Fabrieksgarantie verlengen?

fonz1975

Nieuw lid
Op dit moment rijd ik nog zorgeloos met mijn Superb Combi 1.6tdi greenline rond.
De teller staat nog maar op 35000 km en komend jaar kan ik de fabrieksgarantie eventueel met 1 of 2 jaar verlengen. Is dit sowieso verstandig om te doen en wat valt er allemaal onder de fabrieksgarantie?
Op de auto zit bijvoorbeeld bi-xenon, columbus systeem, verwarmde leren stoelen, sensoren voor licht/regen/parkeren, etc......
Ben benieuwd naar jullie mening.
 

ertromp

Forumguru
Welke kosten zijn met een dergelijke verlenging gemoeid?
Volgens mij noemt Skoda het dan een verzekeringspolis?
Uit de voorwaarden:
1. Van de verzekering is uitgesloten schade:
a) als gevolg van onderhoud en/of reparatie;
b) aan onderdelen welke niet gecertificeerd zijn
door de fabrikant;
c) als gevolg van normale slijtage;
d) aan de volgende onderdelen:
1) Vaste pakkingen (zoals platte en papieren
sluitringen) die geen rol spelen bij mechanische
bewegingen (met uitzondering van lekkage bij
waterdragende technische onderdelen),
verzegelingen, pakkingen, draaiende
asbevestigingen, rubberen onderdelen, slangen,

Die punt c) vind ik interessant want ook elektrische delen verouderen en is dit dan normale slijtage of niet?

Op de elektrische delen moet je m.i. geluk hebben. En stel er gaat een keer een parkeersensor kapot dan weegt dat wellicht niet af tegen de kosten van zo'n verlenging. Ook licht en regensensoren hoor je nagenoeg niet dat deze defect geraken. En lampen als die kapot gaan vallen weer onder slijtage onderdelen

Verder lees je weinig mankementen terug aan de 1.6TDI dus persoonlijk zou ik het niet doen. Maar het blijft natuurlijk persoonlijk en afhankelijk van de prijs die je ervoor moet betalen en hoe handig ben je zelf met eventueel herstel van defecten aan je auto.
 

Pollewop

Forumguru
Ik zou, als ik u was, héél goed controleren wat er wel en niet onder deze verzekering valt, want dat is het eigenlijk...
Vaak/altijd vallen slijtagegevoelige delen van de auto NIET onder de dekking, en dat zijn nou juist de delen die het meest defect raken...(Uiteraard).
De kans dat een niet-slijtagegevoelig onderdeel tussen de twee en vier jaar na ingebruikname defect raakt is, denk ik, niet zo groot. Vaak komen dat soort defecten eerder aan het licht, en vallen ze onder de garantie.
Ik heb daarom besloten om het niet te doen, omdat je wel een zeer hoge premie betaald voor een nogal beperkte dekking...
Succes... :thumbsup:
 

bassel

Lid
Wat ik nog steeds vreemd vindt:

Zelf werk ik in de consumentenelectronica en daar hebben we dagelijks te maken met
Wet cosumentenkoop. Deze wet is gebaseerd op verbruiksduur verwachting en levensduur verlenging
Na reparatie.

In de auto branche lijkt dit totaal niet voor te komen (mijn broer werkt bij BMW en wij wisselen weleens wat ervaringen uit.

Als je als consument (niet zakelijk) een auto koopt barst het van de uitsluitingen.
Natuurlijk zijn remmen en banden verbruiksartikelen en is juist onderhoud noodzaak.

Maar als na de fabrieksgarantie iets defect gaat en je hebt de auto netjes onderhouden bij de dealer dan
moet je zelf voor de kosten opdraaien. Dit terwijl jij als consument hier niets aan dit defect kan doen.

Blijft vreemd dat je als consument een tv koop deze een aantal jaren zonder problemen mee moet gaan en bij een auto
wat natuurlijk een grotere uitgave is je diep in de buidel moet gaan tasten.

Consument is in Nederland goed beschermt. En zakelijk gezien had ik deze wet natuurlijk liever niet gezien.
Maar dat het verschil zo groot is tussen auto branche of consumenten electronica vindt ik nog steeds vreemd.

Voor de garantie kijk goed naar de uitsluitingen van de extra garantie!
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is inderdaad een verzekering - en als goeie Hollanders zijn we in het algemeen geneigd om alles wat los en vast zit te verzekeren tegen van alles en nog wat, en vaak ook nog met overlappende dekkingen.

Voor mezelf ga ik ervan uit dat ik alleen dié risico's wil verzekeren die ik zelf niet kan dragen - even los van hetgeen wettelijk verplicht is, zoals de WAM. Voorbeeld: de woonverzekering (brand- en inboedeldekking), ziektekosten (zonder veel extra toeters en bellen: geen tandartskosten bv.), rechtsbijstand en een doorlopende reisverzekering, da's mijn hele pakket.

Een eigen spaarpotje voor de overige risico's, met name het kapot of verloren gaan van apparaten, is véél voordeliger dan al die zg. verlengde garantie, telefoonverzekering e.d. Waarvan dacht je anders dat verzekeraars die marmeren gebouwen hebben neergezet? En ja hoor, nu de Nederlander eindelijk eens - onder invloed van de crisis? - ietsje kritischer naar zijn verzekeringen gaat kijken, klagen die verzekeraars meteen steen en been. Zie Achmea...

