Fabia stottert en slaat af - iemand met een vag com in Groningen?

Sixz

Lid
Hallo, ik heb mij hier net maar eens even aangemeld want ik vermoed dat hier genoeg kennis zit om tot de bodem van dit probleem te komen. Afgelopen week heb ik een Fabia combi aangeschaft voor een vrij schappelijke prijs, helaas nu al problemen!

Het gaat om een 1.4 16v benzine 55kw

De auto reed met de testrit prima, en de dag erna ook nog, sterker nog ik vond hem heerlijk rijden. Echter begon de auto ineens te stotteren en in te houden alsof een bougie faalde, ik ben hier nog een poosje mee doorgereden en het trok weer weg. Een dag later begon het motormanagement lampje te branden en reed de auto nog prima, tot hij na een kilometertje of 100 weer enorm begon te stotteren. Toen ik de auto parkeerde fluctueerde het toerental van 0 naar 1000 voor een seconde of 10 constant heen en weer waarna de auto uitsloeg en niet meer starte. Hij starte daarna nog heel even en sloeg weer af.

Wat heb ik gedaan?
- accu los gehaald en de EGR + gasklephuis gedemonteerd en gereinigd, het gasklephuis was sterk vervuilt, de EGR viel op het oog wel mee.
- Verder even een injectiecleaner door de benzine gegooid en die tank is er inmiddels al doorheen.

Na deze acties starte de auto direct weer goed en ik heb er net zo'n 30 km in gereden zonder problemen. Toen getankt en na het tanken bij het starten zakte het toerental ineens helemaal in tot 400 oid, snel gas gegeven en naar huis gereden want ik heb geen zin om stil te vallen.

Het is maar de vraag of het schoonmaken van het gasklephuis iets uitgehaald heeft of dat het gewoon toeval is dat hij nu weer start. Hij stottert nu verder ook niet tijdens het rijden maar ik vertrouw hem nog totaal niet!

Nu zit ik dus met de vraag, wat kan het zijn? Het motorlampje brand maar ik heb zelf helaas geen uitlees apparatuur, wellicht iemand in Groningen of omstreken wel die mij even wil helpen?

Ideeën zeer welkom!
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
Hoi,

Ik heb wel vagcom. Woon tussen Winschoten en de Duitse grens. Kun je zover komen of is een housecall nodig?
 

Cordoba

Forumguru
Net als Renkie denk ik dat een steekbobine het laat af weten: in het begin willen ze soms even korttijdig opleven voor ze definitief de geest geven. Als het inderdaad de bobine is, dan ook de bijbehorende bougie goed checken: het gebeurt vaker dat een kapotte bougie ook een kapotte bobine oplevert, of precies andersom, een kapotte bobine die ook de bougie sloopt.

Motorcode zal waarschijnlijk een BBY of een BKY zijn gezien het bouwjaar.
 

Sixz

Lid
Mm ik weet niet of ik dat ga redden natuurlijk, als hij rijd dan rijdt hij prima. Beetje stom want ik had dus bobines besteld maar weer geannuleerd omdat het mij erg stug leek dat hij dan ineens weer goed loopt uit het niets. Maar dat komt dus vaker voor?
 

Cordoba

Forumguru
Dat gebeurt vaker, het is ook niet zo dat je nu de volgende bobine binnenkort ook zou moeten vervangen. Soms gaan ze kort na elkaar kapot, maar nr. 2 die kapot gaat kan ook zo maar een paar jaar en 100.000 km op zich laten wachten. Voor zover ik weet heeft mijn motor nog de vier originele bobines (ruim 180.000 km en 14 jaar oud).
 

Sixz

Lid
Hoe zou ik het beste kunnen diagnosticeren welke van de 4 stuk is, zonder vag com? Of is dat onbegonnen werk omdat hij nog niet volledig gaar is.
 

woutr

Forumguru
Was bij ons ook een bobine (fabia 1.4 uit '03). Ik heb ze toen maar gelijk allemaal vervangen, nooit meer problemen gehad
 

Sixz

Lid
Dat ga ik morgen ook doen, als het dan nog niet verholpen is moet hij toch maar even aan de computer. Verdwijnt het motorlampje eigenlijk vanzelf of moet die via een vag com gereset worden? Of even accu los?
 

