Flitsinformatie Columbus systeem O3

Goedemiddag,

Inmiddels rij ik sinds afgelopen donderdag rond in mijn nieuwe O3 EBL hatchback (bevalt zeer goed!).
De auto heb ik net optijd geleverd gekregen, aangezien we maandagnacht op vakantie gaan richting Zuid-Frankrijk.

Nu las ik op de ANWB dat flitsmeldingen op een navigatie-systeem strafbaar zijn in Frankrijk, en dat je hiervoor een boete kunt krijgen.

Nu vraag ik me af hoe dit zit bij het Columbus systeem in mijn Octavia, zit hier zo'n optie op? Hoe zat dat bij de voorgaande Octavia's? Wie kan hier iets over zeggen?

In het boekje staat hier niks over vermeld, dus ik neem aan dat deze functie er niet op zit. Maar wil het toch even checken.

Alvast bedankt!

Mik19

Lid
Goedemiddag, Volgens mij zit deze functie er niet op helaas. Zo als bij een TT zou zeer makkelijk zijn.

Greggy

Actief lid
Wat is de technische naam van die O3 Columbus? En is dit apparaat identiek aan een ander VW apparaat? Dan kan ik mij hier wat meer in verdiepen.

ertromp

Forumguru
Wat is de technische naam van die O3 Columbus? En is dit apparaat identiek aan een ander VW apparaat? Dan kan ik mij hier wat meer in verdiepen.
De ontwikkeling van het VW toestel is gedaan door www.esolutions.de
Het is niet meer zoals de Columbus en RNS 510 een apparaat wat door "1" fabrikant geleverd wordt maar een samenhang is van meerdere componenten/fabrikanten

Darkside

Forumguru
Bij de O2 en de vorige generatie Columbus kon je inderdaad zelf flitspalen toevoegen als je systeem voorzien was van FW 38xx.
Middels de website van VW kon je dan een eigen DB maken. (volgens mij kan het ook met POI inspector)
Ik heb het via de VW website gedaan. En heb de beneluxe er in zitten. alsmede alle tankstations met eigen logo.

Ik weet eigenlijk niet of dit ook voor de nieuwe Columbus beschikbaar is.
De Site van VW is uit de lucht en je kan geen eigen POI database meer maken.
Ik hoop dat de nieuwe toch ook zoiets ondersteund.

PS de DB installeer je via een SD kaart. En kan je ook zoweer deleten.
Je kan de flitspalen dus snel verwijderen en later weer via de SD installeren.

Sparkie

Forumguru
Waarom zou je de flitsmeldingen voor Frankrijk willen zien? Voor zover mij bekend worden de overtredingen die begaan worden in Frankrijk nog steeds niet doorgestuurd naar Nederland.

Geen idee waar je dat vandaan haalt Sparkie maar ik weet helaas uit ervaring dat boetes in Frankrijk 100% worden doorgestuurd, en dat is als sinds 2008 zo...

Sparkie

Forumguru
Ik ben toch al enige malen geflitst in Frankrijk, maar nog nooit een boete doorgestuurd gekregen.
België en Frankrijk werken inmiddels wel samen, maar voor zover ik weet geld dat (nog) niet voor Nederland.

Bedankt iedereen voor het meedenken... inmiddels zijn (voor de zekerheid) de blaaspijpjes gekocht, en weet ik dat ik geen flitsmeldingen heb (kan eventueel via SD, maar ook geen belang bij verder).

Nu de auto volpakken, en dan vanavond voor 2 weken richting zuid-frankrijk!

Darkside

Forumguru
Dan heb ik geluk gehad. Ben 100% zeker geflitst door die kleine kastjes in de middenberm.
Maar heb niets thuis gekregen.
Dit jaar zou het wel beter door gestuurd moeten worden. En zal ik dus beter oppassen.

Darkside

Forumguru
Geen id. Maar op 1 november ben ik al terug van mijn vakantie in La France.
Desalniettemin toch even opletten.

Bovenaan Onderaan