Bij verzekeren weet je maar twee dingen heel zeker, namelijk dat het je in elk geval geld kost en hoeveel. Bij zelf sparen zorg je ervoor dat er geld is voor eventuele calamiteiten en bestaat er een zeer gerede kans dat je daarvan lang niet alles hoeft uit te geven.
 

MarcoO2

Forumguru
Auto's en electronica kan je ook niet zomaar vergelijken. Bij een auto heb je veel meer te maken met gebruiksschade en slijtage.

Dat is dan ook gelijk het grootste verschil, want de wettelijke bepalingen over consumentenrecht (en dan met name mbt de (non)conformiteit) na zijn zowel bij electronica als bij auto's van toepassing.
 

hpolie

Senior Member
komend jaar kan ik de fabrieksgarantie eventueel met 1 of 2 jaar verlengen. Is dit sowieso verstandig om te doen en wat valt er allemaal onder de fabrieksgarantie?

Dat hangt helemaal er vanaf hoeveel die extra verzekering dan moet kosten.!
 

MarcoO2

Forumguru
Wat mij betreft teveel ;) zeker gezien hetgeen in de kleine lettertjes allemaal uitgesloten wordt. En trouwens, ook hetgeen geëist wordt...
 

fonz1975

Nieuw lid
Dat hangt helemaal er vanaf hoeveel die extra verzekering dan moet kosten.!

Deze verzekering zou voor 2 jaar extra en dat ik onder de 100.000km blijf ongeveer 225/250euro moeten kosten.

Verder zie ik dat de meesten dit afraden omdat een auto inderdaad anders is dan een tv of computer die kapot gaat. Ook geen zin in discussie's met de dealer over welles nietes. Dan trouw onderhoud bij de dealer en op de mobiliteitsgarantie gooien. Liefst natuurlijk dat alles 100% blijft werken en nooit langs de kant van de weg staan.

Bedankt voor de reacties tot zover.
 
Heb hier ook de verlenging genomen van extra twee jaar. Het best is dat men deze niet nodig heeft laat mij zeggen dat ik een stukje gemoedsrust heb gekocht.
En hier in België is dat 450€ dus zijn jullie in NL er beter vanaf.
 

Joske

Forumguru
Heb hier ook de verlenging genomen van extra twee jaar. Het best is dat men deze niet nodig heeft laat mij zeggen dat ik een stukje gemoedsrust heb gekocht.
En hier in België is dat 450€ dus zijn jullie in NL er beter vanaf.
450? meen je dat nu?

pfff..

en zijn de voorwaarden hetzelfde als in Nederland dan?
 

hpolie

Senior Member
Tja maar hier in Nederland ligt het uurloon zo ongeveer op € 75,- per uur en ik weet niet wat dat in België is
 

Joske

Forumguru
Tja maar hier in Nederland ligt het uurloon zo ongeveer op € 75,- per uur en ik weet niet wat dat in België is
heb gisteren een factuurtje in de bus gekregen en kan het jou vertellen tot op de cent.

€61,71 incl. BTW bedraagt het uurloon bij mijn dealer
 
ja hoor 450€ en als ik het niet mis heb moest ik beslissen binnen de drie maand of ik zo een verlenging wilde anders kon dit niet meer.
Of de voorwaarden dezelfde zijn weet ik niet hoop ze nooit nodig te hebben.
 

Noord26

Forumguru
Die verzekering had niet bestaan als er geen geld onder aan de streep mee te verdienen was door de aanbieder. Ik zie het meer als onderhandelbaar tijdens mogelijke aanschaf zonder extra kosten voor jezelf en zeer geringe kosten voor de aanbieder van de auto.
 

motomarz

Senior Member
Deze verzekering zou voor 2 jaar extra en dat ik onder de 100.000km blijf ongeveer 225/250euro moeten kosten.

...

Mag ik vragen hoe je aan dat bedrag komt?

Want wij hebben gisteren de "aanbieding" voor de "Skoda Zekerheidspolis" ontvangen,
en die zou voor onze OCII voor 1 jaar op €279 en voor 2 jaar op €615 uitkomen.

Die Superb 1.6TDI zit toch niet onder de 76kW? (dan staat er €255 en €539 in de tabel)
 

ertromp

Forumguru
Jammer dat er met verschillende garanties gewerkt wordt binnen de VAG groep hier in Nederland.
Seat levert z'n auto's met 4 jaar garantie. Als er een stuk vertrouwen is in het product trek je dezelfde lijn toch door voor ook een Skoda en VW toch?
 

hpolie

Senior Member
Laat dat dan maar jammer zijn, maar voor de Seat betaal je wel zelf die extra garantie. Kijk en vergelijk de meer prijs maar eens.!
 

ertromp

Forumguru
Laat dat dan maar jammer zijn, maar voor de Seat betaal je wel zelf die extra garantie. Kijk en vergelijk de meer prijs maar eens.!
Waarschijnlijk heb je de verkeerde prijslijsten voor je maar een Octavia 1.4 Tsi combi elegance kost €29.750
Een vergelijkbare Seat Leon ST FR. Business kost €29.050. Dus ga nog maar eens goed kijken! Op het punt van garantie valt de Seat dus naast z'n lagere prijs positief op
 
Bovenaan Onderaan