Felicia combi kan deur bestuurderskant niet openen

tully

Nieuw lid
Hoi,

Heb gisteren een Skoda Felicia Combi 1.3 uit 1999 voor een leuk prijsje gekocht, auto heeft 103000 km gereden met NAP en ziet er verder best wel goed uit. Omdat ik niet al te groot ben heb ik de stoel iets hoger gezet, d.w.z. de achterkant van de stoel kwam omhoog, de voorkant bleef op de zelfde hoogte. Thuis aangekomen wou ik alles nog eens goed afstellen en toen bleek de stoel ineens niet meer omhoog of omlaag te kunnen. Heb alle zekeringen in het zekeringenkastje nagelopen en ze waren allemaal nog oke. Weet trouwens niet of het verstellen van de stoel mechanisch of elektrisch gebeurt.

En dan komen we nu aan bij de titel van deze post, de voordeur. Ik kan de deuren niet bedienen via de deur aan de bestuurderskant, ik kan de sleutel in het slot steken en ook ronddraaien, maar er gebeurt niets. De deuren open en dicht doen kan alleen via de deur aan de bijrijderskant. Bij de koop heb ik daar nou net niet op gelet dus ik weet niet of het probleem pas is ontstaan nadat ik naar huis ben gereden. Er zitten geen batterijtjes in de sleutels en de lampjes zijn ook kapot, of dat er iets mee te maken heeft? Op de sleutels staat trouwens FAB zou dat dan niet FEL moeten zijn?

Iemand dit eerder meegemaakt?
 

The bone collector

Senior Member
Ik heb net ook een andere Felicia gekocht met centrale deurvergrendeling. Was me ook opgevallen dat er FAB op de sleutels staat. De batterij heeft er trouwens niets mee te maken, die is enkel voor het lampje. Bij mij werkte de deurvergrendeling ook niet aan de bestuurderskant, maar het slot was vastgekomen, was snel gerepareerd.

Ik heb de binnenbekleding nog niet losgehaald bij deze, dus ik weet niet voor 100% zeker hoe de centrale deurvergrendeling werkt. Maar bij mijn vorige Felicia (zonder centrale deurvergrendeling) hetzelfde probleem gehad. Aan het slot zit een ijzeren stangetje verbonden en dat op zijn beurt via een wit blokje met het deurmechanisme. Bij mij was dat wit blokje gebroken waardoor je slot dus wel draait, maar er niks gebeurt voor de rest.

Kijk eens in de Felicia-topics, heel recent nog topic geweest over loshalen binnenbekleding.

Ik ben trouwens de hoogte van mijn stoel nog niet aangepast, maar bij een Felicia mag je er van uitgaan dat het mechanisch gaat hoor :)
 
Als je slot niet werkt is er waarschijnlijk een kunststof nokje afgebroken (gebeurt vaker)
FAB is niets anders dan het merk van de fabrikant .
FAB maakt meer voor Skoda , dus dat wil helemaal niets zeggen.
De sleutels hebben wel lampjes , maar geen afstandsbediening!!
 
Als je wilt weten wat de oorzaak is van het niet functioneren van het slot, zul je toch achter de deurbekleding moeten kijken.
De oorzaak kan ook zijn dat het motortje voor de centrale vergrendeling het begeven heeft.
 

tully

Nieuw lid
Oke, bedankt voor de reply.
Lijkt me een mooi klusje voor het weekend.
Ik heb trouwens de GLX versie
 

tully

Nieuw lid
Dit kan bij mij alleen de bestuurderskant.
Links voor precies in de hoek van de zitting zit een hendeltje (zo zal ik het maar noemen) je kan die naar omlaag of omhoog bewegen.
Onder de zitting lopen vanaf die hendel twee kabels, eentje naar de linkerkant en eentje naar de rechterkant onder de stoel.
Verder heb ik het nog niet goed bekeken maar er zit een constructie met stangen en veren.
 

The bone collector

Senior Member
Ja, inderdaad enkel bestuurderskant. Dacht ook dat het daar kon aangepast worden. Ik heb het hendeltje daarnet omhoog en omlaag bewogen, maar er gebeurt helemaal niks. Niet zo erg, want de stoel staat goed voor mij. Moest je die van jou nog terug aan de praat krijgen, hoor ik het graag.
 

tully

Nieuw lid
Dat met die stoel is opgelost, ik ben gewoon niet zwaar genoeg. Bij mij staat de stoel in de hoogste stand en kan dus alleen omlaag, mij gewicht is niet voldoende om de stoel omlaag te krijgen. Een beetje op en neer hupsen op de stoel en voila hij begon zowaar te bewegen. Hij gaat gewoon omhoog en omlaag, misschien je moet een beetje meehelpen.

Ben een stukje gaan rijden met mijn vrouw, ze had er nog niet in gezeten. Heb haar ergens uitgezet en waarschijnlijk had ze de deur te hard dichtgedaan want ik zag ineens dat mijn linkerspiegel los was geraakt. Gelukkig bleef hij hangen aan de draden van de spiegelverwarming. Ik heb hem er gewoon in terug geduwd. De spiegel was gebarsten dus toen is hij waarschijnlijk los geraaakt. Heb al gelezen dat alleen het glas los te krijgen is en dat het geplakt kan worden.
 

