zefke
Lid
Hallo Fabia Fans,
Zoals bij de meeste Fabia kenners wel bekend is, heeft de Fabia I niet de beste draagarmrubbers mee gekregen. Vooral de achterste rubbers van de onderste draagarmen voren hebben niet voor niets de naam kauwgumrubbers gekregen. Ze zijn niet kapot maar bewegen dusdanig heen en weer dat je af en toe denkt dat ze uit elkaar zijn gevallen.
Dus uiteindelijk maar overstag gegaan en nieuwe rubbers besteld. Het is een rubber geworden van MOOG de SE-SB-0104 (Het VW nummer is 1K0 407 1983E). Deze heeft vier bevestigingen tussen het binnen en buitendeel in plaats van twee op de originele rubber.
Eigenlijk heb je voor de (de-) en montage een speciale gereedschapset nodig zoals de Weber Wt-2108, maar ja dat willen we natuurlijk eerst aan den lijve ondervinden.
Het blijkt dat je inderdaad bijna niet achter de rubber kunt komen omdat hij zo dicht op de carrosserie zit aan de achterkant. Maak je echter de voortrein linkas en rechts helemaal los van de carrosserie (hij blijft nog vast zitten aan de versnellingsbak), dan krijg je toch voldoende ruimte om iets achter op de draagarmrubber te plaatsen, zodat je hem naar voren toe uit de draagarm kan persen.
Tsjonge jonge wat zat dat oude kreng vast, het blijkt dat de oude draagarmrubber niet in één stuk er uit wil komen, maar dat er een stuk van de buitenmantel afscheurd. Maar goed uiteindelijk is hij er wel helemaal uit, zij het in stukken! Met wat afwasmiddel er op en wat kracht is de nieuwe bus er uiteindelijk goed in gegegaan!
Dus voor de hobbyisten: Het is wel mogelijk zonder de speciale gereedschapset, maar het is een beetje behelpen!
groetjes
Paul
Zoals bij de meeste Fabia kenners wel bekend is, heeft de Fabia I niet de beste draagarmrubbers mee gekregen. Vooral de achterste rubbers van de onderste draagarmen voren hebben niet voor niets de naam kauwgumrubbers gekregen. Ze zijn niet kapot maar bewegen dusdanig heen en weer dat je af en toe denkt dat ze uit elkaar zijn gevallen.
Dus uiteindelijk maar overstag gegaan en nieuwe rubbers besteld. Het is een rubber geworden van MOOG de SE-SB-0104 (Het VW nummer is 1K0 407 1983E). Deze heeft vier bevestigingen tussen het binnen en buitendeel in plaats van twee op de originele rubber.
Eigenlijk heb je voor de (de-) en montage een speciale gereedschapset nodig zoals de Weber Wt-2108, maar ja dat willen we natuurlijk eerst aan den lijve ondervinden.
Het blijkt dat je inderdaad bijna niet achter de rubber kunt komen omdat hij zo dicht op de carrosserie zit aan de achterkant. Maak je echter de voortrein linkas en rechts helemaal los van de carrosserie (hij blijft nog vast zitten aan de versnellingsbak), dan krijg je toch voldoende ruimte om iets achter op de draagarmrubber te plaatsen, zodat je hem naar voren toe uit de draagarm kan persen.
Tsjonge jonge wat zat dat oude kreng vast, het blijkt dat de oude draagarmrubber niet in één stuk er uit wil komen, maar dat er een stuk van de buitenmantel afscheurd. Maar goed uiteindelijk is hij er wel helemaal uit, zij het in stukken! Met wat afwasmiddel er op en wat kracht is de nieuwe bus er uiteindelijk goed in gegegaan!
Dus voor de hobbyisten: Het is wel mogelijk zonder de speciale gereedschapset, maar het is een beetje behelpen!
groetjes
Paul