Flubberende Draagarmrubbers vervangen

zefke

Lid
Hallo Fabia Fans,

Zoals bij de meeste Fabia kenners wel bekend is, heeft de Fabia I niet de beste draagarmrubbers mee gekregen:shocked:. Vooral de achterste rubbers van de onderste draagarmen voren hebben niet voor niets de naam kauwgumrubbers gekregen. Ze zijn niet kapot maar bewegen dusdanig heen en weer dat je af en toe denkt dat ze uit elkaar zijn gevallen.

Dus uiteindelijk maar overstag gegaan en nieuwe rubbers besteld. Het is een rubber geworden van MOOG de SE-SB-0104 (Het VW nummer is 1K0 407 1983E). Deze heeft vier bevestigingen tussen het binnen en buitendeel in plaats van twee op de originele rubber.
Skoda Fabia Draagarmrubbers (3).jpg

Eigenlijk heb je voor de (de-) en montage een speciale gereedschapset nodig zoals de Weber Wt-2108, maar ja dat willen we natuurlijk eerst aan den lijve ondervinden.

Het blijkt dat je inderdaad bijna niet achter de rubber kunt komen omdat hij zo dicht op de carrosserie zit aan de achterkant. Maak je echter de voortrein linkas en rechts helemaal los van de carrosserie (hij blijft nog vast zitten aan de versnellingsbak), dan krijg je toch voldoende ruimte om iets achter op de draagarmrubber te plaatsen, zodat je hem naar voren toe uit de draagarm kan persen.
Skoda Fabia Draagarmrubbers vervangen  (2).jpg

Tsjonge jonge wat zat dat oude kreng vast, het blijkt dat de oude draagarmrubber niet in één stuk er uit wil komen, maar dat er een stuk van de buitenmantel afscheurd. Maar goed uiteindelijk is hij er wel helemaal uit, zij het in stukken! Met wat afwasmiddel er op en wat kracht is de nieuwe bus er uiteindelijk goed in gegegaan!

Skoda Fabia Draagarmrubbers (4).jpg Skoda Fabia Draagarmrubbers (5).jpg

Dus voor de hobbyisten: Het is wel mogelijk zonder de speciale gereedschapset, maar het is een beetje behelpen!

groetjes
Paul
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb er vorig jaar iets minder dan 200 voor afgetikt bij de dealer! En heb ik weer kauwgum! Klasse!
Vergeet niet je Fabia opnieuw uit te laten lijnen...
 

The bone collector

Senior Member
Mooi werk! Vastzittende bouten/onderdelen zijn altijd heel irritant als je iets moet vervangen, dat en dat er nooit genoeg plaats is om deftig te werken.
 

zefke

Lid
Hallo Turboturbo,

Wat voor een type hebben ze gemonteerd in jouw Fabia? Zo'n rubber met twee verbindingen of een met vier?

Dat oude type, met twee verbindingen, heeft volgens mij VW nummer 6Q0 407 183, en die krengen zijn nog steeds overal te koop (van TRW voor 3,60 euro).

Die met vier verbindingen heeft VW nummer 1K0 407 183, het MOOG nummer is SE-SB-0104, hij kost 9,40 euro o.i.d.

Ik heb er speciaal op gelet dat ik zo'n geval met vier verbindingen heb en niet weer zo'n flubberding met twee verbindingen.

Natuurlijk er van uitgaande dat die veel beter zijn, maar zeker weten doe ik dat ook niet!! We zullen het ondervinden, de toekomst zal het leren.

groetjes
Paul
 

zefke

Lid
Hallo Bone Collector,

Vastzittende bouten ben ik gelukkig niet tegengekomen gelukkig. Daarvoor in de plaats zat wel de rubber erg vast. Je moet iets hebben wat vastzit natuurlijk!!

groetjes
Paul
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het ook zelf gedaan, dezelfde rubbers van Moog, met een draadeind M12, een aantal moeren en precies passende 4MM dikke platen was het een stevig klusje......
Ze zaten muurvast!
Heb je ze wel in de goede positie ingeperst? Indien in de juiste positie ingebouwd is uitlijnen niet nodig, anders wel.
 

zefke

Lid
Ik heb het ook zelf gedaan, dezelfde rubbers van Moog, met een draadeind M12, een aantal moeren en precies passende 4MM dikke platen was het een stevig klusje......
Ze zaten muurvast!
Heb je ze wel in de goede positie ingeperst? Indien in de juiste positie ingebouwd is uitlijnen niet nodig, anders wel.

Hallo Ronnie,

Leuk dat er nog andere hobbyisten op het forum zitten (soms krijg ik het idee dat er alleen rijders en geen sleutelaars zijn :grin:)

Ja de positie is een ander verhaal,de originele rubbers hebben een rubber pielleke dat aan de onderkant moet komen. De nieuwe rubbers hebben dat niet, dus het is niet helemaal duidelijk hoe ze er in moeten!

De buiten ring van de oude rubber heeft aan één kant een rubber verdikking die naar de binnenkant van de wagen was gericht, de nieuwe rubber heeft ook zo'n verdikking en die heb ik eveneens naar binnen gericht! Maar uitlijnen staat nog op het programma!

Hoe heb jij ze er in gezet?

groetjes
Paul
 

Boet

Actief lid
Ik mag graag sleutelen, maar ik mis helaas een rechterhand:). De grens ligt momenteel bij het vervangen van filters ed...

Kan niet zo goed uitmaken hoe je die rubbers eruit hebt gekregen zonder zo'n persding. Hoe heb je dat precies gedaan?
 

zefke

Lid
Hallo Boet,

Ik heb ook maar één rechterhand en dat is op zich voldoende, maar met twee linkerhanden moet je er zeker niet zelf aan beginnen.:winkie:

Ik heb de rubber er uit gehaald zonder de speciale set, maar ik gebruik natuurlijk wel een "persding", want met een hamer en/of beitel krijg je hem echt niet uit de ophanging.

