Fluitend geluid achterdeur

nomad

Senior Member
Heb ik ook eens wat...

Nadat iemand zijn achterbumper bij mij in de auto parkeerde zijn het linker voorscherm en de deur vervangen.

Nadat ik de auto weer had opgehaald hoorde ik boven de 80 km/h een irritante fluittoon van achter komen. Even gereden met mijn zoontje achterin en die bevestigde dat het achter uit de hoek van de deur kwam. Onder de 80, geen enkel geluid te horen.
Uiteraard teruggegaan, deur is wat versteld en daarna kwam dat geluid pas bij 100 km/h. Ook hier was ik het niet mee eens, dus weer terug. Auto is er weer twee dagen geweest en werkelijk alles is geprobeerd. Dakrails eraf, spiegel eraf, hele auto alle (ja echt alle) naden dichtgetaped. Na 2 dagen en 3 rollen duct tape wisten ze het niet meer.

Mijn theorie is dat er aan de voorzijde ergens lucht in de portieren wordt geblazen en er door alle rubbers aan de achterzijde weer uit kan. Alles is er weer af geweest, voorscherm en deur zijn er opnieuw in gezet, rubbers gecontroleerd, maar geen oplossing.

Iemand een idee ?
 

hemi24

Forumguru
Ik heb een soortgelijk iets gehad met de rechtervoorportier van een Peugeot 206: was probleem met afdichting van het raamrubber.

Probeer eens te gaan rijden met iemand achterin en als het fluiten optreedt moet je het raam van binnenuit naar buiten drukken, kans dat het dan stopt.

Raamrubber vervangen is misschien een optie. In geval van het achterportier kan het natuurlijk ook zijn dat het kleine zijruitje in de deur niet goed in het rubber gemonteerd is..?
 

nomad

Senior Member
Het vreemde is dat ik voor de schade nergens last van had en dat de achterdeur tijdens de reparatie niet aangeraakt is. Ook een monteur achterin heeft het vastgesteld en duwen/trekken aan de deur maakt niks uit.
 
Heb ik ook gehad na schadeherstel aan achterportier. Het zwarte staande stripje was de boosdoener. Indien deze iets uit het lood staat veroorzaakt dit door de passerende wind een hinderlijke fluit danwel geruis. Zodra deze weer goed stond was het probleem direct opgelost!
 

hemi24

Forumguru
Meestal zit het geluid daar waar je het niet verwacht, dus ik zou het domweg nog eens proberen met het aandrukken van het raam.

Is het achterraam wel weer volledig ingeleerd, niet dat het raam niet helemaal omhoog komt tot het eindpositie...?!?
 

Monteurtje

Forumguru
Inderdaad het kleine ruitje in het portier strakker in de deur zetten. Of aan de binnenkant kitten. De dealer moet dit weten want het is een technische mededeling geweest.
 

nomad

Senior Member
Ben even met wat tape aan de slag geweest, maar niks hoor...

We hebben het over de achterdeur waar het raam omlaag kan en daarnaast dat kleine vaste raampje ? De verticale stijl heb ik helemaal dichtgetaped, maar nog steeds flip fluitketel.

Schadebedrijven krijgen de dealermeldingen niet, dus dat kan wel kloppen.
 

guitar_billy

Senior Member
Nomad, interesant fenomeen.

-wat is er veranderd? ik begrijp een nieuwe linker voordeur en scherm.
-ik neem ook even aan dat men met je achterdeur niets opnieuw heeft afgehangen/afgesteld.


kan het dan zijn dat door de nieuwe voordeur/voorscherm en diens afstelling dat er nu lucht 'anders' langs de achterdeur komt en daar gaat fluiten?

dan zou het dus toch aan de afhanging/afstelling van de voordeur en/of voorscherm kunnen liggen.
ben benieuwd !

EDIT: dit lijkt al erg op je eigen theorie. hmm. de aanrijding aan de zijkant heeft niet meer schade veroorzaakt waardoor de auto 'ingedeukt' is en niet meer 100% kan afdichten met de nieuwe delen eraan??
 

nomad

Senior Member
Ja achter is niets veranderd. De schade was niet zo groot dat het nu allemaal krom is, althans als dat wel zo was, dan hadden ze dat wel gemeld.

Deur is al helemaal gesteld, want eerst trad het gefluit al bij 80 km op.
Deur kan niet verder naar binnen gesteld worden.
 

GewwiT

Lid
Heb precies hetzelfde gehad bij een nieuwe O2. Het was inderdaad het kleine driehoekige ruitje in de achterportier, de rubbers sloten niet goed aan, kwestie van 1 a 2 mm.

Deze is vervangen en probleem opgelost :)
 

Monteurtje

Forumguru
Het is niet bij het stijltje, maar langs de schuine kant van het ruitje. Langs het metaal van de deur en het ruitje. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Het rubber hoeft in principe niet vervangen te worden. Maar de deurbekleding eraf. iets onder dat stijltje zit een schroefje. Deze iets losdraaien. Als je de ruit naar beneden hebt, dan kun je het kleine ruitje strakker in de deur drukken. Dan de schroef weer vastdraaien. En eventueel wat kit. Aan de binnenkant van het rubber. Daar zie je niks van als je het goed doet.
 

redtaz

Nieuw lid
Foto's

Heeft iemand hier ook foto's van?
ik heb vandaag 2e kerstdag de hele auto versierd met ductape,
en kwam er op het eind (45 minuten verder) achter dat het inderdaad uit het kleinste ruitje achter komt.

Ik weet hoe het paneel los komt maar vind foto's altijd handig om er bij te hebben.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 
Bovenaan Onderaan