Perpetuem mobile, is dat net zoiets als op je fiets een elektromotortje installeren op je achterwiel, en die de stroomvoorziening regelen via een dynamo aan het voorwiel (heb ik eens bedacht toen ik nog heeeeel piepjong was)?
Volgens natuurkundige wetten zou je alleen maar energie verlies hebben, dus. Maar wat al genoemd is, je helpt bij dit systeem zelf nog mee met trappen (je voegt benzine toe) :crazy:
Ik vind de resultaten wel voor zich spreken. De mens zal daar toch niet om liegen? Echter, is een rendement van 10 tot 30% soms lastig te meten in de realiteit. Dezelfde discussie in het Optimotor draadje. Een verschil van 10% in je verbruik kan al gauw liggen aan allerlei 'gewone' factoren, zoals weerstomstandigheden, opgepompte banden en soort verplaatsingsgedrag. De meeste mensen zullen wel een fluctuatie van 10% hebben in het verbruik bij verschillende tankbeurten gemeten. Dus je kunt pas echt zeker weten van een praktisch verschil na langere tijd en dan liefst gemeten op hetzelfde soort verplaatsingsgedrag en de overige factoren ook zo gelijk mogelijk (wat dus niet altijd kan). Ook kan er tussen de oren nog iets psychisch veranderen (je weet dat je nu met zo'n installatie rijd en past je rijstijl onbewust al aan om zuiniger te rijden)
Desalniettemin lijkt het een populair product en zijn de eerste gebruikers zeer enthousiast. Daar kun je niet omheen.
De testresultaten van de uitlaatgas metingen spreken voor zich. Maar die zijn gemeten op een motor die stationair draait, in een stilstaande auto. Bij deellast kan de motor dus optimaler / zuiniger verbranden. De aanname is, dat dit effect zich ook voor zal doen bij grotere belasting van de motor, of is dat ook gemeten?