nemen een leen auto mee.

Komt het ooit nog goed.

turboturbo

Forumguru
Misschien een rotte kabelboom. Ik ben benieuwd. Hou ons op de hoogte.
Ga je de koop trouwens niet proberen ongedaan te maken? (ondeugdelijk product)

Blacky

Forumguru
Denk je een leuke auto gevonden te hebben krijg je zoiets. Benieuwd wat ze dit keer gaan vinden, en als ze het kunnen vinden of het dan niet meer terug komt. Sterkte gewenst en blij ons informeren.:troost:

NHaveman

Nieuw lid
Men heeft vandaag ontdekt dat de nieuwe EGR klep de boosdoener is , ze hebben de oude klep terug geplaatst en toen was het probleem opgelost.
Waarschijnlijk was de computer de reden van de eerste EGR storing.
Heb nog gevraagd of het soms een goedkope aftermarket Chinees klepje was maar nee het was een origineel onderdeel , dus dat zegt ook niet alles , al kapot in de doos.
Ik krijg de auto niet eerder terug als na het weekend want de garage houder gaat er zelf een paar dagen in rijden om te kijken of het probleem echt opgelost is.

Ben zeer benieuwd.

tcf

Lid
Wel netjes dat de garagehouder zoveel moeite doet ( niet meer dan normaal zou je zeggen maar helaas is dat vaak niet zo ).

Cordoba

Forumguru
Hm, de garagehouder lijkt er moeite voor te doen, de praktijk zal uitwijzen of dat ook zo is. (Sommige garages zeggen van alles te doen, maar dat valt in de praktijk soms hard tegen)

NHaveman

Nieuw lid
Nou we hebben vandaag de auto weer terug en het lijkt nu toch echt opgelost geen lampjes meer op het dashboard en de auto rijd heerlijk .
Ik hoop dat het hier bij blijft.
Ik heb allen nog een vraag aan jullie , ik mis eigenlijk een midden arm steun moet je dan een originele kopen of zijn er ook goede aftermarkets te krijgen, ik hoor graag van jullie.

turboturbo

Forumguru
Mooi. Gefeliciteerd. Hoop dat je nu lekker kunt genieten van je Faab.

Originele schijnen niet alleen duurder, maar ook beter te zijn (duurzaamheid, gebruiksgemak en pasvorm) wat ik er in de draadjes die daarover gaan, zo heb gelezen.

mois

Nieuw lid
Let wel het reinigen van de EGR klep is een tijdelijke optie.
Het euvel zal ongetwijfeld terug komen maak hier wel en aantekening van bij de garage zodat je niet over een half jaar cq jaar alsnog een hoge rekening krijgt

Cordoba

Forumguru
Armsteunen zijn volgens mij ook goede aftermarket exemplaren, maar je moet even goed uitzoeken welke (er zijn natuurlijk ook minderwaardige exemplaren te koop). Persoonlijk vind ik een armsteun in een auto van het formaat Fabia een no-go: omhooggeklapt kom ik er steeds tegen aan met m'n elleboog, bijvoorbeeld bij het schakelen, armsteun omlaag, een moeilijk bereikbare handrem, en ook niet heel makkelijk bereikbare versnellingspook. In bijvoorbeeld zo'n oude Chevrolet Lumina/Pontiac TransPort, is zo'n armsteun wel heel prettig.

NHaveman

Nieuw lid
Vanmiddag de auto weer naar garage gebracht , wilde de auto vanmiddag starten hikt de motor een keer en alle oranje lampjes op het dashboard weer branden daar word je toch gek van.
Motor weer uit nog een keer starten weer die hik bij stotionair loop en edb en motor management lampjes weer branden.

Bovenaan Onderaan