Fabiatje uit 2002: Dynamo krijgt geen voorbekrachtitingsstroompje meer en accu lampje blijft uit.

WJST

Nieuw lid
Goedendag,

Ik heb een probleempje en op zoek naar wat advies;

Wij hebben een Fabia 1.9SDi uit 2002, waarvan het accu lampje niet meer aan gaat en de accu niet meer bij laadt.
Normaliter, als je de sleutel omdraait (niet start), gaat dat lampje al branden. Dat zou moeten inhouden dat ie de dynamo voorbekrachtigd heeft om de rotor machnetisch te maken.
Hiervoor komt op t kabeltje wat de dynamo ingaat een stroompje te staan; nu lijkt het erop dat dat bij ons fabiatje niet werkt; want zodra ik handmatig 12v op dat plugje zet; zie ik dat de dynamo begint met laden (want hij loopt dan op naar 13,9 volt).

Nu de vraag: Waar moet ik gaan zoeken? Als het goed is komt die blauwe draad ergens binnen en zit er ergens een weer standje, welke misschien kapot is, maar waar zit die?

Iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken?

Alavst bedankt!
 

Antera

Donateur
Het word hier op prijs gesteld je ook even voor te stellen in het daarvoor bedoelde topic.

De blauwe draad gaat naar je klokkenpaneel en is voor je controlelampje

Hier het schema:
upload_2014-8-16_12-14-17.png


upload_2014-8-16_11-34-17.png


upload_2014-8-16_11-33-38.png
 

Bijlagen

  • upload_2014-8-16_11-35-17.png
    upload_2014-8-16_11-35-17.png
    179,8 KB · Weergaven: 12
  • upload_2014-8-16_11-35-40.png
    upload_2014-8-16_11-35-40.png
    90,4 KB · Weergaven: 12
  • upload_2014-8-16_11-36-55.png
    upload_2014-8-16_11-36-55.png
    112 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Zeer waarschijnlijk is de kabel onderbroken bij de stekker thv de versnellingsbak/startmotor. Daar zit een steun met meerder stekkers. En ook die van de dynamo. 99% dat het probleem daar zit.

In het schema is dat stekker T4 of T2e, afhankelijk van uitvoering.
 

leo442

Forumguru
Het is bij veel auto's zo dat dat stroompje dat je noemt het controlelampje naar de dynamo gaat om die te activeren.
Controleer eerst of het lampje in het dashboard niet stuk is...........Dus bij contact aan, stroom op die plug, en kijken of dan het lampje wél brandt.


Dat gaat zo niet werken! Lampje word via blauwe draad en koolborstels van dynamo aan massa gelegd, dus spanning zetten op de stekker heeft geen zin. Even een spanningzoeker die aan massa ligt op de stekker zetten en kijken of de spanningzoeker gaat branden. Brand hij wel, heb je een dynamo probleem ( maar dat is het niet, want hij had de dynamo al bekrachtigd) brand hij niet heb je een printplaat probleem, of een defect lampje, of een (blauwe) draadbreuk.
 

WJST

Nieuw lid
Ow, nice, hier heeft een mens wat aan. Top! Thanks.

Het lijkt erop dat Monteurtje doorgaat voor de wasmachine. Ik kan er niet goed bij (want geen brug), maar een "beetje rommelen" aan die kabelbrij bij de startmotor; en spontaan vliegt t accu lampje op t dashboard weer aan en komt er weer keurig laadstroom binnen op de accu met draaiende motor.

Dus wat ik moet gaan doen: Auto op bokjes zetten, bodemplaat er onderuit, de stekker verbindingen daar bij de startmotor goed controleren en schoonmaken.
 

WJST

Nieuw lid
Probleem gelokaliseerd:

Skoda-Dynamo-voorspanningdraad-draadbreuk.JPG


Dit is het stekkertje wat voor onder bij de start motor zit; misschien een beetje lastig te zien, maar de blauwe draad is gebroken vlak voor ie de stekker in gaat. Dat verklaart waarom er geen stroompje op de dynamo komt om de rotor te magnetiseren en hij zodoende niet aan het laden gaat zodra de motor draait.

Het hoost helaas weer, dus de oplossing laat nog even op zich wachten, maar de oorzaak is duidelijk :-). Het zit alleen wel op een lastig bereikbare plek helaas, de boel afknippen en nieuw stukkie eraan lijkt me t makkelijkst, maar gaat wel wat gepiel worden.
 

WJST

Nieuw lid
Zojuist de stekkers eruit geknipt en stukkie draad er tussen gezet. Nu gaat t accu lampje weer keurig branden (oftwel, de rotor krijgt weer een beetje prik om magnetisch te worden) en gaat de accu weer netjes bijladen als de motor begint te draaien.

Twee oprijbokjes, een beetje handigheid en vooral de zin om t ff uit te zoeken: Dat spaart weer een boel geld uit bij de garage! :-)

Issue solved!

Heren, allen hartelijk dank voor de support!
 

milanseegers

Forumguru
Goed gevonden, fijn dat het relatief makkelijk te verhelpen is.

Ik zag de foto van de draad en de stekker en het viel mij op dat zeer veel bedrading op het motorblok en verwante onderdelen in de fabia op een dergelijke manier aan gesloten zit. D.w.z. draadbundel met een keurige hoes er om heen; en dan de laatste 2 cm naar de stekker draad zonder hoes (als op de foto). Ziet er mijn inziens kwetsbaar uit...
 

WJST

Nieuw lid
Nou, we zijn weer een klein weekje verder, weer een paar honderd KMmetjes erbij en het blauwe tractortje heeft zich weer voorbeeldig gedragen.

Op naar de volgende benodigde actie: Verse vloeistofjes erin.
 
Bovenaan Onderaan