Fietsdrager op vaste trekhaak

wanderer

Senior Member
Past een Twinny Load fietsdrager op de trekhaak van een Yeti, of zijn daarbij extra hulpstukken nodig?
Met excuses voor de dubbelplaatsing van de vraag.
 

Havana

Forumguru
Hangt er vanaf welk type. Bij de wat oudere TL's heb je zo'n lelijke beugel nodig, daarna zijn ze overgestapt op een systeem met een soort vierkant dat je op de haak moet schroeven. Zo mogelijk nog onhandiger en lelijker dan het oude systeem. Bij de modernere systemen zit er niks meer op de haak zoals bij de concurrentie al meer dan 10 jaar het geval is.

Mijn advies koop nooit een TL. Thule, Uebler en Spinder zijn veel beter.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb jarenlang tot volle tevredenheid een Spinder Hawk gebruikt. Deed het prima, vooral op trekhaken waarvan de kogel aan de bovenkant iets is afgeplat. De grote vastzetbout heeft daar (nog) beter grip op.

Vanwege de aanschaf van een caravan ben ik nu overgestapt op een volledig opvouwbare Thule. Hiervan is de exacte afstelling op de individuele kogel heel makkelijk en heel precies te regelen zonder vuile handen te krijgen; eenmaal afgesteld is het rotsvast bevestigen een kwestie van seconden... (Dit in tegenstelling tot de Spinder, want daar stond ik toch altijd nog even met een net iets te korte pijpsleutel aan die bout te draaien, onderwijl eigelijk één hand te weinig hebbend om de drager goed in positie te houden).

Die Thule ervaar ik nu als een enorme vooruitgang, ook al omdat je een zware e-bike er desgewenst via een gootje op kunt rijden. Bij de Hawk moet je de fiets er altijd op tillen om de wielen in de houders te krijgen. En ik word er niet jonger op...
 
Laatst bewerkt:

wanderer

Senior Member
om voor die enkele keer dat ik fietsen vervoer een dure drager aan te schaffen vind ik weggegooid geld, de TL koop ik hier voor 20€ en neem het onhandige voor lief.......het prijsverschil is te groot....ben met pensioen...
 

Canon-Eye

Forumguru
ben met pensioen...
Ik ook, hoor.
Maar die Twinnyload heb ik sowieso nooit willen hebben omdat de bevestiging een aanslag is op het crankstel van de fiets(en). Afhankelijk van de fiets moet je trouwens goed opletten of je die er wel op kunt bevestigen: met name een e-bike met middenmotor kan nog wel eens problemen geven. Maar ook bij "lage instap"-fietsen moet je uitkijken.
Kortom: eerst passen, anders gooi je misschien €20 weg...
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, daar was mijn dochter erg blij mee omdat hun schaardragertje niet goed wilde blijven zitten op de trekhaak van haar nieuwe dienstauto; zakte rijdendeweg langzaam maar zeker achterover...

Hoewel die kogels geacht worden een standaard afmeting te hebben, is er blijkbaar toch een tolerantie van enkele tienden van mm; vandaar ook die afstelmogelijkheid op bv. de Thule en andere dragers met "eenhandbediening".
 
Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
Ik gebruik zelf de Spinder Falcon, dat is de alu versie van de Hawk. Uitstekend apparaat, betaalde er 50 euro voor op MP. Ik heb ook nog een Kolibri die ik veel gebruik, dat is de eenpersoonsversie van de Falcon.

De moderne TL gebruiken overigens geen crankbevestiging meer (ook hier liepen ze 10 jr achter op de concurrentie).
 
E

Ex-lid 2926

Tsja, nu moet ik toch even reageren. Ik gebruik al een kleine 20 jaar een Twinny Load. Allerlei fietsen gaan op de TL. De luxe hybride toerfiets met XT crank, een 29 inch MTB met XT crank en een racefiets met Ultegra crank. Ik heb in al die jaren nog nooit schade aan de cranks of het bracketlager gehad door het gebruik van de fiets op de TL. En ja, zoals Havana al aangaf, dat hulpstuk op de trekhaak is eigenlijk geen gezicht. Het is een lelijk stuk aluminium waar je ook nog eens flink je schenen aan open kunt halen als je even niet goed oplet waar je je been neerzet.
Het hulpstuk heeft ook nog eens een groot voordeel. Het kost even wat moeite, maar zitten deze lelijke buisjes op de goede plaats, dan zit de TL muurvast op de trekhaak. Geen enkele speling.
Ik gebruik wel een paar kleine hulpjes bij de TL. Een stukje binnenband plaats ik tussen de crank en de dikke plastic bout van de crankklem en een een grote originele TL kunststof beschermkap over de trekhaak met buisjes. Dan lijkt het wat minder lelijk.
Is het optische aspect wat minder belangrijk. Neem gerust de Twinny Load. Neem dan wel de "Plus" versie waarin de crank rust in een kuststof crankhouder.
Als ik met een aantal jaren de OII vervang door een andere auto, dan koop ik ook een Thule of een soortgelijk model.
 

Canon-Eye

Forumguru
Los van het optische aspect (écht lelijk, zelfs met zo'n aangepaste zwarte dop in de vorm van een soort totaalcondoom) vind ik ook het er overheen moeten tillen van de eerste fiets een bezwaar dat met de jaren zwaarder weegt, letterlijk en figuurlijk.
Want (a) die eerste fiets is de e-bike van mijn vrouw, die als zwaarste zo dicht mogelijk bij de bevestiging moet, en (b) ik word er ook niet jonger op. Ditzelfde bezwaar begon zich trouwens ook te manifesteren t.a.v. de tot voor kort gebruikte Spinder Hawk.

Dus als je nu of in de toekomst je rug wilt ontzien, koop dan een drager met doorlopende gootjes. Dan hoef je niet de hele fiets vierkant op te tillen om 'm over de middensteun heen in de wielhouders te manoevreren: je kunt eerst het voorwiel in het gootje tillen en 'm dan doorrijden terwijl je het achtereind er ook in tilt. En als het nodig is zijn er ook oprijgootjes beschikbaar, zodat je een e-bike met wandelfunctie zelfs op eigen kracht erop kan laten rijden.
Kost wel wat, maar dan héb je ook wat... Ik heb iig geen spijt van mijn Thule. :pardon:
 

Havana

Forumguru
Crankbevesting mag niet bij carbon cranks. En bovendien passen brede brackets niet op de eerste Twinny Loads.
 
Bovenaan Onderaan