Fabia niet uit te lezen door de dealer.

Cordoba

Forumguru
Vanmiddag even bij de dealer langs gereden om de Fabia uit te laten lezen. Sinds een paar dagen brandt het lampje van de ABS, en uitlezen lijkt me een goed begin om het te gaan verhelpen. Voor ik naar de dealer reed, eerst nog even in aanmerking komende zekeringen gecheckt en teruggeplaatst, maar niets bijzonders te zien.

Bij het ritje naar de dealer ging ook het motormanagement lampje branden, zonder dat de auto verder afwijkende dingen doet. Bij dealer Versluis in Zoetermeer kon de monteur geen contact krijgen met de ECU en geen enkel systeem in met de VAS-kast, zelfs het dashboard was niet toegankelijk voor de VAS-kast.:1884: (2 pogingen gedaan) Even de ECU bekeken op waterschade, maar volgens de monteur zag dat er niet verkeerd uit. Het ritje daarna (naar een ander adres in de buurt) bleef het motormanagement lampje ook branden, bij het ritje naar huis was het motormanagement lampje weer uit.

Thuis gekomen, de OBD-stekker uit de beplating onder het stuur gehaald, en bekeken of ik daar iets van beschadiging kon ontdekken. Voor en achterkant OBD-stekker zagen er netjes uit, ook geen beschadigde bedrading op het gezicht. Het enige opvallende was een draad in de buurt die in de lucht hangt en was afgeplakt met linnen isolatietape (OEM?)

Zie foto
ve6ubq.jpg


Daarna zelf de ECU bekeken, en daar viel mij op dat er op het gezicht een draad bijgevoegd is met een tie-rap.

Foto:

2nrmq7p.jpg


Kan iemand mij vertellen of er iets afwijkends is te zien op de foto's, of een mogelijke oorzaak voor het niet uitleesbaar zijn? (volgens de monteur was de auto wel 'zichtbaar', maar kon ie nergens in de systemen.

Voor de duidelijkheid het gaat om een Fabia Combi 1.4 16V Creation uit 2003.
 

AGTon

Forumguru
Wou de dealer niet verder kijken hoe het mogelijk was dat hij niet uit te lezen viel ??
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb een overzicht van de pinbezetting geplaatst in het download centrum,
Pin 7 (K-Line) is zeer belangrijk, deze kun je doormeten achter de radio(din stekker) en ook belangrijk is dat er een geschakelde plus 12V aanwezig is op pin 16.
De nevenaansluiting aan de ECU-kabel is normaal.(bij mijn Fabia van 2005 ook aanwezig)
Succes!
 

Cordoba

Forumguru
Wou de dealer niet verder kijken hoe het mogelijk was dat hij niet uit te lezen viel ??
Ik had met wat moeite een afspraak gekregen omdat het vrij druk was bij de dealer. De monteur durfde geen inschatting te maken hoeveel tijd het zou kosten, om de auto alsnog uit te lezen, om op te voorkomen dat auto's andere klanten niet op tijd klaar zouden zijn, heeft de monteur het afgekapt, na twee pogingen en wat mogelijke oorzaken van het niet uitlezen checken. Ik had alleen een afspraak om de auto 'even' uit te lezen op foutcodes, dus de beslissing van de monteur was logisch. Overigens heeft de garage ook (nog) niets in rekening gebracht, dus daarover heb ook niets te klagen.
 

Cordoba

Forumguru
Ronnie opnieuw bedankt voor de info, maar nog een vraag: wat moet ik kunnen meten op de K-line (pin 7)?

Overigens heb ik het idee dat de OBD-stekker niet goed(iets scheef) in de plaat heeft gezeten, en dat de zender van de uitleesunit daarom niet goed contact heeft gemaakt, maar ik zal in elk geval wat proberen te meten voor ik een nieuwe poging waag om de auto uit te lezen.

Dat stuk kabel met tape, heb je dat ooit eerder gezien Ronnie, of is dat iets vreemds?
 

Monteurtje

Forumguru
Je had het ook over het ABS lampje. Heb je ook de zekeringen bovenop de accu gecontroleerd. Als je vlug kijkt zie je bijna niet dat de zekering gebroken is. Dat kun je zelf makkelijk even controleren.
 

jos_br

Actief lid
Wanneer er een radio inzit die niet origineel is deze er helemaal uithalen, stekkers los en nog eens proberen uit te lezen.

Jos.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb helemaal niet aan de zekeringen op de accu gedacht Monteurtje. Ik heb wel de zekeringen in de normale zekeringkast die in aanmerking komen gecheckt. Ik ga de zekeringen op de accu alsnog checken.

