Fabia Sprint (Pro) 1.2 TSI 65 of 77kw + Caravan?

hojo

Lid
Hoi allen.
Ik overweeg om met deze combinatie, of beter gezegd een mogelijke mix daar van, een caravan te gaan trekken. Dat wil dus zeggen de sprint of de sprint pro en/of de 65kw of 77kw van een van deze types. De caravan zal nooit meer dan 1050kg gaan wegen. Zelf heb ik de citigo en zal die dus moeten gaan inruilen voor een ander die wel de capaciteiten heeft.
Is er iemand op dit forum die met een van de hierboven voorgestelde types ervaring heeft als het gaat om het trekken van een caravan.
Gr. Hojo.

A.Tukker

Nieuw lid
Ik heb alleen ervaring met Fabia Greenline 1,2 TDI en caravan met maximaal 1000 kg, heb je daar wat aan

skodaroomy

Actief lid
Als ik je advies mag geven dan zal ik voor de 77 kw kiezen want de 65 kw komt echt tekort. Tot voor kort had ik een roomster met 65 kw deze mocht maximaal 1000 kg trekken. Caravan beladen maximaal 950 kilo (hier kwam ik niet aan) erachter. Afgelopen mei hiermee weggeweest en in de belgische ardennen hielt het niet over kwa trekkracht. Ik moest soms echt terug naar de 2. Soms werd ik voorbij gereden door vrachtauto's. Dit is niet echt prettig. Daarom kan ik je aanbevelen om een combinatie te kiezen waarin je vermogen overhoudt om soepel vooruit te komen.

hojo

Lid
Ik heb inderdaad gekeken bij caravantrekker.nl. Volgens de daar ingegeven specificaties moet het met een sprint (pro) 77kw/105pk gewoon goed gaan.
Maar ik hoopte hier iemand te vinden die ervaring heeft met een van de bovengenoemde fabia's. Want gebruikers ervaringen vind ik wel erg belangrijk.
Dan gaat nog de 75% regeling van kracht tussen de caravan van 1000kg en de fabia (is leeg iets meer dan 1060kg). Met 2 personen en wat belading ga je dan naar de 1275kg. Dat zou dus net kunnen maar rijd dat dan nog prettig. Etc. etc. vandaar de hier gestelde vragen.
Gr. Hojo.

A.Tukker

Nieuw lid
Ik heb alleen ervaring met Fabia Greenline 1,2 TDI en caravan met maximaal 1000 kg, heb je daar wat aan
Afgelopen tijd enkele weken naar Noord en Midden Frankrijk geweest met de hier genoemde en op de foto getoonde combinatie. Caravan beladen met 2 fietsen achterop, gastanks en water in disselbak en kleding en voeding in interieur voor 2 personen. Totaalgewicht schat ik op 950 kg. Uiteraard in de 4e versnelling gereden. Met zo'n 2300 toeren op de vlakke weg gemakkelijk 90 km per uur, sneller had gekund maar doe ik niet. Tussen Arras en Abbertville op de provinciale wegen prima gereden. Waar mogelijk 80 km per uur gereden, afhankelijk van hellingen en verkeer. Soms terugschakelen naar 3, ook in de kleine bebouwingen waar 70 moet worden gereden. Van Abbertville naar Rouen op de A28 prima gereden, 90 km/uur. Er zijn daar best wel lange en redelijk steile hellingen. Continu op de cruise controle, dan trekt de Fabia uitstekend. Bij sommige hellingen is een (vlucht)strook voor langzaam (vracht)verkeer. Daar wel teruggeschakeld naar 3 maar dan toch met 3500 toeren met 80 km/uur naar boven, vrachtverkeer gemakkelijk inhalend. Ook dalend geen enkel probleem, cc reageert zeer goed, auto remt goed op de motor. Brandstofverbruik 1 op 12, dat dan wel....daaruit blijkt dat de Fabia er goed aan moest trekken maar het heel goed aan kon. Wel goed op toeren gehouden. Zodra ik onder de 2000 toeren kwam ging ik terug naar 3. Kortom een prima caravantrekker voor genoemde combinatie. Ben zeer tevreden.

Laatst bewerkt:

Atria

Actief lid
Ik heb de fabia combi II gehad met 1.6 16v 77kw benzine motor en die is (volgens de berekeningen op trekauto.nl) gelijkwaardig aan de 1.2 tsi met 77 kw. Dit was in de praktijk een goede caravantrekker. Mijn caravan (Adria altea 390 ps) weegt ruim 1000 kilo beladen en hiermee kun je makkelijk 100 kmpu rijden. Echte snelweghellingen van 6% zoals in de ardennen werden in de 3e met gemak genomen, waarbij een snelheid van ruim 90 kmpu omhoog geen probleem was. De auto was ook lekker stabiel. Nu heeft de combi nog een langere oversteek achter als de hb, dus dat moet daar zeker goed zijn. Wij reisden met 2 personen en wat lichte bagage in de kofferbak. Nooit het gevoel gehad dat de caravan de zwaar was voor de fabia.

Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Je kunt onmogelijk een motor zonder turbo (1.6 16V) vergelijken met een 1.2 TSI.

Een caravan rijdt je niet op vermogen, maar op koppel! En koppel is een TSI-tje wel toevertrouwd.

Atria

Actief lid
Als de berekeningen een nagenoeg gelijke uitkomst geven voor optrekken van 0-100, tussenaccerelaties en topsnelheid, mag je aannemen dat de prestaties van de ongeblazen 1.6 en geblazen 1.2tsi ongeveer gelijk zijn en dat de 1.2 tsi 77 kw daarmee een goede caravantrekker zal zijn. Ook al heeft de 1.2 tsi een turbo, met een caravan ga je echt niet met 2000 tpm in de 4 een stijle helling oprijden ook al heeft hij dan al wel zijn maximale koppel. Ook dan moet je toeren maken om gebruik te kunnen maken van dat koppel en het vermogen (max bij 5000 tpm) wat wel pas bij hogere toerentallen ter beschikking komt.

Laatst bewerkt:

Vlaar032

Senior Member
Ik had tot voor kort de Octavia 1.6MPI met een automaat/LPG, dat is al fors aan de zware kant, leeg al ongeveer 1400kg, en daarmee een caravan van 1000kg getrokken, dat houdt niet ernstig over. En dat ik wel ff moest leren in de Ardennen om te gaan met die automaat, dat moet dan echt even met de hand, en gewoon zoals je het normaal met je handbak doet. Uiteindelijk gaat het wel, je moet soms even wat langer wachten voordat je boven bent...

Nu heb ik een 1,4 tdi, met minder pk's maar weer meer NM (koppel) dan de benzine 1,6. En een handbak. Ik ben benieuwd hoe die dat gaat doen.

bluskabouter

Forumguru
ik had een fabia combi 1.2 tsi 77 kw.
dit is voldoende voor een caravan van 1050 kg.
heb de auto laten tunen voor 479,=( was een forumactie, normaal is dit 599,=) bij JD engineering wat me een koppel opleverde van 225 Nm, en 140 pk.
dit is voor zowel de 68 als voor de 77 Kw versie van toepassing.
je kunt dus kiezen voor de 68 Kw uitvoering en voor een klein bedrag de auto laten tunen.
waar je wel rekening mee moet houden is het kenteken gewicht, dit is voor de 68 Kw uitvoering 1000 kg en voor de 77 Kw uitvoering 1200 kg.

succes met je keuze.

Bovenaan Onderaan