Firmware Update Columbus

HaycoOnline

Donateur
Hallo forumleden,
Ik was bij mijn dealer en heb lopen spelen met het nieuwe Columbus model (of beter de software, model ziet er niet zo uit als de vorige modellen). Er zijn zo hier en daar wat extra dingen bij gekomen. En zoals bij velen wellicht bekend kun je uit 10 kleuren kiezen voor de LED interieur verlichting. http://www.skodaforum.nl/forum/attachments/image-jpeg.53310/

Mijn dealer kon niet op mijn vraag antwoorden.
In mijn beleving is de hardware van de Columbus niet veranderd en zijn het allemaal softwarematige aanpassingen die zijn doorgevoerd. In mijn beleving zijn al deze nieuwe features te krijgen middels een Columbus firmware update.

Weet iemand of je deze firmware update zelf kan uit voeren (hier staat hij niet http://updateportal.skoda-auto.com/)
Of moet dit door de dealer worden uitgevoerd, of is het helemaal niet mogelijk?

Rallye

Forumguru
Gaat het je om de Columbus, of om de mogelijkheden om je auto te personaliseren via het menu dat op de Columbus wordt weergegeven?

HaycoOnline

Donateur
Beste @Rallye,
Dank voor je reactie. Het gaat echt om de nieuwe dingen op de Columbus zelf. En niet zo zeer om de aanpassingen die Antera via VCDS doorvoert.

Rallye

Forumguru
Welke dingen zijn dat dan? Het voorbeeld dat je geeft (LED-kleuren) is immers een instelling van de auto, niet van de Columbus.

HaycoOnline

Donateur
Vooral in de navigatie zag ik veranderingen. Is het niet zo dat je middels de Columbus de LED-kleuren kan aanpassen. Nu kan het alleen via VCDS. Dit hebben ze nu softwarematig in de Columbus aangepast toch?

Rallye

Forumguru
Ik kan je niet helpen met je vraag en misschien is het een discussie over woorden zo, maar ik probeer het vershil te maken tussen twee zaken:
- veranderingen in de Columbus zelf (je lijkt iets gezien te hebben op het gebied van de navigatie); en
- veranderingen in de auto, die je via de Columbus kunt bedienen (zoals de kleur van de LED-verlichting).

Voor mij zijn die laatste geen, of niet alleen, wijzigingen in de Columbus, maar mogelijk ook in de rest van de auto (boordmodule o.i.d.).

Dit alles om je vraag duidelijker te krijgen.

HaycoOnline

Donateur
Ik kan je niet helpen met je vraag en misschien is het een discussie over woorden zo, maar ik probeer het vershil te maken tussen twee zaken:
- veranderingen in de Columbus zelf (je lijkt iets gezien te hebben op het gebied van de navigatie); en
- veranderingen in de auto, die je via de Columbus kunt bedienen (zoals de kleur van de LED-verlichting).

Voor mij zijn die laatste geen, of niet alleen, wijzigingen in de Columbus, maar mogelijk ook in de rest van de auto (boordmodule o.i.d.).

Dit alles om je vraag duidelijker te krijgen.

Dank voor je reactie. Tja daar heb je wel een punt als het om de 2 veranderingen zijn.
Op dit moment kan ik op de Columbus alleen kiezen uit 3 kleuren voor de LED interieur verlichting. In de nieuwe modellen kan er uit 10 gekozen worden. In mijn beleving is de koppeling tussen de Columbus en boordmodule er nu ook alleen kan via de Columbus het kleuren pakket gekozen worden. Deze extra kleuren zijn dan software matig toch, aangezien de hardware het nu ook al kan met 3 kleuren?
Maar los gezien van deze LED kleur keuze. In het verleden had ik een Amundsen. Hier heb ik eens een software firmware laten uitvoeren door mijn garage. Is iemand bekend of dit ook voor de Columbus kan?

Ik zou ook graag meer kleuren willen kunnen instellen

Heb je al iets gevonden? zou een garagist deze vragen kunnen beantwoorden?

Weet iemand of de dealer de software kan updaten van de Columbus MIB2?
In de bijlage zie je het verschil van MJ2016 en MJ2017.
Met de software van MJ2017 heb je meer mogelijkheden in de Columbus, volgens mij heb je dan ook de mogelijkheid om 10 kleuren te kiezen als het led interieur pakket aanwezig is.

Bijlagen

• MJ2016.jpg
    MJ2016.jpg
    50,4 KB · Weergaven: 84
  • MJ2017.JPG
    MJ2017.JPG
    293,1 KB · Weergaven: 74

hemi24

Forumguru
Grote kans dat er ook verschil zit in het toegepaste type led tussen modeljaar '17/'18 en voorgaande versies..?!?

Bovenaan Onderaan