Renkie

Forumguru
Ik kom morgen overdag langs Groningen. Kan wel uitlezen dan. Heb je overdag tijd?
Aan de andere kant: bij de 1.4 16v gaan die bobines volgens mij vaker stuk hoor....
 

Renkie

Forumguru
Motorlampje reset meestal als je de accu los haalt. Maar als je nog wilt uitlezen moet je dat dus niet doen want dan is je foutcode weg.
 

Sixz

Lid
Inmiddels de bougies en bobines vervangen (alle 4) en de problemen lijken weg! Het lampje bleef branden dus vanavond even bij Renkie langs geweest en de auto uitgelezen, de code van een kapotte bobine kwamen we niet tegen maar dat kan omdat ik de accu los gehad heb. Wel iets over de EGR (die los geweest is) en de katalysator maar na de codes te wissen is er geen lampje meer gaan branden. Even aanzien dus!

Een ander leuk dingetje, toen hij toch aan de vag-com hing, de cruise control werkte niet, die uitgelezen en bleek uit te staan in de software. Na activatie via de vagcom leek het niet te werken, maar toen ik naar huis reed (auto is in tussen tijd van contact geweest) werkte het ineens wel! :cheer:Hoe cool is dat.
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
Mooi dat het werkt.

Wel vaag dat de CC hendel er zat maar het niet aanstond in de ECU...... Dus of ze hebben ooit de hendel vervangen en maar 1 met CC geplaatst of er is ooit iets gedaan met de ECU waarbij na vervanging of update CC nooit meer aangezet is.

Je kunt eventueel nog aan de hand van de optielijst (sticker in kofferbak) ook kijken of er wel/geen CC op zat denk ik.
 

Sixz

Lid
@Renkie dat is wel een intressante inderdaad, is zal eens kijken binnenkort.

De problemen zijn nog niet opgelost, de auto begon na een paar honderd kilometer ineens weer als een gek te stotteren en bleef niet stationair lopen. Starten ging zeer moeizaam en de auto bleef alleen aan als je flink gas bleef geven. Ik heb de EGR klep terug geduwd en de stekker los gelaten (stond volledig open) daarna startte de auto wel. De foutcodes heb ik helaas niet (accu los gehad).

Afgelopen keer tijdens uitlezen stond foutcode P0402 EGR System Excessive Flow er wel in, dus wellicht was hier toch iets mee mis. Ik heb vandaag een nieuwe EGR gemonteerd, moet wel worden ingeleerd, maar goed de auto start en rijdt wel (wel wat schokkerig).

Ik heb nog steeds het gevoel dat het niet opgelost is, wellicht zit er een lek in de uitlaat voor de katalysator die meer ellende veroorzaakt. Voor nu de EGR inleren en afwachten tot er weer lampjes gaan branden en die deze keer wel uitlezen.
 

ronald_j

Actief lid
Kan best dat de egr klep (een beetje of een boel) op blijft staan. Je krijgt dan valse lucht. Ik heb hem destijds laten vervangen bij mijn 1.4 74kw motor. Reed daarna stukken beter! Kostte ca 350 ruro bij de dealer.
 

Visscher

Nieuw lid
Hallo ik heb een vraag

IK heb Skoda 1.4 mpi van bouwjaar 2000. nu is het volgende gaande hij liep in het begin stationeer niet helemaal lekker ik heb toen de lucht filter en bougies laten vervangen en de gashuis klep laten schoon maken nadat dat is gedaan is de auto nog meer gaan stotteren en viel bijna uit heb toen op aanraden van de monteur de lapdasonde ook laten vervangen hij weet het nu ook even niet meer wat het zou kunnen zijn want de auto stottert nog steeds en valt die net niet uit als ik stil sta wat zou dit kunnen wezen de ANWB kon ook niks uitlezen

Wie zou mij kunnen vertellen wat het is want heb nu verschillende dingen laten vervangen
 
Bovenaan Onderaan