Felicia slaat moeilijk aan bij "semi warme" motor.

vincentruys

Nieuw lid
Hallo, aangezien dit mijn eerste bericht is op dit forum zal ik mij eerst even voorstellen.

Mijn naam is vincent en ben in het bezit van een felicia 1.3 mpi uit 98.
Ik werk zelf bij een garage en zit in mijn laatste jaar van de studie autotechnicus
Ik heb de auto gekocht van mijn collega en heb de motor helemaal uit elkaar gehad en heb alle pakkingen en etc vervangen i.v.m kvs lekkage bij cilinderbussen.

Alleen heb ik nu iets waar ik nog steeds niet uitkom.
Als ik de auto heb warm gereden en parkeer hem daarna, en kom dan na een uur of wat terug dan slaat de auto onwijs moeilijk aan.
De temp meter geeft dan net even minder dan 70 graden aan.
Maar als ik een klein stukje heb gereden en de temp meter staat dan op de zelfde hoogte slaat hij prima aan.
Ik heb de diagnose computer er al aangehad en de enige storing was onderbreking labda sonde maar de fout was sporadisch.
De bedrading van de sonde is ook vernieuwd.
Ik heb ook de temp sensor vervangen en thermostaat.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Ronnie

Forumguru
Als autotechnicus ken je ws. het begrip "vapor-lock"......(dampbellen in de brandstofleiding), komt tegenwoordig bijna niet meer voor door hoge-druk filters bij de brandstofpompen.
Waarschijnlijk de oorzaak van het slechte starten.
Ik neem aan dat hij bij koude motor direct aanspringt?
 

The bone collector

Senior Member
Welkom hier,

Voor de 1.3 MPI denk ik aan het gasklephuis dat moet gereinigd worden, daarna kan het wel zijn dat de ECU nog gereset moet worden. Anders de krukassensor, ook een mogelijkheid.

Zeker ben ik niet hoor, 1.3 MPI startproblemen nogal veel voorkomend.
 

Ronnie

Forumguru
Welkom hier,

Voor de 1.3 MPI denk ik aan het gasklephuis dat moet gereinigd worden, daarna kan het wel zijn dat de ECU nog gereset moet worden. Anders de krukassensor, ook een mogelijkheid.

Zeker ben ik niet hoor, 1.3 MPI startproblemen nogal veel voorkomend.
Bij deze zaken zouden de problemen bij alle temperaturen voorkomen.......
 

vincentruys

Nieuw lid
@Ronnie
Ik ben inderdaad bekent met vapour lock, maar dat ontstaat alleen bij hoge temperaturen dus ik denk niet dat, dat voorkomt bij een afkoelende motor.
Maar bij koude motor en warme motor is het starten en lopen.

@The bone collector
4000 km terug is de hele motor uitelkaar geweest en is alles vervangen, gereinigd, gevlakt op de bougies na maar die zijn zomer 2011 erin gezet en heeft sindsdien niet meer dan 5000 gereden.

Ik denk dat ik hem dinsdag op school nog een keer uitlees, misschien wordt ik daar wat wijzer uit(ik betwijvel het)
Hebben jullie nog meer ideen?:)
Iniedergeval top dat jullie met me mee willen denken!
 

The bone collector

Senior Member
Als je zeker bent dat het niet de dingen zijn die ik aanhaal (ook de ECU reset) en het ook niet is wat Ronnie aanhaalt (hij kent er héél wat meer van dan ikzelf) dan heel misschien toch de bougies, zijn ze origineel? Of misschien de kleppen nogmaals stellen? Nu, dat zijn wel dingen waar ik niet in eerste instantie aan dacht.

Anders, sorry, dan weet ik het echt niet. Laat je wel weten hoe het afloopt?
 

Cordoba

Forumguru
vaporlock kan toch wel de oorzaak zijn: als je de auto stilzet met warme motor, zorgt de warmte van het blok voor het verdampen van de brandstof in de leiding. Heeft de motor gelopen, dan is die vaporlock weer weg, en slaat ie dus wel direct aan (het verdampen van de brandstof heeft wat tijd nodig, als ie lang genoeg stilstaat condenseert de brandstofdamp weer door afkoeling en start ie ook direct)
 

vincentruys

Nieuw lid
@ the bone collector
De bougies zijn niet orgineel misschien is het wat om ze te vervangen inderdaad, die paar euro maakt ook niet uit dan:)

@cordoba
Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad maar dan zou elke felicia dat moeten hebben neem ik aan of praat ik nu onzin?:tongue:

Ik hou jullie op de hoogte en post mijn oplossing uiteraard!
 

