Felicia op waterstofgas,wie heeft hier ervaring mee?

watestof setje.jpg
De ouwe nozem is er weer,ik heb van die complete inbouw pakketjes gezien waarmee je gedeeltelijk op waterstofgas kan rijden.

Ik heb hier een paar vragen over.

Ten eerste:werkt dit echt of is het onzin? (het komt mij redelijk logisch en als waar over)

Is het legaal of krijg ik een prent als men dit ziet?

En hoe zit dat dan met de APK keuring?

Wie heeft hier ervaring mee en wil die delen hier?

Alvast bedankt voor het meedenken..

groetjes van de Ouwe nozem..
 

turboturbo

Forumguru
*opzoeken doet wat waterstofgas is*

Edit: dit is toch wel interessant, zeg!

Als ik het zo lees, is het rendementsbesparing afhankelijk van een aantal factoren, zodat je er wel voor moet zorgen dat het systeem precies afgesteld en juist gemonteerd is....
De eerste 10% brandstofbesparing kun je in ieder geval ook alvast krijgen door het nieuwe rijden. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Als ik slurper had, zou ik dit systeem zeker overwegen!
 

P.jacobs

Nieuw lid
Hallo

Ik ben er sinds deze week ook mee bezig maar dan wil ik het zelf maken. Veel mensen hebben al zon soortgelijke installatie in hun auto zitten (vooral amerikanen) met positieve resultaten. Echter na een aantal praktische proeven heb ik nog niet de juiste verhouding gevonden om genoeg waterstof te produceren. Wel geloof ik nog steeds dat het werkt. Als je bekijkt hoeveel stroom een gemiddelde auto overhoud dan is dat veel weggegooide energie. Mijn skoda octavia 1.6 heeft een dynamo van 14V en 70 ampere(vol vermogen). Als ik bekijk hoeveel mijn lampen, ventilator en o.a. mijn radio verbruiken dan kom ik op nog geen 20 ampere. De overige stroom zou je kunnen gebruiken om je waterstof generator te voeden. Het is nog wel een theorie dus in de praktijk moet het nog zo blijken.

Je hebt twee soorten waterstof generatoren. Een dry cel en een wet cell. De enigste verschil is dat bij een dry cell er een aparte component voor de elektrolyse word gebruikt. Bij een wet cell zit dit samengevoegd met het waterreservoir. Het makkelijkste is om wet cell te maken maar deze zijn volgens amerikaanse websites minder veilig dan een dry cell. Als ik het zo bekijk is het geen wat jij laat zien een wet cell.

Als je toch zoiets wilt gaan proberen, let dan wel op de brandstof/zuurstof verhouding. Er bestaat een lambdasonde verlenger die de zuurstof afwijkingen corrigeert. Vaak loopt een onaangepaste motor te rijk of te arm als er niks met de lambdasonde is gedaan.

Ik heb echter geen idee wat het doet met APK keuring en/of het legaal is. Naar mijn mening is het maken van explosief waaronder waterstof sowieso illegaal.

Voor nog meer vragen, vraag maar raak.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb echter geen idee wat het doet met APK keuring en/of het legaal is. Naar mijn mening is het maken van explosief waaronder waterstof sowieso illegaal.
.
Deze dude schrijft over zijn ervaringen, dat tijdens de APK meting schone brandstoffen werden gemeten. Hij rept niet over legaal/illegaal.

Verder. Als ik het zo lees, is dit ideaal bijv. t.o.v. een LPG installatie, op de veel goedkopere prijs (en dus grotere besparing) van LPG, na. Je hoeft er nauwelijks iets voor te modificeren in je auto (kleine kit) en het is onderhoudsarm.
 
Wel duur die gozer zeg!!!
Op ebay heb je het véééél goedkoper,inc verzenden.
Ik denk wel dat ik het ga doen,weet het eigenlijk welzeker.
Ik wil het alleen zo inbouwen dat het niet direct zichtbaar is want een eventuele prent zie ik niet zo zitten.

gr ouwe nozem
 

buurmanpaul

Nieuw lid
Aan de ene kant is het een zeer interressant verhaal, aan de andere kant lijkt het op een perpetuem mobile.
Ik zal het uitleggen: de Dynamo trekt zijn energie van de draaiende motor, hoe zwaarder deze belast wordt, hoe meer energie de dynamo vraagt van het blok.
je hebt nog elektrische verliezen van draadweerstanden, spanningsregelaars etc. dan maak je met de opgewekte stroom dus weer brandstof, en deze verbrand je weer (motorrendement is ongeveer 40% dat is dus brandstof naar draaikracht aan de krukas)
dus met alle termische verliezen in de motor, bedrading en dynamo zou je nog winst hebben?????
(denkt aan de wet behoud van energie):shocked:
naja laat er maar een het hier testen, en dan horen we het wel in hoeverre het wat positiefs doet:grin:
 

