Filemelding tijdens rijden

Als ik een route heb ingesteld dan krijg ik geen pop upvenster met de melding, dat er een file op de route is. De dealer vertelde mij, dat dit uitsluitend wordt weergeven door de stem, die ik uit heb gezet, omdat ik het hoogst irritant vindt, dat in de stad bij elke hoek de muziek stopt. Maar ik kan mij niet goed voorstellen, dat dit pop up-venster niet zou bestaan, omdat het zelfs in mij Kia met zeer gebrekkig navigatiesysteem wél zat. Kan iemand mij bevestigen, dat dit inderdaad een hiaat is in deze voor de rest prachtige auto?

Nordic_blue

Nieuw lid
In mijn VW Passat uit 2012 komt er ook geen pop up, alleen die stem. Vertrouw er niet teveel op, regelmatig zit je al lang in een file voordat je gewaarschuwd wordt of de navigatie herkend file op een andere rijrichting, waardoor je onnodig alternatieve routes krijgt.

Daar heb je gelijk in, maar met zo'n pop pop kan ik wel kiezen of ik daar gebruik van wil maken of niet. Nu zie ik helemaal niets en heb ik dus ook die keuze niet.

Darkside

Forumguru
Ikzelf heb een O2 uit 2010 met een D-module van het Columbus systeem.
Ik heb ook de stem uit staan. Maar krijg wel gewoon een pop-up in mijn scherm als er file is.
Dan kan ik kiezen voor huidige route. Of herberekenen om de file te vermijden.
In mijn route opties heb ik die wel op dynamisch staan.

Ik heb Dynamische route uit gezet omdat ik ook geen waarschuwing krijg of ik daar wel gebruik van wil maken. Ik was op weg naar Brussel en de Dynamische route merkte een file van 3 kilometer op en loodste mij zonder dat ik het wist Antwerpen in waar ik anderhalf uur nodig had om er weer uit te komen. Dus dat was ook niet echt fijn.

Maar ik begrijp dus dat de Amundsen het niet in de O3 heeft zitten, vrees ik.

CDK

Forumguru
Ikzelf heb een O2 uit 2010 met een D-module van het Columbus systeem.
Ik heb ook de stem uit staan. Maar krijg wel gewoon een pop-up in mijn scherm als er file is.
Dan kan ik kiezen voor huidige route. Of herberekenen om de file te vermijden.
In mijn route opties heb ik die wel op dynamisch staan.

dat zou dan met mijn Columbus uit 2012 ook moeten kunnen denk ik? heb nog nooit een pop up gezien, alleen als je al stil staat die %^#stem die zegt u nadert een file duhhh
weet iemand ook hoe dat in te stellen?

thanx & greetz Corné

Dennis Nijholt

Forumguru
geen last van ik rij geen file...die vermijd ik zo liefst mogelijk, maar mijn ervaring is ook dat er geen pop-up komt en ik heb de stem ook uit .

Darkside

Forumguru
Ik zal eens kijken wat ik speciaal in heb gesteld dan.
Zover ik me kan herinneren is dit altijd zo geweest. Zelf vind ik het wel fijn. Ik wil niet altijd herberekenen.
Maar soms is het wel fijn.

Darkside

Forumguru
Ik heb het volgende bij de opties staan:
Dynamische Route: Handmatig (hij kan uit dan doet hij niets met files. Of hij kan op automatisch staan. Dan krijg je dus ook geen melding en gaat hij automatisch een andere route kiezen).

n6xz.jpg

Als hij op handmatig staat dan krijg je dus een pop-up met een vraag:

r13y.jpg

CDK

Forumguru
thanx Darkside, ik ga er morgen ook maar eens mee stoeien, ik mag weer een enkele 100en kms asfalt gaan bestuderen, dus een prima tijdverdrijf om dit ff uit te checken :)

Sparkie

Forumguru
Bedankt voor de screenshots. Ik had zelf ook al lopen experimenteren met de instellingen en op dezelfde uitkomst uitgekomen.

Ik moet zeggen dat deze instelling mij wel bevalt. Je hoeft zelfs niet te reageren op het bericht door op OK te drukken, want het bericht verdwijnt na een aantal seconden vanzelf.

Pendragon

Donateur
Misschien goed om deze toe te voegen aan de tips en trucs van de Columbus, mocht deze er nog niet in staan?

Bovenaan Onderaan