Fluittoon onder de motorkap

SkodaGert

Nieuw lid
Sinds 2 maanden zijn wij de gelukkige bezitters van de fabia greenline 1.2 diesel. Er staat nu 3200 km op de teller en het motortje snort maar verder. Nu heb ik daar wel een vraag over, als ik de auto start is er na ongeveer 2 sec een soort fluittoon hoorbaar , je kan dat vergelijken met een ventilator die staat de draaien. Ik ben hiervoor bij de dealer geweest en zijn diagnose was dat na 2 sec de hele elektronische regelsysteem in werking gaat en dat hoorbaar is. Het geluid is onafhankelijk van het motortoerental. Het blijft op dezelfde toonhoogte doorgaan. Ik zou graag willen weten of iemand dit ook heeft opgemerkt en eventueel of dit inderdaad normaal is bij dit type motortje.
 

Noord26

Forumguru
Start u de auto wel door de sleutel 1 keer naar start te draaien en gelijk weer los te laten? Vast houden moet niet bij een GL, de startmotor bepaald zelf hoe lang starten en voorgloeien nodig is. Wacht u ook tot vrijwel alle controle lampjes uit zijn voor u draait naar start?

Net na de start hoor ik alleen mijn ventilator en radio, verder eigenlijk niets. Radio heb ik ingesteld staan op volume 6 bij starten. Wat mij wel opvalt is een klep die je hoort als je de auto afzet. Maar hierop wees de dealer bij afleveren mij reeds dat het een bepaald onderdeel is van de electronische installatie en volkomen normaal is.
 

GO66

Lid
Ik hoor inderdaad ook een fluittoon. Ook als de motor warm is. Ik ga bijna voor de 15.000 km beurt en wil het dan voorleggen aan de monteur.
 

Wik

Lid
Hallo.

Ook ik heb last van de genoemde fluit toon.
Lijkt (als je IN de auto zit) van rechts onder de motorkap te komen.

Iemand vertelde al eens dat het de brandstofpomp kan zijn.
Het is inderdaad soms een irritant aanwezige fluitachtige toon.

Wik
 

SkodaGert

Nieuw lid
Ikzelf had ook het vermoeden dat het de brandstofpomp kon zijn, echter mijn dealer vertelde mij dat er niets aan de hand was, maar ik ben er niet te vreden over over zijn verhaal. Soms na een flink stuk gereden te hebben, merendeels snelweg, klinkt de pieptoon veel harder. Bent u soms al naar de garage geweest hiermee ?
 

SkodaGert

Nieuw lid
Hallo, dank alvast voor de moeite die u wilt doen, had u dit ook al reeds eerder opgemerkt of komt dat nu door mijn melding ? Ik begrijp nu dat er meer auto's zijn met dit "probleem" . Ik zou wel eens willen weten of dit een daadwerkelijke klacht is en wat er aan te doen is. Via mijn dealer kom ik niet verder. Vandaag een flink stuk gereden , thuis gekomen leek het wel of de toon veel harder was, dat kon je goed horen bij het uitschakelen van de motor.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 

SkodaGert

Nieuw lid
Ja, alle lampjes gaan uit behalve koelvloeistof, omdat de motor nog koud is, starten met 1 keer draaien en loslaten. Dat kan hiet niet zijn denk ik.
Ventilator is uit incl de radio, na 2 sec begin de pieptoon op te komen.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 

Wik

Lid
Als de fluit toon aanwezig is dan lijkt het ook alsof dit 'variabel' is.
Net als bijv een FAN, die varieert ook in toeren dat gebeurt met de fluit toon ook.

Als de fluit toon er is en je zet de motor af, dan verdwijnt de fluit toon een fractie later.
Als je de motor weer start, dan begint de fluit toon een fractie later dan de motor start.
Als je contact aan hebt en motor is uit, dan heb je ook geen fluit toon.

Fluit toon is dus niet altijd aanwezig.
(kan ook met varieren toerental van dat 'ding' te maken hebben? )

Als de fluit toon aanwezig is, dus goed hoorbaar, en ik ga van rijden naar stilstaan stationair, dan lijkt het alsof het toerental van dat 'ding' hoger gaat worden, dus de fluit toon word anders.


Dit zijn weer even wat van mijn ervaringen.

Misschien herkenbaar?

groetjes
Wik
 

Gieliovd

Forumguru
De turbo kan het niet zijn als het toerentalonafhankelijk is zoals ik eerder las.

En stationair doet de turbo niets.

Vreemd... Maarja, van achter het scherm kunnen we weinig luisteren.
 
Bij mij is het precies hetzelfde verhaal, ik ga ff een afspraak maken bij mijn dealer. Fluittoon komt van rechtsonder. Als je in de auto, met je hoofd bij de onder de voorste passagiersstoel komt, hoor je het best goed. Bij lange afstand is het een irritant geluid. Ik vind ook dat de auto lawaaierg is geworden.
 

FredV

Banned
het is de uitlaatgasaangedreven turbo....
een turbo met een fluitje erin...
Wel een leuke gadget.
Zou een bepaalde serie deze 'kwaal' hebben?
Of zou mijn turbo niet werken dat het in mijn auto niet hoorbaar is?
Ook maar eens naar de garage?:ahum:
 

Multi1100

Actief lid
Jij rijdt te zuinig FredV, daarom hoor je je turbo niet..of heb je hem getsjirpt

(benieuwd of deze posting wel zichtbaar blijft..)

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 
Bovenaan Onderaan