Op de foto zie je aan de rechterkant een open bus, die is inwendig 72mm en 50mm diep en daar kan de rubber geheel in verdwijnen, links zie je een bus die uitwendig 60mm is en daarmee iets kleiner dan de buitendiameter van de rubber. Tussen de bussen zit een 16mm schroefspil. Door de moeren op de spil aan te draaien druk je de twee bussen naar elkaar toe en de rubber die daartussen zit pers je uit de ophanging in de grote bus! Monteren is in principe omgedraaide volgorde, grote bus links kleine bus rechts en weer aandraaien.

groetjes
Paul
 

Ronnie

Forumguru
Inplaats van bussen had ik platen, iets simpeler doch de werking is hetzelfde.
Het terugplaatsen van de draagarm in de zeskant van het rubber moet iets onder een hoek gebeuren, beetje zeepwater doet wonderen......
 

turboturbo

Forumguru
Hallo Turboturbo,

Wat voor een type hebben ze gemonteerd in jouw Fabia? Zo'n rubber met twee verbindingen of een met vier?

Dat oude type, met twee verbindingen, heeft volgens mij VW nummer 6Q0 407 183, en die krengen zijn nog steeds overal te koop (van TRW voor 3,60 euro).
Zoals ik al dacht: het 'oude' / standaard rubber. Op de factuur staat: RUBB. STEUN 6Q0 407 183 E... :icon_smile_dead: (per stuk € 9,72 excl. btw) Dus ik denk met twee verbindingen. Ze enkele maanden na vervanging ook alweer, moet ik zeggen. Dus spijt heb ik er wel van. Het is nu over, ik denk dat ze de rubbers even ingespoten hebben bij de laatste beurt (ik ben er verder niet meer over begonnen)

Pas deze reparatie vond ik alle info hier op het forum. Had ik dat allemaal toen geweten/mijn huiswerk gedaan, had ik ervoor gezorgd dat er andere rubbers onder kwamen.... Maar naar ik nu begrijp, zitten er meerdere rubbers op die draagarm. Als het volgende keer weer prijs is, ga ik ook meteen op zoek naar complete draagarmen (die zijn dacht ik ook maar 3 tientjes ofzo) met sowieso andere rubbers (Cupra, Powerflex of Polo rubbers)
 

Ronnie

Forumguru
Als het volgende keer weer prijs is, ga ik ook meteen op zoek naar complete draagarmen (die zijn dacht ik ook maar 3 tientjes ofzo) met sowieso andere rubbers (Cupra, Powerflex of Polo rubbers)

De rubbers zitten niet aan de draagarm, maar in de alu console aan het subframe.
De draagarmen worden in de rubbers geschoven.
 

turboturbo

Forumguru
Oh, excuus. Dank voor de correctie. Dacht ergens gelezen te hebben dat je net zo goed / ook de complete draagarm kon vervangen als de draagarmrubbers aan vervanging toe zijn.
 

zefke

Lid

Geweldig stukje werk met die versnellingsbak! Ik heb de Fabia bij 100.000 km nieuwe olie op de bak gedaan in de hoop zo'n reparatie zo ver mogelijk vooruit te schuiven! :)

Dat stukje van de draagarmrubbers heb ik bij mijn zoektocht niet gevonden! Jammer dat je geen foto's hebt gemaakt, ik zou wel eens willen zien hoe je dat draadeinde en de platen hebt ingezet. Als ik het zo lees is dat eenvoudiger als wat ik gedaan heb!

In ieder geval stuurt en remt de Fabia nu een stuk strakker, het flubberen is weg. De rubbers waren beide nog niet kapot, zelfs niet ingescheurd vandaar dat ik het eigenlijk altijd heb uitgesteld ondanks dat ie bv bij drempels wel een beetje kraakte. Achteraf gezien had ik het waarschijnlijk veel eerder gedaan als ik geweten had hoe groot het verschil met de nieuwe rubbers is!!

groetjes
Paul
 
Zo ook hier is een draagarmrubber overleden. Wat ik zo lees ga ik denk ik maar lekker wat powerflexspullen bestellen, toch? Ook gelijk de voorste 2 vervangen? Ik wil de Skoda nog een keer 35mm omlaag hebben en wat groter staal voor de zomer. Ligt hij weer lekker op de weg.

Maar uh, wiel eraf en dan draagarm van de veerpoot, zit daar zo taps draad op wat met zo'n apart stukkie gereedschap los moet?

Eerste week vakantie is alweer langzaam aan het vollopen...
 
Zo het boeltje nog eens door ziten lezen wat betreft de verschillende soorten rubbers maar ga toch maar voor de rubbers van een Cupra. Vanmiddag halen en dan richting de bouwhandel voor wat schroefdraad en moeren.
 

zefke

Lid
Hallo Remon: De voorste hebben volgens mij niet zo veel te lijden, het zijn meestal de achterste die het begeven.

Ik had zelf een open bus, inwendig 72mm en 50mm diep en daar kan de rubber geheel in verdwijnen, en een bus 60mm is en daarmee iets kleiner dan de buitendiameter van de rubber. Tussen de bussen een 16mm schroefspil. Maar een M12 draadeind met twee platen werkt schijnbaar ook, zorg wel dat je platen voldoende dik zijn want ze kunnen behoorlijk vast zitten.

Maak ook een paar fotokes tijdens het werk, dan kunnen we eens kijken hoe je het gedaan hebt. Altijd leuk.

groetjes
Paul
 
Bovenaan Onderaan