felle roetuitstoot??

skodaboy

Forumguru
hey medeleden,

ik heb een vraag over de roetuitstoot van de 02 met tdi-motor.
ik rij dus met een 02 combi 4X4 met de 1.9 tdi-motor en handbak,wat mij al een paar dagen opvalt is dat als je wat "sportiever" gaat rijden de wagen serieus zwart rookt of roet uitblaast,oke er staat wel geen dpf op maar toch he...:D
kben dus een dieselrijder en schakel dus rond de 2500 omw/min.
das dus mijn normale rijstijl,maar als je dan aan de stoplichten trekt om te sprinten en of sportiever gaat rijden met een toerental van 3000 a 3500 omw/min dan ben je dus rook/roet aan het uitblazen dat je bijna "mist" aant maken bent,een zware vrachtwagen is er niks tegen...:shocked:
zijn er nog 02-rijders die 'last' van hebben of is het een normaal verschijnsel bij de 02 tdi,moet er wel zeggen dat mijn vorige 01 tdi ook met handbak,er veel minder last van had,ook al werd er sportief gereden...:crazy:

graag jullie reactie's,mvg

ppx

Donateur
Dit lijkt me vrij normaal. Door de hogere druk gaan de roetdeeltjes, die anders in de verschillende onderdelen van het uitlaatsysteem blijven zitten, naar buiten gedrukt worden.

Nu, sportief rijden is één ding. Maar met je 1.9TDI (ik heb er ook zo eentje) ligt je maximaal koppel ergens rond de 1800rpm. Dus eigenlijk zou je beter daar ergens schakelen: je rendement ligt hoger, je verbruik lager, ...

Grtzz

Ppx

Gieliovd

Forumguru
Ik heb op het forum wel eens gelezen dat hij de EGR klep helemaal open gooit wanneer je zoveel gas geeft. Daarom zou hij veel meer gaan roeten.

van_der_P

Senior Member
Eigenlijk krijgt die te veel diesel toegedient, meer dan die aankant vandaar die zwarte rook.
Maar de TDI heeft daar veel last van. Ook als je rustig rijdt over het algemeen, en je geeft eens een keer flink gas dan laat die een roet spoor na.

___JC___

Forumguru
Ik heb een 2.0TDI maar die roet echt onwijs veel. Doet ie al twee jaar, is heel normaal. Minder leuk voor de mensen die achter je rijden maar goed.

Ralph

Lid
Zelfs toen mijn wagen gechipt was roette hij helemaal niet! Ik zou toch maar ff naar de dealer gaan!

higgy

Forumguru
Probeer eens een flesje Wynn's injectiereiniger voor dieselmotoren: gooi dat bij een halve tank diesel en ga eens een stevig stuk rijden met wisselende toerentallen.

skodaboy

Forumguru
Ik heb een 2.0TDI maar die roet echt onwijs veel. Doet ie al twee jaar, is heel normaal. Minder leuk voor de mensen die achter je rijden maar goed.

ja,dat is idd niet zo fijn voor diegene die achter me rijden...
maar ja,het is nu zo he volgens de dealer is dit wel normaal dat hij wat meer roet,bij stevig door rijden...:crazy:
gisteren in de namiddag had ik hier enkele km's verder op ne "johnny" langs me staan aan de stoplichten met e golf 3 tdi,da werd ff een sprintje doen,da voelde ik zo aan komen...Groen licht en gas erop...
ik heb dus niet alleen dien "johnny" uitgeroet,maar ook degene die nog achter ons reden... :D

___JC___

Forumguru
Zelfs toen mijn wagen gechipt was roette hij helemaal niet! Ik zou toch maar ff naar de dealer gaan!

Ralph, heb jij een roetfilter? Zo nee dan vind ik dit heel raar aangezien alle gechipte 2.0TDI'tjes roeten. De een wat meer dan de ander maargoed.

TL@

Forumguru
Mijn (ongechipte) 1.9 roet bijna niet. Hij is wel nog nieuw maar wordt ook constant afgetrapt.

Mijn broer zijn oude Golf IV TDI150 begon enkele weken na de chip pas enorm te roeten, daarvoor eigenlijk niet. Hij was naar een kleine 200PK gebracht.

Als je een tijd rustig rijdt en dan ineens een dot gas geeft, is het normaal dat ie roet maar wanneer je constant zwijnt, zou er toch geen roet uit mogen blijven komen.

___JC___

Forumguru
Klopt, als ik volgas geef na een tijdje rustig rijden komen er flinke walmen uit maar niet constant.

TL@

Forumguru
Dat schijnt normaal te zijn. Dat is de roet die een beetje aankoekt in de uitlaat. Daarom af en toe eens goed doorblazen zodat de uitlaat proper blijft :)

TL@

Forumguru
Wees maar blij dat je niet voor mij werkt (even aannemende dat je een auto van de zaak hebt). Ik had hem je gewoon afgepakt.

Hij wordt wel mooi warm gereden hoor. Wanneer alles op temperatuur is, moet een auto daar tegen kunnen. Met mijn eigen wagen rijd ik ook zo hoor.

Gieliovd

Forumguru
Hij wordt wel mooi warm gereden hoor. Wanneer alles op temperatuur is, moet een auto daar tegen kunnen. Met mijn eigen wagen rijd ik ook zo hoor.
Afgetrapt klinkt een beetje als een respectloze houding tegenover de techniek. Zo rijden de meeste leasers, is mijn vooroordeel.

Gieliovd

Forumguru
Een "auto van de zaak rijder" is toch een leaser? Of ben ik nou de weg kwijt.

He, Peter, ga jij eens dat bougie topic bekijken ;)

Desperado

Forumguru
Een "auto van de zaak rijder" is toch een leaser? Of ben ik nou de weg kwijt.

He, Peter, ga jij eens dat bougie topic bekijken ;)
Bekeken en beantwoord :super:
Ehm, niet iedere auto van de zaak rijder is een leaser.
Als voorbeeld kan ik de zogenaamde AB auto's noemen.
Die zijn allemaal gekocht door het bedrijf en dus geen lease.

Gieliovd

Forumguru
Topactie weer.

Ja, ok daar heb je gelijk in. Lease auto is een beetje algemeen begrip geworden bij me. Auto van de zaak, dat is beter.

TL@

Forumguru
Afgetrapt klinkt een beetje als een respectloze houding tegenover de techniek. Zo rijden de meeste leasers, is mijn vooroordeel.

Misschien verkeerd verwoord van mij. Beter is dat hij stevig op z'n staart wordt getrapt :1819:

Bovenaan Onderaan