Felicia klusprojectje . . .

Ourobouros

Nieuw lid
Goedendag beste Skoda forummers,

Ik ben bezig met een paar reparaties aan de Felicia van een vriend (met weinig geld en twee linker handen . . . . ). Het een een Felicia uit 2000 met een 1.4 motor.

Er zijn een aantal zaken die moeten gebeuren, te weten;

- Rechter electrische raam werkt niet meer;

Links heeft waarschijnlijk het zelfde euvel gehad, aangezien men hier een slinger aan gemonteerd heeft. Ik heb e.e.a. gecheckt bij de schakelaars een deze schakelen en hebben spanning (ook na de schakelaar), dus ik vrees dat de motor verdrietig is. Aangezien een raamzwengel -denk ik- de meest simpele en kosteneffectieve oplossing is (en ziet er dan uiteindelijk het mooiste uit ook), wil ik dat rechts ook doen. Ik heb de deurpanelen nog niet verwijderd, maar vroeg me af of ik de hele raambedinings unit in de deur moet vervangen, of enkel de motor verwijderen en zwengel monteren . . iemand wijze woorden hierin?

- Verlichting linker gedeelte tellerunit defect;

De verlivhting van het linker gedeelte van de tellerunit (snelheidsmeter) werkt niet. Ik heb deze unit reeds weten te demonteren (dit gaat redelijk simpel) en zie aan de achterzijde een hele lading LED's zitten. De leds in de blauwe behuizing zijn, voor zover ik kan inschatten voor de diverse waarschuwingunits, de groene links en rechts van de KM en toerenteller van de achtergrondverlichting . . . is dit correct?

- Kilometer - dagteller loopt niet mee;

Zowel de kilometer als de dagteller lopen sinds kort niet meer mee. De snelheidsmeter doet het nog wel. Het lijkt er op dat, indien onder het rijden de unit wordt aangedrukt, deze wel gaan meelopen. Nou heb ik de hele unit al op tafel liggen, maar ben eingelijk een beetje bang om de hele mikmak te gaan demonteren. het ziet er allemal vrij kwestbaar uit en ik denk dat ik in de teller zelf niet echt veel zal kunnen doen . . . iemand ervaring met dit euvel of andere wijze raad?

- Rempedaal blijft hangen;

Als de rem wordt ingetrap, blijft deze af en toe hangen. Ik heb het idee dat dit met warmte vaker voorkomt dan met koelere temperaturen. Ik heb er al met een busje WD40 op gezeten, maar dit helt tijdelijk. Kan dit iets te maken hebben met te krappe bussen van de rempedaal as of iets dergelijks? Demonteren en beetje uitboren? Ook hier, advies is welkom . . .

Mocht je ergens iets hebben of weten te krijgen voor een redelijke prijs om deze probleempjes te verhelpen, dan ben ik je dankbaar als je me dit laat weten!

Daarnaast zoek ik een grill logo voor deze auto . . . die hebben ze er af gejat! (Blijkbaar vinden wanna be rappers in de Randstand een Skoda logo net zo cool voor om hun nek inmiddels als een Mercedes ster! ;)))

Ben benieuwd!

Ronnie

Forumguru
De tellerbakverlichting is correct, je kunt met een multimeter ook even meten welk lampje defect is.
Km en dagteller zou ik zo laten; het plastic is al een paar jaartjes oud; waarschijnlijk maak je meer kapot dan heel......
Rempedaal: Je drukt met het pedaal een stift in de rembekrachtiger; deze stift gaat door het schutbord(onder het dashboard)via een rubbertule. Maak deze tule eens los en spuit daarachter een beetje WD40 in de bekrachtiger.
Anders vrees ik dat de hoofdremcilinder geopereerd-of vervangen moet worden.
Wat betreft de raammotor: Als je toch de deurkaart eraf haalt kun je de motor even checken, waarschijnlijk heeft jarenlange roestinwerking het een en ander vastgezet.

Ourobouros

Nieuw lid
Hoi Ronnie,

Thnx voor je snelle reactie. V.w.b. de teller, was ik daar al bang voor . . . gaat waarschijnlijk meer stuk dan ik kan repareren. De groene heb ik er uit en die zijn idd overleden. De rempedaal duik ik morgen op . . . als het tenminste droog blijft! :-)

Hallo medeforummers,

Ik ben voor een Skoda Felicia uit 2000 (vierdeurs) op zoek naar wat zaken om hem weer helemaal tiptop in orde te maken. Wellicht heeft iemand nog wat liggen, een onderdelenauto waar ik wat vanaf mag halen, of weet welke sloop er nog wat heeft.

Ik zoek:

* Bestuurderportier: van dit portier zijn het slot en de stang die het central lock bediend kapot. Ook ontbreekt de witte afdekplaat die deze unit beschermd. (aan gewerkt door een of andere koekebakker ooit volgens mij, want de helft ontbreekt gewoon).

* Pasagiersportier rechtsvoor: de motor t.b.v. de electrische raambediening is overleden. Links is deze ook ooit ter ziele gegaan en vervangen door een handmatige unit, wat prima voldoet. Sit wil ik recht ook doen, dus; volledige raambedieningsunit inclusief zwengel.

* Skoda embleem op de grill aan de voorzijde. Blijkbaar vinden hiphoppers in spe een Skoda embleem ook al cool voor om hun nek! ;))

* De verlichting van de snelheidsmeter werkt niet meer (toeren teller wel). Ik heb de unit al gedemomteerd en de LED's die volgens mij de tellers verlichten (die groene) vervangen, maar nog steeds geen licht . . . (de Skoda dealer hier in de buurt had geen 2 watt (groene) meer liggen, maar wel een paar 1,2 watt (zwarte) die gebruikt worden t.b.v. de waarschuwings lampen aan de onderzijde, misschien is dit het euvel ook?). Aangezien ook de dagteller en de kilometer teller niet werken (snelheidsmeter wel) zit ik er aan te denken de hele unit te wissellen. Heeft iemand een complete unit waar alles aan werkt?

Hoor het graag, alvast bedankt . . .

Laatst bewerkt door een moderator:
Alles is te maken en kost niet veel , zijn genoeg adressen die wel iets hebben liggen aan onderdelen .
Je kilometerteller werkt niet omdat er waarschijnlijk 2 tandwieltjes ( kunststof) kapot zijn gegaan.
Maar nog even een kleine opmerking wat betreft de motor, de Felicia is alleen geleverd met drie verschillende motoren en wel deze varianten : 1.3 , 1.6 en een 1.9 diesel.
De 1.3 is een echte Skodamotor , 1.6 en de 1.9 diesel zijn Volkswagenmotoren .

Cordoba

Forumguru
Wat de tellerverlichting betreft: vervang gewoon direct alle lampjes, anders kun je over een aantal weken/maanden de rest alsnog vervangen. Ik heb wel eens afbeeldingen gezien van standaardlampjes waar een groen hoesje overheen zit, dus mogelijk moet je een hoesje over een transparant lampje schuiven voor de groene verlichting.

Als je wil zoeken naar welke sloperijen een Felicia hebben staan: Felicia's op de sloop even invullen, en je krijgt te zien wat er staat bij de aangesloten sloperijen.

Bovenaan Onderaan