The bone collector

Senior Member
Ok, bedankt voor de tip, dan ben ik waarschijnlijk ook niet zwaar genoeg, de stoel staat hoog, dus hij staat bij mij ook in de hoogste stand.

Ik wist niet dat er ook spiegelverwarming in de buitenspiegels zat, moet er bij mij dus ook inzitten, want ik heb nu ook een GLX.

Was je vrouw dan verrast door de Felicia, als de spiegel er uitvalt als ze de deur dichtgooit :)?
 

tully

Nieuw lid
De spiegel is elektrisch verstelbaar ja, ik vraag me nu wel af waar die twee draadjes dan voor dienen want ze zitten aan het zwarte plastiek waar het spiegelglas op vast geplakt zit.

Heb het deurpaneel losgemaakt, nog een tip hierover, het knopje on de deur van binnen uit te vergrendelen kun je losdraaien, niet aan trekken s.v.p.

De witte plastiek blokjes zitten nog allemaal vast dus dat is het probleem niet en heb verder ook niets vreemds gezien aan de diverse stangen e.d. De motor zal het ook wel niet zijn want als ik van de passagierskant de deur open- of dichtdoe werkt het ook aan de bestuurdersdeur, denk dat het het slot zelf is. Heeft iemand hier ervaring mee hoe je dit het beste kan losmaken? Is nogal lastig bij te komen en als je een schroefje ofzo laat vallen in de deur krijg je die er ook niet zo maar weer uit.
 

The bone collector

Senior Member
Slot zit niet met vijsjes vast. Je moet dat stangetje losdraaien, of het witte blokje lostrekken. Beide niet zonder risico, die witte verbindingsstukjes zitten goed vast, je moet opletten dat je ze niet breekt. Als je het stangetje losdraait, moet je achteraf goed kijken dat je het exact even diep terugdraait. Anders breekt dat aan de kant van je slot.

Aan de binnenkant van het slot zit een ijzertje geschoven, dat houdt het slot op zijn plaats. Gewoon een paar goede tikken naar links (dacht ik) op geven en je slot kan je er zo uithalen.

Om je slot uit elkaar te halen heb je wel een borgring-tang nodig om de borgring open en dicht te krijgen. Als die open is, valt het slot als het ware uit elkaar.
 

tully

Nieuw lid
Oke beste mensen, we zijn er bijna.

Zijn de sloten links en rechts precies hetzelfde? Als dit het geval is wil ik de sloten gewoon met elkaar verwisselen als het slot niet gemaakt kan worden. Ik kan wel een complete set cylinders krijgen via het net en deze erin zetten, maar dan zit ik wel met twee van die grote sleutels. Een andere optie is ook het contactslot verwisselen maar ik heb zo het vermoeden dat dat een kostbare oplossing is.

Het gevolg is dan wel dat de rechterdeur niet met de sleutel geopend kan worden maar vind ik niet zo'n probleem, had ze de deur maar niet zo hard moeten dichtgooien.
 

Cordoba

Forumguru
Als je een slot van de sloop haalt, heb je een andere sleutel nodig, maar dat hoeft niet zo'n dikke sleutel te zijn: dat kan gewoon een platte sleutel zijn, vergelijkbaar met een huissleutel.
Voor het contactslot heb je een sleutel met chip nodig, die door de auto wordt gelezen om de startblokkering vrij te geven. (dat is dus wel zo'n dikke sleutel)\
Als je een slot van de sloop haalt met sleutel, kun je bij een sleutelservice gewoon een platte metalen sleutel bij laten maken. Zo'n sleutel is wel geschikt om de portieren te openen, maar niet om te starten.

De duurste en netste optie is, een slot bestellen via de dealer: die kan zorgen dat je een slot met dezelfde sleutel krijgt, als voor de andere deur en het contactslot.
 

The bone collector

Senior Member
Als je het contactslot verandert, moet je wel opletten dat de leesring de nieuwe sleutel herkent, ik ben niet zeker of je die mee moet vervangen of niet.

Voor de rest moet je gewoon kiezen wat je zelf graag wil, en wat je wil uitgeven. Eén defect slot, twee sleutels, een nieuwe slot met dezelfde sleutel of alles nieuw...
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt contactslot mee vervangen, maar dan de baard van de nieuwe sleutel overzetten op je oude afstandsbediening/dikke deel van de sleutel: de chip blijft dan hetzelfde en je zou dan als het goed is, verder niets hoeven in te leren. Met deze methode, kun je dus sloten/contactslot van één sloopauto halen, en heb je dus ook maar één sleutel nodig. Leesring vergelijkt de chip in de sleutel met wat er in de auto staat opgeslagen, dus een andere sleutelbaard (het metalen deel van de sleutel, dan je in het contactslot steekt) heeft dus geen effect.

Het heeft één nadeel: je kunt niet op basis van kenteken/chassisnummer naar de dealer om een nieuwe sleutel te bestellen, omdat je vrijwel zeker een andere sleutelbaard krijgt.
 
Bovenaan Onderaan