Felicia Pickup Diesel piept bij koude start

oldie45

Nieuw lid
mijn felicia pickup diesel piept heel erg sinds enige tijd en er is vervangen de waterpomp,multisnaar .
heeft voor dit niet geholpen. lees nu op het forum dat de olie ververst moet worden en de garage zegt andere gereviseerde pomp .dat laatste is wel prijzig en wil proberen de olie te vervangen hoe kan ik dit het beste doen?
Thijs
 

Desperado

Forumguru
Ik kan me niet voorstellen dat olie verversen piepende geluiden verhelpt.
Verversen, onderaan de motor in het carter zit een aftapplug. Wel even een grote bak eronder zetten om de olie op te vangen en vergeet niet om ook het oliefilter mee te vervangen.
Welke pomp wil de garage nog vervangen?
 

The bone collector

Senior Member
Hoe lang piept hij na de start? Als we spreken over 20-30 seconden is dat helemaal geen probleem. Ik heb 2 Felicia diesels gehad en ook 2 keer dat probleem gehad, ook met een nieuwe multiriem krijg je het niet weg. De waterpomp draait trouwens mee met de distributieriem, niet met de multiriem.

Olie verversen zal je probleem niet verhelpen. Maar als je wil, onderaan het carter de plug losdraaien, dat is alles wat je moet doen...
 

Ronnie

Forumguru
Haal de Multiriem er eens af en kijk eens of de dynamo wel licht genoeg loopt, zou kunnen zijn dat er een lagertje aan het overlijden is....
Tijdens het opwarmen wordt dit lagertje warmer en zal gaan uitzetten zodat het geluid dan weg is.
 

Joske

Forumguru
terwijl ie loopt kan je de rolletjes ook proberen insmeren met WD40 en zien of het piepen dan verdwijnt.
 

Cordoba

Forumguru
Ik hoop dat je de rollen niet op 'Belgische' wijze in wil smeren @Joske. Dan verdwijnt het piepen wel een tijdje, maar alleen omdat het slippen van de riem op de rollen dan geruisloos is, door de WD40 die tussen riem en rol zit.

(sorry, kon het even niet laten Joske)
 

Cordoba

Forumguru
Ah, verkeerd begrepen @Joske ik dacht dat je wilde smeren om het piepen definitief te laten verdwijnen (en dus ook de lagers zelf, maar dat niet in de tekst had gezet).
Je wil het smeren dus gebruiken als analyse methode.:thumbsup:
 

Ronnie

Forumguru
Of gewoon de multiriem eraf halen en dan starten, is het geluid dan weg kun je het probleem makkelijker indammen.
 

oldie45

Nieuw lid
allemaal hartelijk dank en ik was met het schrijven over olie wisselen niet zo duidelijk , bedoel de hydroliek olie ,
dit laatste is gedaan en het lijkt wat minder te worden.
als je de wielen draai dan varieert het piepende geluid iets dus volgens mijn idee niet de spanrol( automatisch en kan niet gesteld worden) en de waterpomp net vernieuwd dus die ook niet.
blijft over dinamo en stturbekrachtingspomp. nu had ik ooit ergens een paar jaar terug gelezen dat iemand daar leak-lock bij deed om het piepen weg te krijgen.
Heeft iemand hier wel eens van gehoord??
mijn auto is een felicia pick-up met een dieselmotor , heeft nu bijna 275.000 km gelopen , dus niet verwonderlijk als er dingen vervangen moeten worden maar de besturingspomp kost toch een kleine 200 euro en dat is veel voor een a.o.w er met een klein pensioen.
kan ook nog eens naar de dinamo kijken misschien dat die ook niet helemaal meer goed is.
Thijs
 

Desperado

Forumguru
Ah, stuurbekrachtigingspomp en stuurbekrachtigingsolie bedoel je.
Geen ervaring met lapmiddeltjes, maar een gebruikte pomp haal je voor een paar tientjes op de sloop.
 

Cordoba

Forumguru
leak lock bij de hydraulische olie voor de stuurbekrachtiging?? Ik vraag me af of leak lock wel kan werken in hydraulische olie, en als het al werkt, vraag ik me af of niet juist de poorten in servoklep (van de stuurbekrachtiging) dicht komen te zitten.

Ik weet niet hoe het bij de Felicia zit, of die allemaal dezelfde stuurbekrachtiging hebben (bij de Fabia I zijn er dacht ik verschillende merken gebruikt, die je niet zomaal onderling kun verwisselen- of ben ik nu in de war met de ABS-pomp). Mogelijk zijn er bij de eerste Fabia's dezelfde componenten gebruikt voor de stuurbekrachtiging, dan zal het veel makkelijker zijn om onderdelen te vinden, dat moet je misschien eerst even uitzoeken.
 

Joske

Forumguru
@Cordoba

nope, je bent niet in de war ;) inderdaad 2 verschillende fabrikanten van stuurbekrachtigingspompen (dubbel woordwaarde! :D ) in de Faab
 

Ronnie

Forumguru
In de Fabia zit een elektro-hydraulische stuurbekrachtiging, (2 type's)
In de Felicia zit een conventionele hydraulische vleugelpomp met snaaraandrijving.
Zoals gezegd: haal de multiriem er even af en start de motor, kun je meteen horen of er nog iets piept.....
Daarna kun je met de hand de dynamo even draaien en voelen/luisteren en ook de vleugelpomp van de stuurbekrachtiging.
Dan zou het duidelijk moeten zijn wat de veroorzaker is.
 

Cordoba

Forumguru
Stom, van me @Ronnie Nu je het zo neerschrijft, weet ik dat de stuurbekrachtiging van de Felicia via de multiriem wordt aangedreven. Overigens hoeft het piepen geen echt probleem te zijn: mijn '98-er Cordoba had het ook vanaf de leeftijd van een jaar of 7-8, maar alleen met maximale stuuruitslag en dat heeft ie tot ruim 14 jaar gehouden. Toen was het afgelopen omdat er letterlijk een slOpel om de motorkap landde.
 
Bovenaan Onderaan