Favorit Favorit `94

Brutus

Lid
Hey hallo mensen.

Heb me al voorgesteld dus dat lees je maar ergens anders:grin:

Ik sta op het punt een Favorit van `94 te kopen en vroeg me af of jullie me wat tips wilden meegeven.
Ik ben gisteren wezen kijken bij een Favorit van `92 waar de garagehouder aan de telefoon van zei dat het wel meeviel met de roest en hij had eigenlijk wel gelijk,ware het niet dat daar waar idd geen roest zat wel stevige plekken plamuur te vinden waren.
Beetje jammer dus.
Maar goed ik heb een ander exemplaar gevonden.

Ik heb wel wat vraagjes zoals,hoe verwarmt de Favorit?,komt ie goed weg met het ontwassemn van de voorruit en zo?
Hoe is het motorgeluid binnen?
Rijden ze lekker?
Wat is het onderhoudsschema van zo`n Favorit?
Welke bougies het beste?

Ik wil namelijk meteen een stevige beurt geven als ik besluit hem te kopen.Aangezien ik veel zelf kan,vraag ik me meteen af of jullie aan kunnen geven waar speciaal op te letten,niet alleen voor de aankoop,maar ook voor die beurt.
Het schijnt dat ze niet kapot te krijgen zijn,zowel bak als motor niet,maar wel roesten door er alleen al naar te kijken hahaha:grin:
Dus tips graag!!
 

Brutus

Lid
Niet allemaal tegelijk alsjeblieft dat krijg ik echt allemaal niet bijgelezen op deze manier:winkie:
Maar ik zoek het wel ergens op,bedankt voor de info.
 
Sorry dat ik nu pas reageer, maar de vragen die je stelt kun je denk ik het beste voor jezelf beslissen.
de een vind het een lekkere auto om mee te rijden de ander vind het een rammelbak.
Ik hoor bij die die het een leuke auto vinden en die ook nog eens lekker rijd.

Olie is makkelijk te beantwoorden gooi er gewoon wat 15w40 van de aldi of lidl in er hij kost je in olie weinig, ik doe dit ook bij elke auto die ik tot nu toe heb gehad en tot nu toe nog nooit geen problemen.

Bougies is weer zo een vraag gewoon de gene die er in horen( dealer of automaterialenzaak), ik gebruik zelf bosch super 4, zou wel brisk of een van dat soort types willen , maar dat is de auto niet waard.

Roest (wielkasten achter,achterklep,spatborden voor,veerschotels,deuren voor).

Motor heeft distributieketting weinig onderhoud eenmaal per jaar kleine beurt om de 20.000 km gaat het bij mij pas naar het grote werk.

Kachel is goed(ontwaseming ook ), mits je thermostaat goed is zodat hij open gaat kun je merken als je kachel koud blijft in hoogste stand thermostaat schoonmaken of vervangen.

Kilometerteller goed in de gaten houden dagteller kan kapot gaan simpel te repareren , maar de onderdeeltjes zijn bijna niet te krijgen in Nederland.

Voor meer info neem eens contact op met de leden van Skodaclub Nederland die zo een auto rijden of kijk eens op www.skoda-favorit.de staat ook wat info op.

suc6

skodafreak
 

Exciter

Administrator
Ik heb er zelf ook zo een, uit 94, en ik ben erg tevreden. gekocht met 70.000 km, nu 14 duizend verder zonder noemens waardige reparaties.
Rijdt heerlijk, helt wel beetje over (lelijke eend gedrag), maar blijft heel goed op de weg liggen. Kan net zo snel door de bocht, als de auto's van nu.
Ik heb ook nog geen last van roest. Nergens.
Wel een beetje tochtige ramen van de achterdeuren, de isolatie rubbers zijn na alle jaren gekrompen (korter geworden).

Voor de 900 euro heb ik in ieder geval echt wel veel auto gekregen. PUNT.

Oh, en ijk eens,wat onderhoud betreft, naar Garage Diamant in Amsterdam Zuidoost, specialist in oude Skoda's.
 

Brutus

Lid
Hey kijk eens aan :D,dat zijn de nuttige info`s.

Momenteel rij ik mini en die roest al door ernaar te kijken:eek:
Aangezien elke wagen anders reageerd op bougies en ik nu rij met NGK vroeg ik me zodoende af welke erin zouden moeten,maar dat vraag ik wel even na bij de plaatselijke onderdelen shop.

Zeg lekt die Favorit ook olie?
De mini doet dat wel,maar de oplossing is daar gewoon dikkere olie erin mikken (10w50)en het lekken is aanzienlijk minder,stopt niet,maar nu is het 1 druppel per dag (creeert nog een mooie vlek hoor,lol) en eerder was het wel meer.
Wat betreft die olie dat gaat wel lukken want ik werk bij de Aldi dus ik weet precies wanneer die kannen er weer zijn:xyxthumbs:

Eigenlijk is veel onderhoud en kleine reparaties dus makkelijk zelf te doen als ik dat zo lees.

Zeg eventuele onderdelen die je toch nodig zou hebben zijn die wel nog ergens vandaan te halen of word dat echt een dure verzend grap vanuit het buitenland? (is het in Slowakije te krijgen mischien?) heb daar wel connecties zitten.
Of zijn er bepaalde onderdelen te vervangen door andere merken,zoals de velgen van opel die ook schijnen te passen??