@jos_br: ik heb de auto gekocht met aftermarket radio, en heeft ook geen climate control, alleen normale airco. Is eerder verschillende keren uitgelezen zonder problemen, dus de radio als oorzaak lijkt mij onwaarschijnlijk in dit geval. Bij Seat's van deze generatie met climate control heb ik het inderdaad vaker gehoord. Als je een reden hebt, om te denken dat het toch in de radio kan zitten hoor ik het graag van je.
 

Cordoba

Forumguru
Monteurtje: de meest linker zekering is gescheurd, de dikke rode kabel met groene streep. (dus de metalen strip, niet de normale steekzekering). Je hebt me in elk geval weer een stuk op weg geholpen Monteurtje :yeah:

Kan iemand mij vertellen wat de functie van deze zekering is, wat de zekeringsfuncties op de accu heb ik niet in het instructieboekje teruggevonden.:biggthumpdown:
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het schema hier voor me staan, 30A zekering is voor de koelfan en nog wat kleinere zaken, 175A is de hoofdzekering voor dynamo,contactslot enz. Heb je een diesel of benzine?
 

Cordoba

Forumguru
55kW benzine (BBY) Ronnie.

Ik weet niet of de draadkleur helpt: ik twee rood-groene draden gezien, een dikke waarvan de zekering kapot is, en een dunnere (1,5 kwadraat of ietsje dikker) die naar het 'kastje' op de accu loopt.
 

Ronnie

Forumguru
Zo'n zware zekering klapt er niet zomaar uit, zou me voor kunnen stellen dat b.v. de koelfan vast zit of kortsluiting geeft, of iets in die geest.
Kan trouwens geen rood/groene draad ontdekken in het schema, (ook niet bij m'n eigen Fabia, net even gekeken) wel een dunnere Lila/groene voor de ECU (zal een referentiespanningsdraad zijn)
Het schema:
 

Bijlagen

  • Fabia1 Schema ACCU Jun. 11 21.48.jpg
    Fabia1 Schema ACCU Jun. 11 21.48.jpg
    151,8 KB · Weergaven: 33

Cordoba

Forumguru
Ronnie bedankt voor zover. Het is nu te donker om een goede foto met duidelijke kleuren te maken, dus dat doe ik later dit weekend nog wel. De zekering lijkt eerder mechanisch gescheurd, dan gesmolten door een te grote stroom (je kun de delen ook gewoon tegen elkaar drukken). De zekering rondom de breuk lijkt ook niet vervormd door grote stroom, het enige wat je ziet is dat de zekering is doorgescheurd, en het breukoppervlak is zwart (waarschijnlijk doordat er op één punt veel stroom loopt als de zekeringhelften elkaar raken).
 

Monteurtje

Forumguru
Dat is de zekering van je ABS pomp. Als het goed is dat lampje nu uit. Zo niet dan moet eerst de storing gewist worden. De storing zal naar alle waarschijnlijkheid iets met de voedingspanning zijn. Heb het wel vaker meegemaakt.
 

Cordoba

Forumguru
accuzekeringen groot.jpg Accu steekzekeringen..jpg

Lampje brandt nog steeds Monteurtje, maar ik dacht zelf ook al dat ie waarschijnlijk voor de ABS-pomp zou zijn. Wat is je advies? Zekering vervangen en storing wissen, en kijken of het goed gaat? Ik zie nu op de foto dat de kapotte zekering nummer 6 zou moeten hebben, maar dat er een sticker op het nummer geplakt is. Steekzekeringen zijn allemaal in orde.
 

darkprojectx

Forumguru
is het geen idee om eens een half uur de accu los te koppelen?
ik zou niet weten hoe je anders de storingen kunt wissen als hij niet uit te lezen valt
 

Cordoba

Forumguru
Ik vermoed dat de stekker niet goed in de OBD-plug heeft gezeten, dus wil het nog een keer op de normale manier proberen, mogelijk geeft uitlezen ook nog extra info over de oorzaak van de fout, dus wil dat eerst nog een keer proberen. Verder geen verkeerd idee darkprojectx, om het zo op te lossen. In december is de auto wel gewoon uitgelezen vanwege een kapotte microswitch in het deurmechanisme (bestuurderskant), en is ook het service interval gereset, dus ik verwacht hier eigenlijk een 'simpele' oorzaak voor de problemen met uitlezen.
 

Monteurtje

Forumguru
Zekering vervangen en even het remsysteem uitlezen om te kijken wat de storing is. En het kan best zijn dat het motorlampje is gaan branden omdat het lampje van de ABS ook brande.
 
Bovenaan Onderaan