ff gaatje pakken met DSG

aang

Lid
ik rij vanaf april met een dsg, bevalt super. Enige nadeel vind ik dat de bak bij ff snel een gaatje pakken, bij bijvoorbeeld bij een rotonde moeilijk doet. Hij blijft naar mijn menig te lang in z'n 3 hangen. Is dit een normaal fenomeen of is het een afstelling? In standje S is ie net weer te zenuwachtig.
 

skodaboy

Forumguru
ik rij wel niet met een dsg,maar met een 1.9 tdi met handbak.
ik neem ook de (meeste) rotondes in de 3e versnelling,
zolang ik net boven de 1000 rpm 1100 à 1200 rpm blijf gaat dat best...
ga ik naar 1000 rpm of er net onder dan wordt het een tandje terug schakelen,je voelt dan dat de 3e versnelling te groot is naar gelang het toerental.

ik denk dat een dsgbak in de D-stand ook ongeveer zo te werk gaat,
afzakken in toeren en indien nodig terug schakelt...:winkie:
 

aang

Lid
tis vaak rustig naar rotonde in z'n 3, gaatje zien, dot gas geven DSG wil dan terug schakelen naar 2 en dat geef een rot schok. Lijk me ook niet echt goed voor de bak.
 

skodaboy

Forumguru
tis vaak rustig naar rotonde in z'n 3, gaatje zien, dot gas geven DSG wil dan terug schakelen naar 2 en dat geef een rot schok. Lijk me ook niet echt goed voor de bak.

ik begrijp wat je bedoeld,ik denk dat de DSG bij die dot gas geven naar de 2 schakelt,maar eigenlijk is die versnelling te "klein" naar de snelheid toe die de auto nog heeft,en daarmee zo in één keer schokt...:confused:
 

___JC___

Forumguru
Ik heb geen dsg juist omdat je het nooit echt helemaal voor het zeggen hebt met die bak. Terugschakelen voor een bocht of opschakelen zonder dat je het wilt, lijkt me vreselijk.

Trouwens welkom aang, wat een mooi gezicht zo een O2 met RS4 velgen. Helemaal goed, 18 inch zo te zien?
 

aang

Lid
Thnkx JC, 19":D ik zit al een poosje mee te kijken, maar eigenlijk niets te klagen. Dit is m'n tweede octavia en eigenlijk geen echt gekke dingen gehad.
 

hemi24

Forumguru
VAG zou een combi stand moeten maken, waarbij opschakelen gaat als in 'D' en het terugschakelen wordt uitgevoerd als in 'S'.

Als ze deze stand dan 'G' zouden noemen, zijn alle letters van de DSG weer gebruikt :)
 

LenK

Forumguru
Elke automaat schakelt soms anders dan je het handmatig zou doen.
Maar daar staat heel veel positiefs tegenover. Daarom zou ik toch niet anders meer willen. Misschien nog een keer flippers erbij, maar dan moet de bak wel alleen daar op reageren en niet zijn eigen wil blijven opleggen zoals bij DSG.

Maar misschien is CVT wel het antwoord, alhoewel dat weer acoustisch wennen is, je hebt in ieder geval geen onverwachtte schakelmomenten.
 

VEEJAY

Forumguru
Met chipje heb je altijd wel genoeg power om capriolen uit te halen. Een tandje hoger of lager maakt niet heel veel uit. Zolang het vermogen door de tuner goed over het hele toerenbereik is uitgesmeerd, mensen met chip ervaring weten wat ik bedoel. IMHO
 

crepusculum

Nieuw lid
ik rij vanaf april met een dsg, bevalt super. Enige nadeel vind ik dat de bak bij ff snel een gaatje pakken, bij bijvoorbeeld bij een rotonde moeilijk doet. Hij blijft naar mijn menig te lang in z'n 3 hangen. Is dit een normaal fenomeen of is het een afstelling? In standje S is ie net weer te zenuwachtig.
Is het niet zo dat de DSG niet verandert van versnelling van het moment dat je de wielen onder een bepaalde hoek of verder draait (wat op een rotonde nogal eens voorkomt)?
 

hemi24

Forumguru
Is het ook niet zo dat de DSG adaptief is? Iets aanpassen van je rijstijl kan hier dan ook verandering ingeven...
Je moet er natuurlijk ook wat gevoel voor opbouwen, dan is de verrassing ook wat minder!
 

VEEJAY

Forumguru
Klopt maar dan moet je altijd dezelfde rijstijl hebben. M.a.w. Iedere keer 'driftend' een rotonde pakken...
 
Hebben we het hier over alle DSG bakken of specifiek over 1,4 of 1,8 (benzine)? Ik heb zelf de 1,8 want 1,4 wordt niet geleverd op slagschepen. Over power zal je mij niet horen klagen. Dat je er gevoel voor moet opbouwen ben ik het wel mee eens, al is de 1,8 dsg erg gretig en blijft beschaafd wegrijden toch wel lastig.
 
Bovenaan Onderaan