Fietsdrager voor het achterportier

dummy

Lid
Nu het wachten op mijn OC3 bijna over is, ben ik eens aan het kijken voor een fietsdrager voor het achterportier (geen trekhaak).
Mijn oog is gevallen op een Thule ClipOn High 9105. Nu is mijn vraag hoe "high" deze boven de auto uitsteekt. Er bestaat ook een Thule ClipOn 9103, maar daarin hangen de fietsen, wat mij minder stevig (en veilig voor de fietsen) lijkt.

Thule ClipOn High 9105: http://www.thule.com/nl-nl/be/produ...bike-carriers/thule-clipon-high-9105-_-910501
Thule ClipOn 9103: http://www.thule.com/nl-nl/be/produ...nted-bike-carriers/thule-clipon-9103-_-910301

Zijn er hier die ervaring hebben met een van deze fietsdragers?
 

deusjevo

Forumguru
Uhmm, bedoel je met achterportier de achterklep om een fietsdrager aan te hangen?
Iets voor achterportier (achterdeur) heb ik nog nooit gezien.
 

dummy

Lid
@deusjevo achterportier is inderdaad de achterklep (kofferklep) :) (staat als achterportier vermeld op de Thule website)
@bubbles Combi, zoals vermeld in de beginpost (OC3 :) )
 

Reno

Nieuw lid
Ik heb de 9105 (weliswaar voorlopig nog op een Volvo V50). Zeer stevig en gemakkelijk te monteren, maar zorgt voor een verbruik dat gemakkelijk 2l/100km hoger ligt dan normaal en zorgt bijna onvermijdelijk voor (lichte) schade aan de kofferdrempel.
 

dummy

Lid
@Reno is het mogelijk om eens een foto te posten van je auto met fietsenrek (en evt fiets), dan heb ik meer een idee hoeveel de fiets boven de auto uitsteekt :).
Waarom zou je schade hebben aan je kofferdrempel? Mijn ouders gebruiken de 9106 op hun Zafira, maar hebben niets van schade door het gebruik (die "armen" spannen zich toch rond de koffer, en komen niet in contact met de kofferdrempel?)
 

Reno

Nieuw lid
Ik weet dat het zadel van mijn MTB net iets minder dan 2m hoogte komt (omdat ik heel nipt in een ondergrondse parkeergarage binnen kon). Een Volvo V50 is 146cm hoog, dus ik vermoed dat de fiets 50cm boven de auto uitsteekt.
 

Cordoba

Forumguru
Schade bij tildrempel misschien door de klemmen die aan de onderkant van de kofferklep zitten: als je te weinig speling hebt tussen achterklep en bumper raken die klemmen dus je bumper.

Overigens begrijp ik dat de enige reden om de fietsen zo hoog te bevestigen is, is om achterlichten en kentekenplaat vrij te houden. Gezien verschil in brandstofverbruik, lager tillen van de fietsen enz. lijkt een lagere bevestiging van de fietsen met extra kentekenplaat en lichtbalk toch een stuk handiger en goedkoper in gebruik.
 

Rick

Senior Member
Klopt. Dan moet je er wel rekening mee houden dat je alsnog de elektra moet aanleggen voor de verlichting. Dat is toch een aardige kostenpost. En je hebt een stekker in je kofferbak liggen of alsnog onder je auto.
 

dummy

Lid
De ClipOn 9103 incl lichtbalk en extra beugel voor de damesfiets van de vrienden kost even veel als de ClipOn High 9105. Dus de prijs van de fietsdragers zal de doorslag niet geven, enkel de bijkomende kost van de elektronica voor de verlichting is een andere zaak. Dan kan ik even goed een trekhaak laten monteren...
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan kan ik even goed een trekhaak laten monteren...
Beter zelfs. Die biedt voordelen in andere situaties:
  1. er kan nu ineens wél een boedelbak of zo achter - kan altijd van pas komen!
  2. hij garandeert een zekere minimumafstand tot andere parkeerders op drukke parkings met dubbele rijen (mits je 'm achterwaarts in het vak zet, wat uit veiligheidsoverwegingen de aanbevolen manier is) en bij fileparkeren.
 
Bovenaan Onderaan