P.jacobs

Nieuw lid
Je hebt helemaal gelijk buurmanpaul. Mijn berekeningen twijfelen er ook aan. Alleen het feit dat je water splits in atomen en daarvoor in de ruil een zeer ontbrandbare gas, waterstof, krijgt maakt mij wel nieuwsgierig of het inderdaad wat energie oplevert. Het waterstof zal de motor iets krachtiger maken. Als je de cirkel rond zou maken zou je altijd nog benzine en water moeten toevoegen aan de auto en dus nooit en zelfs niet dichtbij een perpetuum mobile komen. Het is alleen de manier waarop je energie gebruikt, verwerkt, hergebruikt en goedkoper maakt.

Ik zie er wel een mogelijke kans in. Alleen heb ik niet zoveel zin om het helemaal van te voren te gaan berekenen. Het is een hobbyprojectje dus ik laat de toeval ook maar eens zijn gang gaan :).

Ondertussen heb ik een kleine praktische test gedaan. Ik probeer op youtube wat filmpjes te uploaden.

stay tuned
 

Cordoba

Forumguru
Nog een aantekening: waterstof is behoorlijk explosief en brandgevaarlijk, denk maar aan de ramp met de Hindenburg
the-hindenburg-disaster.jpg


Overigens is er ook al eens uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar veilige tanks voor waterstof, die het gas opslaan in een poreuze laag, waardoor het niet in één klap vrij komt bij beschadigde tank (bijv. bij aanrijding).
 

P.jacobs

Nieuw lid
Inderdaad. De waterstofgenerator word daarom beveiligd met een terugslagklep en een dobbelaar (waterstofgas gaat eerst door water heen) waarna het direct in de inlaat word gespoten/geblaast. Hierdoor heb je geen opslag meer nodig en heb je eigenlijk alleen het risico dat resterende waterstof kan gaan ontbranden. Maar dat is erg weinig en de kracht daarvan kan hoogstens de dop van de dobbelaar eraf knallen. Maar daar is de dobbelaar mede voor gemaakt:).
 

turboturbo

Forumguru
Perpetuem mobile, is dat net zoiets als op je fiets een elektromotortje installeren op je achterwiel, en die de stroomvoorziening regelen via een dynamo aan het voorwiel (heb ik eens bedacht toen ik nog heeeeel piepjong was)? :eek:

Volgens natuurkundige wetten zou je alleen maar energie verlies hebben, dus. Maar wat al genoemd is, je helpt bij dit systeem zelf nog mee met trappen (je voegt benzine toe) :crazy:

Ik vind de resultaten wel voor zich spreken. De mens zal daar toch niet om liegen? Echter, is een rendement van 10 tot 30% soms lastig te meten in de realiteit. Dezelfde discussie in het Optimotor draadje. Een verschil van 10% in je verbruik kan al gauw liggen aan allerlei 'gewone' factoren, zoals weerstomstandigheden, opgepompte banden en soort verplaatsingsgedrag. De meeste mensen zullen wel een fluctuatie van 10% hebben in het verbruik bij verschillende tankbeurten gemeten. Dus je kunt pas echt zeker weten van een praktisch verschil na langere tijd en dan liefst gemeten op hetzelfde soort verplaatsingsgedrag en de overige factoren ook zo gelijk mogelijk (wat dus niet altijd kan). Ook kan er tussen de oren nog iets psychisch veranderen (je weet dat je nu met zo'n installatie rijd en past je rijstijl onbewust al aan om zuiniger te rijden)
Desalniettemin lijkt het een populair product en zijn de eerste gebruikers zeer enthousiast. Daar kun je niet omheen.

De testresultaten van de uitlaatgas metingen spreken voor zich. Maar die zijn gemeten op een motor die stationair draait, in een stilstaande auto. Bij deellast kan de motor dus optimaler / zuiniger verbranden. De aanname is, dat dit effect zich ook voor zal doen bij grotere belasting van de motor, of is dat ook gemeten?
 

Skoody Boo

Actief lid
misschien doet het iets als regeneratief remsysteem

Als zodanig heeft het misschien meer capaciteit dan de systemen die nou in greentechs en greenlines zitten. Daarbij zetten die remenergie om in elektriciteit, terwijl je dat niet altijd nodig hebt. Brandstof heb je wel altijd nodig.
 
Bovenaan Onderaan