Fluitend geluid Skoda Fabia 1.4mpi 2001

mantislord

Nieuw lid
Beste mensen,

Ik heb een Skoda Fabia 1.4mpi uit 2001. De auto bevalt prima en werkt naar behoren. Er is alleen een ding die mij
is opgevallen. In de ochtend bij het opstarten van de auto ( wanneer de motor nog koud is ) en bij het wegrijden, hoor
ik een fluitend geluid. Dit houdt zo aan totdat de motor op 90 graden warm is. Wanneer ik extra gas geef, wordt het
fluit geluid meer en wanneer ik afrem dan neemt het af. Maar zodra de motor warm genoeg is, dan is dit geluid weg.

Weet iemand wat dit is ?

Alvast erg bedankt voor de moeite.
 

Cordoba

Forumguru
Probeer eens te kijken of het fluiten samenhangt met de snelheid of met het motortoerental: door bijvoorbeeld bij 80 km/u terug te schakelen naar de 4e versnelling (wel zelfde snelheid blijven rijden), verandert dan de hoogte van de fluittoon, of blijft ie constant (dus zelfde toonhoogte in 4e en 5e versnelling)
 

mantislord

Nieuw lid
Mij is opgevallen dat het geluid bij het optrekken meer wordt. ( dit maakt niets uit wanneer ik terugschakel ) Het is dus echt bij zeg maar het optrekken en het aanhouden van de snelheid blijft het geluid constant. Door extra gas te geven neemt het geluid toe.
 

Cordoba

Forumguru
Dan heeft het dus met de rijsnelheid te maken, niet met het toerental, dus waarschijnlijk ook niet met de motortemperatuur. Als je een bocht maakt veranderd het geluid dan ten opzichte van rechtuit rijden met dezelfde snelheid, en is er verschil in geluid tussen een bocht linksom of rechtsom? In dat geval denk ik aan een wiellager, maar zo zonder het geluid zelf gehoord te hebben, en zonder filmpje met geluid is het moeilijk beoordelen. Het verdwijnen van het geluid bij warme motor kan te maken hebben met het feit, dat het slechte wiellager dan ook warm geworden is, waardoor het geluid dan verdwijnt/niet meer hoorbaar is.

Als je de koppeling intrapt, of in vrij schakelt (en de auto dus gewoon laat uitrollen) blijft het geluid dan, of verdwijnt het direct. Als het geluid dan ook samen blijft hangen met de snelheid, zit het ergens in het deel tussen wiel en koppeling.
 

mantislord

Nieuw lid
Dan heeft het dus met de rijsnelheid te maken, niet met het toerental, dus waarschijnlijk ook niet met de motortemperatuur. Als je een bocht maakt veranderd het geluid dan ten opzichte van rechtuit rijden met dezelfde snelheid, en is er verschil in geluid tussen een bocht linksom of rechtsom? In dat geval denk ik aan een wiellager, maar zo zonder het geluid zelf gehoord te hebben, en zonder filmpje met geluid is het moeilijk beoordelen. Het verdwijnen van het geluid bij warme motor kan te maken hebben met het feit, dat het slechte wiellager dan ook warm geworden is, waardoor het geluid dan verdwijnt/niet meer hoorbaar is.

Als je de koppeling intrapt, of in vrij schakelt (en de auto dus gewoon laat uitrollen) blijft het geluid dan, of verdwijnt het direct. Als het geluid dan ook samen blijft hangen met de snelheid, zit het ergens in het deel tussen wiel en koppeling.

Beste Cordoba,


Allereerst bedankt voor je snelle respond! Vanochtend heb ik nog enkele
andere tips geprobeerd. Ik heb de auto bij het opstarten in zijn vrij
gas gegeven. En ja hoor. Het fluitend geluid wordt inderdaad stukken meer. De toerenteller staat dan hoog en het geluid wordt meer. Ik heb je tip geprobeerd bij bijv. 80km/u en merkte geen verschil. Ook niet bij het terugschakelen. Geluid houdt aan. Zodra de motor op stabiel staat ( dus op zijn warmte ) dan gaat het geluid weg. Verder heb ik niks gemerkt in de bochtenwerk. Op zich geeft het mij geen problemen tot zover, maar persoonlijk vind ik het wel irritant :) Ik zorg toch
goed voor mijn auto :) Misschien dat ik er maar eens mee naar de dealer zou moeten gaan.
 

Chatslet

Forumguru
Tja of het vet klinkt.... Ik vrees in dit geval het ergste, en dat is dat je het probleem bij je turbo kunt gaan zoeken. En turbo's kosten geld, veel geld dus je kunt er het beste zo snel mogelijk bij zijn. Kan namelijk zijn dat de turbo niet lekker draait door roet aanslag of slechte smering oid en daarom geluid maakt. Op den duur worden de lagers slecht en dan klinkt hij zoals in dat filmpje en dat betekend nieuwe turbo of revisie turbo. Nooit mee door rijden want als een turbo vast slaat klapt ie gegarandeerd uit elkaar en worden de onderdelen zo je motorblok ingezogen met alle gevolgen van dien.
 

Noord26

Forumguru
Idd een 1.4 MPI (multi-point-injectie) is een blok zonder turbo..

De dealer die de diagnose 'turbo defect' zou vast stellen zou zijn dealerschap dan binnenkort wel kwijt zijn! ;)
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

Ik zou de waterpomp dan maar een beter bekijken vermits het lawaai ophoud als de motor op temp is, de alternator zou dan lawaai blijven produceren.
 

pansaebr

Actief lid
Ronnie,

Ik verwacht dat het een compleet metalen waterpomp is maar dat een lager lawaai maakt en door de warmte terug uitzet zodat er wat speling wordt opgeheven.
Anders zie ik niet direct in wat door warm te worden minder lawaai gaat maken eventueel nog een druklager .
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk in dezelfde richting als pansea, eventueel kan het geluid nog verdwijnen als de thermostaat kraan open gaat, en er water door de radiateur stroomt. (als circuit buiten de radiateur om een vernauwing heeft)

Andere optie is dat je in de richting van de multiriem moet zoeken (slippen, zwaar lopende poelie, dat soort zaken)
 
Bovenaan Onderaan