Fabia TSI geschikt voor caravan?

Rickrick32

Nieuw lid
Hallo,

We zijn momenteel tevreden mini rijders, echter willen we graag een auto die wat praktischer is en waar ik af en toe nog een aanhanger of caravan mee kan vervoeren, zonder dat de vaste lasten te veel gaan stijgen.

Gezien het feit dat ik voor dat we Mini ging rijden altijd tevreden Volkswagen rijders waren kwamen we al snel weer in de vag groep terrecht met onze zoektocht.
Nu hebben we ons oog laten vallen op een Skoda Fabia 1.2 tsi 2010. Ik vind het persoonlijk een mooie auto om te zien en hij is netjes afgewerkt en de vaste lasten blijven binnen beperken. Over de motor ben ik erg enthausiast (mijn schoonmoeder rijdt een A1 met de zelfde motor, niets anders dan lof er over).

Nu vraag ik me alleen af kan ik met deze auto een niet te grote caravan trekken? (eifelland 350, 700kg ongeladen) We willen er graag mee naar Italie...

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

deusjevo

Forumguru
Ik rij met een Octavia 1.2 TSI (77Kw) met 1150 a 1200 kilo caravan vrolijk en vooral probleemloos door de Alpen.
De Octavia is natuurlijk wel wat zwaarder maar max 1000 kilo achter een Fabia daar zie ik geen probleem in.
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt trouwens ook in de verdere familie kijken voor de ervaringen, daar zal niet zoveel verschil in zitten. Ik ken bijvoorbeeld mensen die met een Ibiza ST met dezelfde motor met een vouwwagen erachter naar Italie zijn gereden. Hun ervaring was dat het makkelijk ging dan met de eerdere zwaarder gemotoriseerde Seat met gewone caravan, verschil lag voor een groot deel ook in de luchtweerstand die bij een vouwwagen veel minder is, doordat ie niet boven de auto uitkomt.
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb zelf de 105pk 1.2TSI in de Combi liggen en het trekken van onze grote vouwcaravan (Rapido Export Matic) van leeg zo'n 550 kilo gaat zonder problemen. Heuveltje op is het natuurlijk wel even op tijd terugschakelen indien nodig maar dat lijkt me niet meer dan normaal.
 

Skoody Boo

Actief lid
Even zonder met een en ander ervaring te hebben: Probeer er in de eerste plaats achter te komen hoe de stabiliteit van een Fabia + caravan is, en of hulpveren e.d. voldoende oplossing bieden als niet. Vermogen is wellicht niet zo'n probleem.
 

Cordoba

Forumguru
Noodzaak voor hulpveren is vooral afhankelijk van (verkeerde?) belading bij een caravan. Bovendien heeft de topic starter het voordeel van de hatchback, dus een trekhaak die korter achter de achteras zit, dan bij een combi.
 

Atria

Actief lid
Even zonder met een en ander ervaring te hebben: Probeer er in de eerste plaats achter te komen hoe de stabiliteit van een Fabia + caravan is, en of hulpveren e.d. voldoende oplossing bieden als niet. Vermogen is wellicht niet zo'n probleem.

Ik heb zelf met de fabia combi met een 1.6 en een adria altea 390 ps van 1000 kilo beladen gereden en dit was een zeer stabiele combinatie. Wij zijn met 2 personen en wat bagage in de kofferbak en met een disseldruk van 50 kilo naar oostenrijk geweest. Hulpveren zijn niet nodig.
 

Rickrick32

Nieuw lid
Ik heb zelf met de fabia combi met een 1.6 en een adria altea 390 ps van 1000 kilo beladen gereden en dit was een zeer stabiele combinatie. Wij zijn met 2 personen en wat bagage in de kofferbak en met een disseldruk van 50 kilo naar oostenrijk geweest. Hulpveren zijn niet nodig.

Zou het qua stabiliteit nog veel uitmaken of het een combi is of een hatchback?
 

A.Tukker

Nieuw lid
Wij zijn sinds enkele weken bezitter van Fabia 1.2 TDI Greenline Combi (diesel dus). Inmiddels een tripje met de caravan (Beyerland Quartz, 850-1100 kg) gemaakt tot volle tevredenheid.
Uiteraard voornamelijk in de 4e versnelling gereden, maar voldoende stabiel ondanks vrij sterke zijwind. Bij wind achter kon in 5 gereden worden. Ben wel benieuwd naar de echte hellingen langs de Franse kust.. kortere hellingen in NL bv de nieuwe IJsselbrug te Zutphen in westelijke richting en tegenwind gaf geen probleem in de 4e versnelling met cc.
Groet, Anton, Dronten
 

Atria

Actief lid
Zou het qua stabiliteit nog veel uitmaken of het een combi is of een hatchback?

Juist niet, door de kortere oversteek achter de achterwielen zou hij (de HB) zelfs nóg stabieler moeten zijn (en minder doorzakken). Wel is de HB iets lichter geloof ik, maar als je de caravan niet te zwaar belaad dan moet dat goed komen.

Achter de 1.2 TDI mag toch trouwens maar 1000 kilo????
 

Skoody Boo

Actief lid
Wel is de HB iets lichter geloof ik
Scheelt slechts 20 Kg.

Verschil in lengte is 24,7 cm. Of de oversteek ook exact zoveel korter wordt weet ik niet.

@A.Tukker: gefeliciteerd met je eerste postje hier. Zou je ook willen aangeven of jouw greenline een sportonderstel heeft of een normaal onderstel? Ik denk dat dit van van invloed kan zijn op de stabiliteit.
 

Skoody Boo

Actief lid
Leuke foto! Als je laat weten wanneer je greenline is geproduceerd (of anders wanneer je hebt opgehaald) dan is er een goede kans dat er forumleden zijn die hier uit kunnen afleiden welk onderstel hij heeft.
 
Bovenaan Onderaan