Ronnie

Forumguru
In de brandstofleiding vlak voor de injectoren zit een drukventiel om vapourlock te voorkomen.
Misschien defect?
Dit ventiel houdt de zaak op druk zodat zich geen dampbellen kunnen vormen.
 

vincentruys

Nieuw lid
Okee ik ben nu op school en ga hem zo uitlezen misschien dat we wat vinden.
Gister de bougies nog vervangen en slaat zowiezo sneller aan nu.
Maar als die drukventielen stuk zijn hoe kan hij dan bij warme motor geen vapor lock hebben?
Ik weet nog niet alles dus misschien kan je dat uitleggen?

Ik hou jullie op de hoogte.
 

vincentruys

Nieuw lid
Nou ben vandaag weer met de computer bezig geweest.
Ik had 2 codes: 1 Klopsensor defect en 2 ingang labdasonde open.
Alles gecheckt en beide werkten prima dus codes gewist en kwamen ook niet meer terug.
Verder dacht ik, ik calibreer me gasklep opnieuw(moet officieel na het reinigen) maar dat liet de bosch testkast niet toe.
Toen dacht ik, ik stel me actuatoren opnieuw in maar kwam niet verder dan me brandstofrelais en toen zij de computer kan geen verbinding maken met steller.
Toen ging ik starten met koude motor en sloeg hij helemaal niet aan, ik tikte met me grote teen me gas aan toen sloeg hij meteen aan.
Dus ik weer actuatoren proberen te kalibreren maar kwam wederom niet verder dan 2e actuator en weer niet aanslaan.
Dus mijn conclusie op het moment is dat The bone colector gelijk heeft en dat ik met VAG-COM mijn ecu moet resetten en dan moet het gedonder over zijn.
Dus van de week de dealer maar bellen en kijken of die wel kunnen resetten.
Thx voor de hulp!!
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt ook even proberen of je wel verbinding kunt maken, als je de radio loskoppelt. (aftermarket radio, wil vooral bij de VAS-kast van de dealer nog wel eens de verbinding blokkeren, Vagcom heeft dat probleem meestal niet).
 

vincentruys

Nieuw lid
Okee bedankt voor de tips:D
ik ga eerst dat met de radio proberen, maar ff uit nieuwschierigheid. Hoe kan een radio verstoren dan?

Het stomme is dat hij voor de rest echt goed loopt nooit echte problemen gehad met starten zelf bij min 20 hoefde hij niet meer omwentelingen te maken bij starten.

Maarjaa houd je weer van de straat haha

Thxx jongens!!
 

Ronnie

Forumguru
Mocht je met VAG-Com aan 't werk gaan, hou er dan rekening mee dat je een OBD1 stekker/versie hebt met "K-line", can-bus was in 1998 nog niet uitgevonden. De Polo van m'n dochter (dezelfde motor) lees ik ook hiermee uit, werk perfect!
 

The bone collector

Senior Member
Mocht je met VAG-Com aan 't werk gaan, hou er dan rekening mee dat je een OBD1 stekker/versie hebt met "K-line", can-bus was in 1998 nog niet uitgevonden. De Polo van m'n dochter (dezelfde motor) lees ik ook hiermee uit, werk perfect!

Heeft de 1.3 MPI ooit in VW gelegen dan? Daar had ik nog nooit van gehoord.
 

ArjanGr

Senior Member
Wellicht heb je er iets aan.. Maar bij mijn felicia uit 1999 had ik hetzelfde bij 'half warme' motor. Dan wilde die wel eens niet starten in één keer of slecht lopen op 400 / 600 toeren ofzo. Beetje gas geven en dan was het goed.
Dus misschien hoort het ook wel een klein beetje bij die oude autotjes...
 
Bovenaan Onderaan