Wat betreft die 20.000km die jij aanhaalt skodafreak,dan moet ik toch 1x per jaar een grote geven,want die km haal ik wel.
Dus voor het gemak om het half jaar een kleine met daarop volgend een grote beurt.

Zeg en Exciter.
Weet je iets in de buurt in Limburg mischien,want ff naar A`dam word een ritje van 2 uur heen en 2 uur terug ben ik bang.
Als het ff meezit heb ik er eentje te pakken met een halve ton op de teller,dus wat km betreft zit ik ook lekker,verder zit er alles op en aan en is het de glxi uitvoeing,maar dat zijn ze allemaal als ik me goed georienteerd heb.
Enigste verschil zit em in de kw toch? en de extra`s rondom zoals zonnedakje en trekhaak?
 

Brutus

Lid
Ander vraagje nog.
Heeft de favorit van `94 nog contact punten of zit daar al een electronische in?
 

Brutus

Lid
Electronisch dus.

Maar goed daar gaat het niet om nu.

Ik heb de wagen nu een paar dagen en hij rijd echt super!!
Kan niet wachten tot ik weer kan rijden dus dalijk ga ik maar een rondje voor de joeks rijden hahahaha.
En zoals Exciter zei het heeft idd wat weg van het lelijke eend gedrag,wat ik overigens niet als storend ervaar hoor.
Uiteindelijk moet ik zeggen dat ik voor de km die de wagen gereden heeft (54k) en de staat waar de wagen in verkeerd en dan voor dat geld!! (525 eurootjes,hihihi) dat ik me daar toch geen bult aan kan vallen of wel soms.
Superbak!! en mijn dochtertje en zoontje vinden em nu al geweldig hahaha
 

Brutus

Lid
Tjah niks meer aan toe te voegen,zeker niet nee,ding is echt geweldig.
Heb em vandaag maar eens beloond met een lichtverklikker,toch wel handig om te hebben.:xyxthumbs:

Als ik het haal rij ik morgen even langs mijn garage om em daar ff te showen,kan de garagist meteen even luisteren naar de piepende multiriem.

Ik zit zelfs al op 270km rijden en zit nog net niet aan een halve tank dus ik hoop morgen echt de 300 op een halve te halen,dan is ie echt vet zuinig dus.:worshippy:
Top karretje!!:1761:
 

Brutus

Lid
Nou die zuinigheid ging snel over want na de helft ging het behoorlijk hard,maar haal nog steeds een 1 op 12 ongeveer.

Wat betreft die temperatuurmeter,daar ben ik een nieuwe voeler voor gaan halen,want ik had alles gecontroleerd en er waren nog maar 2 opties over en dat was of thermostaat kapot dat die open bleef staan,of de voeler naar de knoppen.
Dat was em dus,want het werkt weer perfect allemaal.

Multiriem even gespannen en dat dus ook opgelost.
Lekker verder tuffen dus.;)
 

pansaebr

Actief lid
zuinigheid

brutus,
een favorit rijden met een licht sportieve rijstijl ??
de mijne rijdt meestal aan 1 op 12 verder dan 1op 15 heb ik hem nog niet gekregen ( schakelen op 3000 tot 3200 toeren )is dan wel een forman versie ( break )


Nou die zuinigheid ging snel over want na de helft ging het behoorlijk hard,maar haal nog steeds een 1 op 12 ongeveer.

Wat betreft die temperatuurmeter,daar ben ik een nieuwe voeler voor gaan halen,want ik had alles gecontroleerd en er waren nog maar 2 opties over en dat was of thermostaat kapot dat die open bleef staan,of de voeler naar de knoppen.
Dat was em dus,want het werkt weer perfect allemaal.

Multiriem even gespannen en dat dus ook opgelost.
Lekker verder tuffen dus.;)
 

Brutus

Lid
Ha die pansaebr.

Nou licht sportief?,ik vind lekker doorrijden best fijn,maar ik jaag em niet over de kop.
Daarnaast had ik behoorlijke stukken erbij waar ik maar 100 heb gereden of zelfs 80 en dan 1 op 12 draaien vind ik royaal ja.
Ik had gedacht/gehoopt een 1 op 14 te halen eigenlijk.
Maar mischien moet ie opnieuw ingereden worden,want met 54000km vind ik niet dat ie echt doorrijd,daarnaast is het wel de 40kw versie dus daar zit em ook nog wat in denk ik.
Ach ik zie wel waar het schip strand nietwaar.
Anders nog eens even nieuwe bougies,rotor,filter,wellicht wil dat nog wat helpen en voor ik dat doe hang ik em eens aan de Co-meter,meteen even zien hoe de verbranding is dan weet ik het meteen.
 

Brutus

Lid
Ja dat gaat echt wel lukken ja.
Ben er heel tevreden over,over dat wagentje.
Gaat enorm veel in (een heel stapelbed zelfs,ja echt waar,heb het er al in gehad :xyxthumbs: )
Over een paar maandjes een stevige beurt met apk en dan kan ie er weer vollop tegenaan.
 
leuk toch voor weinig geld zoveel plezier....
zie ik op de autobahn een maserati voorbij komen, denk ik...ik rijd goedkoper en kom er ook !
 

Brutus

Lid
Hahahah ja precies.
Ik verbaasde me er zowiezo al over,want ik rij nu 3 en half x naar mijn werk voordat ik de helft van de tank heb bereikt.
Was wel een kleine tank gewend.
Ik zit lekker warm,radio aan en gaan met die banaan hahaha
 
Bovenaan Onderaan